Dydaktyka ogólna [W3-PE-OG-S1-1]
semestr letni 2021/2022
Ćwiczenia,
grupa nr 4
Przedmiot: | Dydaktyka ogólna [W3-PE-OG-S1-1] | ||||||||||||||
Zajęcia: |
semestr letni 2021/2022 [2021/2022L]
(zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 4 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (nieparzyste)" odbywają się w pierwszym tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (parzyste)" odbywają się w drugim tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Jeśli zajęcia wypadają w dniu wolnym, to nie odbywają się, natomiast nie ma to wpływu na terminy kolejnych zajęć - odbędą się one dwa tygodnie później.
|
||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 16 | ||||||||||||||
Limit miejsc: | 18 | ||||||||||||||
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | ||||||||||||||
Prowadzący: | Violetta Rodek | ||||||||||||||
Literatura: |
Clifford H. Edwards: Dyscyplina i kierowanie klasą. Warszawa 2006. R.Arends: Uczymy się nauczać. Warszawa 2005. Sztuka nauczania. T.1 i 2. Red. K.Kruszewski. Warszawa 2004 i 2005. H.P.Nolting: Jak zapewnić ład i uwagę w klasie. Gdańsk 2004. Pedagogika. Podręcznik akademicki. Red. Z.Kwieciński, B.Śliwerski. Warszawa 2003. J.Brophy: Motywowanie uczniów do nauki. Warszawa 2002, r.4 i 8. G.Mietzel: Psychologia kształcenia. Gdańsk 2002. J.Półturzycki: Dydaktyka dla nauczycieli. Płock 2002. Dydaktyka ogólna. Wyzwania a rzeczywistość. Red. K.Denek, F.Bereźnicki, J.Świrko-Pilipczuk. Szczecin 2001. F.Bereźnicki: Dydaktyka kształcenia ogólnego. Kraków 2001. G.D.Fenstermacher, J.F.Soltis: Style nauczania. Warszawa 2000. B.Joyce, E.Calhoun, D.Hopkins: Przykłady modeli uczenia się i nauczania. Warszawa 1999. A.Ornstein, F.Hunkins: Program szkolny. Założenia, zasady, problematyka. Warszawa 1998. Sztuka nauczania. Red. K.Kruszewski, K.Konarzewski. T.II, r.4, T.I. Warszawa 1997. W.Okoń: Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej. Warszawa 1995. Cz.2, r.9. |
||||||||||||||
Zakres tematów: |
1. Część teoretyczna: - Planowanie procesu kształcenia - Utrzymywanie ładu i dyscypliny na zajęciach; - Motywacja w procesie kształcenia 2. Część praktyczna: - Projektowanie sytuacji dydaktycznych oraz ich ewaluacja; - Mikronauczanie – projektowanie zajęć z wykorzystaniem modeli kształcenia w ujęciu teorii wielostronnego kształcenia W.Okonia lub innej klasyfikacji modeli/strategii kształcenia (opracowanie scenariusza zajęć) oraz prowadzenie zajęć w sytuacji symulowanej |
||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
Metoda uczenia się we współpracy Elementy dyskusji Metoda symulacyjna Zajęcia będą prowadzone w formie kontaktowej (ewentualnie zdalnej - poziom zabezpieczeń - decyzja JM Rektora). |
||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Część teoretyczna: -ocena z dwóch prac pisemnych: planowanie według tablicy Ganta, test problemowy z tematu: Motywowanie uczniów do nauki; Część praktyczna: - ocena z mikronauczania (elementy składowe: udział w dyskusji oraz w konsultacjach grupowych do mikronauczania - projektowanie sytuacji dydaktycznych; przeprowadzenie zajęć dydaktycznych przy pomocy danej metody nauczania; opracowanie scenariusza zajęć z uwzględnieniem następujących składników: temat, cel ogólny, cele operacyjne lub szczegółowe, metoda nauczania, forma zajęć, środki dydaktyczne, przebieg zajęć dostosowany do syntaksy danej metody, sposoby kontroli i ewaluacji oraz pisemnej krytycznej refleksji po przeprowadzonych zajęciach w ramach mikronauczania). |
||||||||||||||
Uwagi: |
- |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.