Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System UwierzytelnianiaNie jesteś zalogowany | zaloguj się
katalog przedmiotów - pomoc

Pedagogika twórczości W3-PE-OG-S1-PT
semestr letni 2021/2022
Ćwiczenia, grupa nr 2

powiększ
plan zajęć przedmiotu
zaznaczono (na zielono) terminy
aktualnie wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot Pedagogika twórczości W3-PE-OG-S1-PT
Zajęcia semestr letni 2021/2022 (2021/2022L) (w trakcie)
Ćwiczenia (C), grupa nr 2 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce:
co drugi czwartek (parzyste), 15:30 - 17:00
sala zajęcia zdalne
Grażyńskiego jaki jest adres?
Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (nieparzyste)" odbywają się w pierwszym tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (parzyste)" odbywają się w drugim tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Jeśli zajęcia wypadają w dniu wolnym, to nie odbywają się, natomiast nie ma to wpływu na terminy kolejnych zajęć - odbędą się one dwa tygodnie później.
Terminy najbliższych spotkań: Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Liczba osób w grupie: 24
Limit miejsc: 19
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Prowadzący: Sara Knapik-Szweda
Literatura:

Samotność oswojona przez sztukę, red. M. Zalewska-Pawlak, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź, 2007 (wybrane fragmenty);

Nęcka E., Orzechowski J., Słabosz Aleksandra, Szymura B., Trening twórczości, GWP, Gdańsk 2005;

Stymulowanie potencjału twórczego osób z różnymi potrzebami edukacyjnymi, red. E. Lubińska- Kościółek i K. Plutecka, Impuls, Kraków, 2011;

W stronę kreatywności, red. W. Dobrołowicz i M. Karwowski, Wyd. APS, Warszawa 2002;

Olczak Małgorzata, Trening twórczości - współczesna i efektywna forma wychowania przez sztukę, Impuls, Kraków, 2009.

Artykuły i opracowania wybrane przez studentów

Zakres tematów:

Zakres tematyczny poszczególnych zajęć:

1. Wprowadzenie oraz ustalenie formy zaliczenia /zabawy integrujące czyli wstęp do treningu

2. Twórczość/trening twórczości

3. Umiejętności, dyspozycje twórczej jednostki (1) płynność słowna i skojarzeniowa, 2) płynność ekspresyjna i ideacyjna, 3) giętkość myślenia)

4. Umiejętności, dyspozycje twórczej jednostki – CD. (4) oryginalność myślenia, 5) wrażliwość na problemy, 6) transformowanie, abstrahowanie, metaforyzowanie)

5. Inhibitory i stymulatory twórczości. Kreatywność i twórczość – różnicowanie pojęć

6. Poziomy twórczości. Szkoła algorytmiczna v/s szkoła twórcza.

7. Metodologia badań nad twórczością – omówienie testów, autodiagnoza.

Metody dydaktyczne:

Metody aktywizujące (problemowe), heurystyczne (w realizacji warsztatów stymulujących twórczość i kreatywność), pogadanka, dyskusja, analiza materiałów.

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczenie w oparciu o:

1) Prezentację zabaw/ćwiczeń z zakresu określonych dyspozycji twórczych. Każda z grup prezentuje i przeprowadza 3 zabawy rozwijające określoną dyspozycję twórczą w określonym temacie.

2) Indywidualnie skonstruowany scenariusz zajęć, zawierający minimum 4 zabawy/ćwiczenia doskonalące wybrane dyspozycje twórcze, dokładnie opisane i optymalnie dostosowane do tematu przewodniego zajęć.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.