Pedagogika społeczna [W3-PE-OG-S1-PSpoł]
semestr letni 2021/2022
Ćwiczenia,
grupa nr 4
Przedmiot: | Pedagogika społeczna [W3-PE-OG-S1-PSpoł] | ||||||||||||||||||
Zajęcia: |
semestr letni 2021/2022 [2021/2022L]
(zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 4 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (nieparzyste)" odbywają się w pierwszym tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (parzyste)" odbywają się w drugim tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Jeśli zajęcia wypadają w dniu wolnym, to nie odbywają się, natomiast nie ma to wpływu na terminy kolejnych zajęć - odbędą się one dwa tygodnie później.
|
||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 16 | ||||||||||||||||||
Limit miejsc: | 18 | ||||||||||||||||||
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | ||||||||||||||||||
Prowadzący: | Joanna Bulska | ||||||||||||||||||
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1. Adamski F.: Rodzina. Wymiar społeczno-kulturowy. Wyd. Uniwersytetu Jagiellońskiego. Kraków 2002. Część I Roz. II 2. Kawula S. (red.): Pedagogika społeczna. Dokonania – aktualność – perspektywy, Toruń 2001. 3. Kosek-Nita B.: Wychowanie w rodzinie jako przedmiot zainteresowań pedagogiki społecznej, [W:] B.Kosek-Nita, D.Raś (red.): Resocjalizacja, diagnoza, wychowanie. Wyd. Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 1999. 4. Kromolicka B.: Pedagog społeczny w meandrach środowiska lokalnego, Szczecin 2008. 5. Kromolicka B.: Radziewicz-Winnicki A., Noszczyk-Bernasiewicz M. (red.), Pedagogika społeczna w Polsce po 1989 roku, Katowice 2007. 6. Lalak D., Pilch T. (red.) : Elementarne pojęcia pedagogiki społecznej i pracy socjalnej, Warszawa 1999. 7. Lepalczyk I., Pilch T.: Pedagogika społeczna, Warszawa 1995 8. Marynowicz- Hetka E. (red): Pedagogika społeczna. Podręcznik akademicki, T.I, II. Warszawa 2007. 9. Marynowicz-Hetka E.: Pedagogika społeczna : pojmowanie aktywności w polu praktyki, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2019 10. Nowak A., Wysocka E.: Problemy i zagrożenia społeczne we współczesnym świecie. Katowice 2001. (Rozdział 5.1). 11. Przecławska A., Theiss W.(red.) : Pedagogika społeczna . Pytania o XXI wiek ; Warszawa 1999. 12. Radziewicz – Winnicki A.: Pedagogika społeczna. Pedagogika wobec współczesności. Warszawa 2008. Literatura uzupełniająca: - Hrynkiewicz J., Rola organizacji obywatelskich w polityce społecznej. [W:] J. Hrynkiewicz (red.): Przeciw ubóstwu i bezrobociu: lokalne inicjatywy obywatelskie. ISP. Warszawa 2002. - Kochanowska E., Funkcje szkoły w kształtowaniu tożsamości lokalnej podmiotów edukacji (w:) W: Człowiek w świecie kultury, języka , edukacji. Red. D. Pluta- Wojciechowska, W. Adamczyk, Bielsko- Biała 2006. - Malinowski J. A. (red.), Używanie środków psychoaktywnych przez uczniów w percepcji studentów – kandydatów na nauczycieli. Raport z badań, Toruń 2005. - Malinowski J. A., Środowisko lokalne a uwarunkowania pracy szkoły, [w:] K. Denek, T. M. Zimny, Edukacja Jutra. VII tatrzańskie seminarium naukowe, Częstochowa 2001. - Marzec Holka E. (red.), Marginalizacja w problematyce pedagogiki społecznej i praktyce pracy socjalnej, Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego, Bydgoszcz 2005. - Melosik Z., Mass media, tożsamość i rekonstrukcje kultury współczesnej, w: Media - Edukacja – Kultura. W stronę edukacji medialnej, W. Skrzydlewski, S. Dylak, (red.), Wyd. Uniwersytetu Rzeszowkiego, Rzeszów 2012 - Melosik Z., Facebook i społeczne konstrukcje narcyzmu (o