Pedagogika rodziny [W3-PE-OG-S1-PRoz]
semestr letni 2021/2022
Ćwiczenia,
grupa nr 3
Przedmiot: | Pedagogika rodziny [W3-PE-OG-S1-PRoz] | ||||||||||||||||||
Zajęcia: |
semestr letni 2021/2022 [2021/2022L]
(zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 3 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (nieparzyste)" odbywają się w pierwszym tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (parzyste)" odbywają się w drugim tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Jeśli zajęcia wypadają w dniu wolnym, to nie odbywają się, natomiast nie ma to wpływu na terminy kolejnych zajęć - odbędą się one dwa tygodnie później.
|
||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 16 | ||||||||||||||||||
Limit miejsc: | 18 | ||||||||||||||||||
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | ||||||||||||||||||
Prowadzący: | Beata Ecler-Nocoń | ||||||||||||||||||
Literatura: |
•Adamski F., Rodzina. Wymiar społeczno-kulturowy, Kraków 2007. •Badora S., Czeredrecka B., Marzec D., Rodzina i formy jej wspomagania, Kraków 2001 •Bębas S. (red.), Zagrożenia i problemy współczesnej rodziny, Wyd. WSH, Radom 2011. •Bińczycka J. i Smolińska-Theiss B. (red.), Wymiary dzieciństwa: problemy dziecka i dzieciństwa w zmieniającym się społeczeństwie, Wyd. „Impuls”, Kraków 2005, (rozdział Dziecko w domu i szkole) •Danilewicz W., Izdebska J. (red.), Pomoc dziecku i rodzinie w środowisku lokalnym, Białystok 2001. •Frączek Z., Lulek B., Wybrane problemy pedagogiki rodziny, Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, Rzeszów 2010. •Gębuś D., Rodzina. Tak, ale jaka? Warszawa 2006. •Izdebska J. (red.), Dziecko w rodzinie i środowisku rówieśniczym, Białystok 2003. •Izdebska J., Szymanowska J. (red.), Dziecko w zmieniającej się przestrzeni życia. Obrazy dzieciństwa. Białystok 2009 •Kawula S. (red.), Pedagogika rodziny, Toruń 2000. •Korzeniowska W., Szuścik U. (red.), Rodzina. Historia i współczesność. Studium monograficzne, Kraków 2005. •Kotlarska-Michalska (red.), Zalety i wady życia w rodzinie i poza rodziną / Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2010. •Kwak A., Rodzina – formy i warunki funkcjonowania, [w:] T. Pilch (red.), Encyklopedia Pedagogiczna XXI wieku, Tom 5, Warszawa 2009. •Kwak A., Rodzina w dobie przemian. Małżeństwo i kohabitacja, Warszawa 2007. •Ruszkiewicz D., Cudak S. (red.), Kobieta i jej wielopostaciowość we współczesnym społeczeństwie, Kielce 2008 •Ruszkiewicz D., Życie w pojedynkę: ucieczka od rodziny czy znak naszych czasów? Wyd. WSHE, Łódź 2008. •Slany K., Alternatywne formy życia małżeńsko – rodzinnego w ponowoczesnym świecie. Kraków 2002. •Sosnowski T., Ojciec we współczesnej przestrzeni życia dziecka. W: Dziecko w zmieniającej się przestrzeni życia. Obrazy dzieciństwa. Red. J. Izdebska, J. Szymanowska. Białystok 2009, s. 265 – 272. •Szlendak T., Socjologia rodziny. Ewolucja, historia, zróżnicowanie, Warszawa 2010. •Szukalski P., Kohabitacja w Polsce; Separacja w Polsce; Bezdzietność w Polsce; Urodzenia pozamałżeńskie w Polsce, W: W. Warzywoda – Kruszyńska, P. Szukalski (red.), Rodzina w zmieniającym się społeczeństwie polskim. Łódź 2004. |
||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
1. Pedagogiczno-socjologiczne ujęcie małżeństwa i rodziny. 2. Problemy społeczne i ich znaczenie dla funkcjonowania współczesnej rodziny. 3. Alternatywne formy życia małżeńsko-rodzinnego w ponowoczesnym świecie. 4. Przemiany ról rodzinnych. Płeć kulturowa i mass media. |
||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
Metoda dyskusji, pogadanka heurystyczna, metody aktywizujące. |
||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Aktywność na zajęciach (ocena przygotowania merytorycznego do zajęć). Obecność na zajęciach. Przygotowany projekt edukacyjny, na wybrany temat z zakresu współczesnych problemów społecznych i ich znaczenia dla współczesnej rodziny, wraz z prezentacją zagadnienia w trakcie zajęć. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.