Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System UwierzytelnianiaNie jesteś zalogowany | zaloguj się
katalog przedmiotów - pomoc

Dydaktyka ogólna W3-PE-OG-S1-DO
semestr letni 2021/2022
Ćwiczenia, grupa nr 1

powiększ
plan zajęć przedmiotu
zaznaczono (na zielono) terminy
aktualnie wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot Dydaktyka ogólna W3-PE-OG-S1-DO
Zajęcia semestr letni 2021/2022 (2021/2022L) (w trakcie)
Ćwiczenia (C), grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce:
co drugi wtorek (parzyste), 8:00 - 9:30
sala zajęcia zdalne
Grażyńskiego jaki jest adres?
Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (nieparzyste)" odbywają się w pierwszym tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (parzyste)" odbywają się w drugim tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Jeśli zajęcia wypadają w dniu wolnym, to nie odbywają się, natomiast nie ma to wpływu na terminy kolejnych zajęć - odbędą się one dwa tygodnie później.
Terminy najbliższych spotkań: Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Liczba osób w grupie: 17
Limit miejsc: 19
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Prowadzący: Ewa Borowiec
Literatura:

Clifford H. Edwards: Dyscyplina i kierowanie klasą. Warszawa 2006.

R.Arends: Uczymy się nauczać. Warszawa 2005.

Sztuka nauczania. T.1 i 2. Red. K.Kruszewski. Warszawa 2004 i 2005.

H.P.Nolting: Jak zapewnić ład i uwagę w klasie. Gdańsk 2004.

Pedagogika. Podręcznik akademicki. Red. Z.Kwieciński, B.Śliwerski. Warszawa 2003.

J.Brophy: Motywowanie uczniów do nauki. Warszawa 2002, r.4 i 8.

G.Mietzel: Psychologia kształcenia. Gdańsk 2002.

J.Półturzycki: Dydaktyka dla nauczycieli. Płock 2002.

Dydaktyka ogólna. Wyzwania a rzeczywistość. Red. K.Denek, F.Bereźnicki, J.Świrko-Pilipczuk. Szczecin 2001.

F.Bereźnicki: Dydaktyka kształcenia ogólnego. Kraków 2001.

G.D.Fenstermacher, J.F.Soltis: Style nauczania. Warszawa 2000.

B.Joyce, E.Calhoun, D.Hopkins: Przykłady modeli uczenia się i nauczania. Warszawa 1999.

A.Ornstein, F.Hunkins: Program szkolny. Założenia, zasady, problematyka. Warszawa 1998.

Sztuka nauczania. Red. K.Kruszewski, K.Konarzewski. T.II, r.4, T.I. Warszawa 1997.

W.Okoń: Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej. Warszawa 1995. Cz.2, r.9.

Zakres tematów:

1. Część teoretyczna:

- Planowanie procesu kształcenia

- Utrzymywanie ładu i dyscypliny na zajęciach;

- Motywacja w procesie kształcenia

2. Część praktyczna:

- Projektowanie sytuacji dydaktycznych oraz ich ewaluacja;

- Mikronauczanie – projektowanie zajęć z wykorzystaniem modeli kształcenia w ujęciu teorii wielostronnego kształcenia W.Okonia lub innej klasyfikacji modeli/strategii kształcenia (opracowanie scenariusza zajęć) oraz prowadzenie zajęć w sytuacji symulowanej.

Metody dydaktyczne:

Metoda uczenia się we współpracy;

Elementy dyskusji;

Symulacja.

Ćwiczenia będą prowadzone w formie kontaktowej (ewentualnie zdalnej - poziom zabezpieczeń - decyzja JM Rektora).

Metody i kryteria oceniania:

Część teoretyczna:

-ocena z dwóch prac pisemnych: planowanie według tablicy Ganta, test problemowy z tematu: Motywowanie uczniów do nauki;

Część praktyczna:

- ocena z mikronauczania (elementy składowe: udział w dyskusji oraz w konsultacjach grupowych do mikronauczania - projektowanie sytuacji dydaktycznych; przeprowadzenie zajęć dydaktycznych przy pomocy danej metody nauczania; opracowanie scenariusza zajęć z uwzględnieniem następujących składników: temat, cel ogólny, cele operacyjne lub szczegółowe, metoda nauczania, forma zajęć, środki dydaktyczne, przebieg zajęć dostosowany do syntaksy danej metody, sposoby kontroli i ewaluacji oraz pisemnej krytycznej refleksji po przeprowadzonych zajęciach w ramach mikronauczania).

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.