Pedagogika społeczna [W3-PE-OG-S1-PSpoł]
semestr letni 2021/2022
Wykład,
grupa nr 1
Przedmiot: | Pedagogika społeczna [W3-PE-OG-S1-PSpoł] | ||||||||||||||||||
Zajęcia: |
semestr letni 2021/2022 [2021/2022L]
(zakończony)
Wykład [W], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (nieparzyste)" odbywają się w pierwszym tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (parzyste)" odbywają się w drugim tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Jeśli zajęcia wypadają w dniu wolnym, to nie odbywają się, natomiast nie ma to wpływu na terminy kolejnych zajęć - odbędą się one dwa tygodnie później.
|
||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 74 | ||||||||||||||||||
Limit miejsc: | 74 | ||||||||||||||||||
Zaliczenie: | Egzamin | ||||||||||||||||||
Prowadzący: | Teresa Wilk | ||||||||||||||||||
Literatura: |
A. Radziewicz – Winnicki: Pedagogika społeczna. Warszawa 2008. E. Marynowicz – Hetka: Pedagogika społeczna. Warszawa 2006. J. Nikitorowicz: Edukacja regionalna i międzykulturowa. Warszawa 2009. L. Witkowski: Niewidzialne środowisko. Pedagogika kompletna Heleny Radlińskiej…, Kraków 2014. Pedagogika społeczna w Polsce – między stagnacją a zaangażowaniem. Tom 1. E. Górnikowska – Zwolak, A. Radziewicz-Winnicki, A. Czerkawski (red.). Katowice 1999. I. Pospiszyl: Przemoc w rodzinie. Warszawa 1994. E. Jarosz; Ochrona dzieci przed krzywdzeniem. Katowice 2008. A. Radziewicz-Winnicki: Oblicza zmieniającej się współczesności. Kraków 2001 A. Radziewicz-Winnicki (red.): Pedagogika społeczna u schyłku XX wieku. Katowice 1992. A. Radziewicz-Winnicki (red.): Problemy i tendencje rozwojowe we współczesnej pedagogice społecznej w Polsce. Katowice 1995. M. Porowski: Bezdomność – obraz zjawiska i populacji ludzi bezdomnych. /w:/ Pedagogika społeczna. Człowiek w zmieniającym się świecie. Warszawa 1995. T. Kowalak: Marginalność i marginalizacja społeczna. Warszawa 1998. T. Wilk, Rewitalizacja społeczna poprzez współczesną sztukę teatralną w ocenie reprezentantów (twórców i odbiorców) sztuki dramatycznej Legnicy, Nowej Huty i Wałbrzycha. Katowice 2010. T. Wilk, Obecność sztuki teatralnej w codzienności życia społecznego. Nowe obszary zainteresowań pedagogiki społecznej. Katowice 2015. Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego. J. Modrzewski, Studia i szkice socjopedagogiczne. Aktualia, Poznań – Kalisz 2011. P. Sztompka, Zaufanie fundament społeczeństwa. Znak, Kraków 2007. Z. Melosik: Kultura popularna i tożsamość młodzieży. „Impuls”. Kraków 2013. A. Rzymełka – Frąckiewicz (red.): Współczesna szkoła w następstwie przemian społeczno – kulturowych. „AKAPIT”, Toruń 2014. |
||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
1. Geneza i rozwój pedagogiki społecznej. Współczesna pedagogika społeczna, dziedziny i funkcje. 2. Postać Heleny Radlińskiej – życie i twórczość. 3. Animacja społeczno – kulturowa lokalnych środowisk. Społeczna rola teatru. Rzeźba społeczna J. Beuysa jako czynnik modelowania współczesnego świata. Obcy. Edukacja międzykulturowa. Rola sztuki w perspektywie problemów społecznych. 4. Profilaktyka krzywdzenia kobiet i dzieci. Odpowiedzialność wychowawcza rodziców i społeczeństwa. 5. Wybrane problemy współczesnej pedagogiki społecznej: starość, samotność. Stowarzyszenia społeczne. 6. Społeczno – ekonomiczne uwarunkowania bezrobocia, ubóstwa, bezdomności. Marginalizacja społeczna. 7. Sztuka w perspektywie realizacji czasu wolnego. |
||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
wykład z wykorzystaniem zdalnych metod nauczania |
||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Oceniana będzie znajomość środowisk wychowawczych, podstawowych pojęć, zagadnień społecznych oraz metod kompensacji i profilaktyki. Praca pisemna, w formie testu łączonego z elementami form opisowych, dla wszystkich studentów. Studenci napiszą pracę w terminie uzgodnionym z prowadzącym w czasie sesji egzaminacyjnej. Zadania/pytania egzaminacyjne będą zamieszczone na dwóch stronach A4. Czas egzaminu pisemnego 40 minut. Poszczególne zadania będą oceniane punktowo, co przekłada się na następujące zakresy procentowe: Rozkład ocen: Bardzo dobry – 91%- 100% Dobry plus - 81%-90% Dobry – 71%-80% Dostateczny plus – 61%- 70% Dostateczny – 50% - 60% Niedostateczny – 0%- 49% Wyniki testu ogłaszane są zgodnie z regulaminem studiów. Niezliczony egzamin pisemny, student będzie poprawiał w formie ustnej. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.