tożsamości zamkniętej w celi wizerunku), „Studia Edukacyjne”, nr 26, rok 2013, s. 99-117. - Pilch T., Środowisko lokalne - struktura, funkcje, przemiany. [W:] T.Pilch, I.Lepalczyk (red.): Pedagogika społeczna. Człowiek w zmieniającym się świecie. Warszawa 1995. - Roter A. Proces socjalizacji dzieci w warunkach ubóstwa społecznego. Katowice 2005. - Rymsza M., Szanse i zagrożenia inicjatyw obywatelskich w świetle przygotowywanych prawnych regulacji działalności pożytku publicznego [W:] J. Hrynkiewicz (red.): Przeciw ubóstwu i bezrobociu: lokalne inicjatywy obywatelskie. ISP. Warszawa 2002. - Winiarski M., Funkcje organizacji i stowarzyszeń społecznych w środowisku lokalnym. [W:] T.Pilch, I.Lepalczyk (red): Pedagogika społeczna. Człowiek w zmieniającym się świecie. Warszawa 1995. - Wysocka E.: Doświadczanie życia w młodości – problemy, kryzysy i strategie ich rozwiązywania. Próba opisu strukturalno – funkcjonalnego modelu życia preferowanego przez młodzież z perspektywy pedagogiki społecznej. Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego. Katowice 2009. |
||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
1. Rozwój pedagogiki społecznej. Przedstawiciele. Podstawowe pojęcia pedagogiki społecznej (socjalizacja, wychowanie, siły ludzkie / siły społeczne, opieka społeczna, profilaktyka, kompensacja, otoczenie, środowisko życia, środowisko wychowawcze, wsparcie społeczne). 2. Rola rodziny w wychowaniu człowieka. Funkcje, style wychowania, postawy rodzicielskie. Kształt i przemiany polskich rodzin. Dysfunkcjonalność wychowawcza rodzin- przyczyny, przebieg, skutki. 3. Dzieci i młodzież jako przedmiot zainteresowań pedagogiki społecznej (zaniedbywanie dzieci jako forma przemocy, ubóstwo dzieci i młodzieży, eurosieroctwo, nowe formy tożsamości młodzieży). Grupy rówieśnicze i ich oddziaływanie wychowawcze. 4. Szkoła jako środowisko edukacyjno – wychowawczo -kulturowe. Kierunki przemian współczesnej szkoły. Przemoc rówieśnicza. 5. Wybrane dziedziny aktywności człowieka: kultura, czas wolny, rekreacja, aktywność społeczna i obywatelska, organizacje pozarządowe, wolontariat. 6. Zagrożenia lokalne i globalne oraz sytuacje ryzyka dla jednostek, grup, środowiska: bezrobocie, ubóstwo, marginalizacja, wykluczenie społeczne, deprywacja potrzeb, rozwarstwienie społeczne, niesprawiedliwość społeczna, starość, dezorganizacja rodziny itd. Naznaczenie społeczne. Ekskluzja i inkluzja. 7. Stereotypy i ich rola w płynnej rzeczywistości. |
||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
Aktywizujące formy pracy: metody problemowe (burza mózgów, dyskusja, kapelusze myślowe), metody ekspresji i impresji (symulacja, gry dydaktyczne), metody graficznego zapisu (metaplan, mapa mentalna, śnieżna kula) |
||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Podstawą oceny studenta jest średnia ocen cząstkowych uzyskanych na podstawie: - pracy grupowej - przygotowanie i prezentacja wybranego zagadnienia z obszaru pedagogiki społecznej. Praca powinna spełniać następujące kryteria: adekwatność ujęcia wybranego tematu, wybór najistotniejszych treści, oryginalność i pomysłowość w jego zaprezentowaniu, właściwa organizacja czasu, zastosowanie metod aktywizujących grupę, estetyka zastosowanych materiałów, wykaz źródeł bibliograficznych uwzględniający również pozycje samodzielnie wyszukane przez studenta - zaliczenia kolokwium Dodatkowo przy wystawianiu oceny końcowej uwzględniana będzie: aktywność oraz obecność na zajęciach. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.