Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Pedagogika społeczna [W3-PE-OG-S1-PSpoł] semestr letni 2021/2022
Wykład, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Pedagogika społeczna [W3-PE-OG-S1-PSpoł]
Zajęcia: semestr letni 2021/2022 [2021/2022L] (zakończony)
Wykład [W], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
co drugi czwartek (nieparzyste), 8:00 - 9:30
sala Zajęcia zdalne
Zdalny jaki jest adres?
Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (nieparzyste)" odbywają się w pierwszym tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (parzyste)" odbywają się w drugim tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Jeśli zajęcia wypadają w dniu wolnym, to nie odbywają się, natomiast nie ma to wpływu na terminy kolejnych zajęć - odbędą się one dwa tygodnie później.
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 74
Limit miejsc: 74
Zaliczenie: Egzamin
Prowadzący: Teresa Wilk
Literatura:

A. Radziewicz – Winnicki: Pedagogika społeczna. Warszawa 2008.

E. Marynowicz – Hetka: Pedagogika społeczna. Warszawa 2006.

J. Nikitorowicz: Edukacja regionalna i międzykulturowa. Warszawa 2009.

L. Witkowski: Niewidzialne środowisko. Pedagogika kompletna Heleny Radlińskiej…, Kraków 2014.

Pedagogika społeczna w Polsce – między stagnacją a zaangażowaniem. Tom 1. E. Górnikowska – Zwolak, A. Radziewicz-Winnicki, A. Czerkawski (red.). Katowice 1999.

I. Pospiszyl: Przemoc w rodzinie. Warszawa 1994.

E. Jarosz; Ochrona dzieci przed krzywdzeniem. Katowice 2008.

A. Radziewicz-Winnicki: Oblicza zmieniającej się współczesności. Kraków 2001

A. Radziewicz-Winnicki (red.): Pedagogika społeczna u schyłku XX wieku. Katowice 1992.

A. Radziewicz-Winnicki (red.): Problemy i tendencje rozwojowe we współczesnej pedagogice społecznej w Polsce. Katowice 1995.

M. Porowski: Bezdomność – obraz zjawiska i populacji ludzi bezdomnych. /w:/ Pedagogika społeczna. Człowiek w zmieniającym się świecie. Warszawa 1995.

T. Kowalak: Marginalność i marginalizacja społeczna. Warszawa 1998.

T. Wilk, Rewitalizacja społeczna poprzez współczesną sztukę teatralną w ocenie reprezentantów (twórców i odbiorców) sztuki dramatycznej Legnicy, Nowej Huty i Wałbrzycha. Katowice 2010.

T. Wilk, Obecność sztuki teatralnej w codzienności życia społecznego. Nowe obszary zainteresowań pedagogiki społecznej. Katowice 2015. Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.

J. Modrzewski, Studia i szkice socjopedagogiczne. Aktualia, Poznań – Kalisz 2011.

P. Sztompka, Zaufanie fundament społeczeństwa. Znak, Kraków 2007.

Z. Melosik: Kultura popularna i tożsamość młodzieży. „Impuls”. Kraków 2013.

A. Rzymełka – Frąckiewicz (red.): Współczesna szkoła w następstwie przemian społeczno – kulturowych. „AKAPIT”, Toruń 2014.

Zakres tematów:

1. Geneza i rozwój pedagogiki społecznej. Współczesna pedagogika społeczna, dziedziny i funkcje.

2. Postać Heleny Radlińskiej – życie i twórczość.

3. Animacja społeczno – kulturowa lokalnych środowisk. Społeczna rola teatru. Rzeźba społeczna J. Beuysa jako czynnik modelowania współczesnego świata. Obcy. Edukacja międzykulturowa. Rola sztuki w perspektywie problemów społecznych.

4. Profilaktyka krzywdzenia kobiet i dzieci. Odpowiedzialność wychowawcza rodziców i społeczeństwa.

5. Wybrane problemy współczesnej pedagogiki społecznej: starość, samotność. Stowarzyszenia społeczne.

6. Społeczno – ekonomiczne uwarunkowania bezrobocia, ubóstwa, bezdomności. Marginalizacja społeczna.

7. Sztuka w perspektywie realizacji czasu wolnego.

Metody dydaktyczne:

wykład z wykorzystaniem zdalnych metod nauczania

Metody i kryteria oceniania:

Oceniana będzie znajomość środowisk wychowawczych, podstawowych pojęć, zagadnień społecznych oraz metod kompensacji i profilaktyki.

Praca pisemna, w formie testu łączonego z elementami form opisowych, dla wszystkich studentów. Studenci napiszą pracę w terminie uzgodnionym z prowadzącym w czasie sesji egzaminacyjnej. Zadania/pytania egzaminacyjne będą zamieszczone na dwóch stronach A4. Czas egzaminu pisemnego 40 minut.

Poszczególne zadania będą oceniane punktowo, co przekłada się na następujące zakresy procentowe:

Rozkład ocen:

Bardzo dobry – 91%- 100%

Dobry plus - 81%-90%

Dobry – 71%-80%

Dostateczny plus – 61%- 70%

Dostateczny – 50% - 60%

Niedostateczny – 0%- 49%

Wyniki testu ogłaszane są zgodnie z regulaminem studiów. Niezliczony egzamin pisemny, student będzie poprawiał w formie ustnej.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.3.0-2 (2024-04-26)