Pedagogika twórczości W3-PE-OG-S1-PT
semestr letni 2021/2022
Ćwiczenia,
grupa nr 1
![]() zaznaczono (na zielono) terminy aktualnie wyświetlanej grupy |
| |||||
Przedmiot | Pedagogika twórczości W3-PE-OG-S1-PT | |||||||||||||||||||
Zajęcia |
semestr letni 2021/2022 (2021/2022L)
(w trakcie)
Ćwiczenia (C), grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
|||||||||||||||||||
![]() |
Termin i miejsce: |
Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (nieparzyste)" odbywają się w pierwszym tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (parzyste)" odbywają się w drugim tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Jeśli zajęcia wypadają w dniu wolnym, to nie odbywają się, natomiast nie ma to wpływu na terminy kolejnych zajęć - odbędą się one dwa tygodnie później.
|
||||||||||||||||||
![]() |
Terminy najbliższych spotkań: |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 18 | |||||||||||||||||||
Limit miejsc: | 19 | |||||||||||||||||||
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |||||||||||||||||||
Prowadzący: | Alicja Gałązka | |||||||||||||||||||
Literatura: |
Biela A. (2015), Trening kreatywności, Edgar, Warszawa. De Bono E. (1996), Sześć kapeluszy czyli sześć sposobów myślenia, Medium, Warszawa Dobrołowicz W. (1995), Psychodydaktyka kreatywności, WSPS, Warszawa. Karwowski M. (2009), Klimat dla kreatywności: Koncepcje-metody-badania, Difin, Warszawa. Nęcka E. (1994), TRoP… Twórcze Rozwiązywanie problemów, „Impuls”, Kraków. Nęcka E. (1995), Proces twórczy i jego ograniczenia, „Impuls”, Kraków. Nęcka E. (1998), Trening twórczości. Podręcznik dla psychologów, pedagogów i nauczycieli, „Impuls”, Kraków. Nęcka E. (2001) Psychologia twórczości, GWP, Gdańsk Szmidt K.J. (2007), Pedagogika twórczości, GWP, Gdańsk. Szmidt K.J. (2008), Trening kreatywności. Podręcznik dla pedagogów, psychologów i trenerów grupowych, Sensus, Gliwice. Szmidt K.J. (2009) (red.) Metody pedagogicznych badań nad twórczością, Wyd. Akademii Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi, Łódź. |
|||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
Zakres tematyczny poszczególnych zajęć: 1. Wprowadzenie oraz ustalenie formy zaliczenia /zabawy integrujące czyli wstęp do treningu 2. Twórczość/trening twórczości. Psychoedukacja twórczości. Pedagogiczne koncepcje wspierania twórczości. 3. Inspiracje w pedagogice twórczości koncepcją zdolności twórczych człowieka J.P. Guilforda – model intelektu, ścieżki myślenia konwergencyjnego i dywergencyjnego. Ćwiczenia wspierające myślenie dywergencyjne (płynność słowną, ekspresyjną, ideacyjną, skojarzeniową, antycypacyjną, giętkość figuralną, semantyczną, adaptacyjną oraz oryginalność myślenia) 4. Możliwości pedagogicznego wykorzystywania koncepcji twórczych operacji umysłowych, opracowanej przez E. Nęckę - zadania stymulujące możliwości w zakresie głównych operacji intelektualnych (rozumowania dedukcyjnego, indukcyjnego, metaforyzowania, dokonywania skojarzeń, transformacji i abstrahowania), elementy treningu twórczości, przezwyciężanie przeszkód (sztywności myślenia, osłabiania wewnętrznej cenzury, ćwiczenie widzenia inaczej i twórczej samooceny) 5. Inhibitory i stymulatory twórczości. Kreatywność i twórczość – różnicowanie pojęć 6. Poziomy twórczości. Szkoła algorytmiczna v/s szkoła twórcza. 7. Zaliczenie w oparciu o: 1) Prezentację zabaw/ćwiczeń z zakresu określonych dyspozycji twórczych. Każda z grup prezentuje i przeprowadza 3 zabawy rozwijające określoną dyspozycję twórczą w określonym temacie. 2) Indywidualnie skonstruowany scenariusz zajęć, zawierający minimum 4 zabawy/ćwiczenia doskonalące wybrane dyspozycje twórcze, dokładnie opisane i optymalnie dostosowane do tematu przewodniego zajęć. |
|||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
Zastosowane zostaną narzędzia edukacji zdalnej. |
|||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie w oparciu o: 1) Prezentację zabaw/ćwiczeń z zakresu określonych dyspozycji twórczych. Każda z grup prezentuje i przeprowadza 3 zabawy rozwijające określoną dyspozycję twórczą w określonym temacie. 2) Indywidualnie skonstruowany scenariusz zajęć, zawierający minimum 4 zabawy/ćwiczenia doskonalące wybrane dyspozycje twórcze, dokładnie opisane i optymalnie dostosowane do tematu przewodniego zajęć. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.