Zagadnienia kultury współczesnej W3-PE-OG-S1-ZKW
semestr letni 2021/2022
Ćwiczenia,
grupa nr 1
![]() zaznaczono (na zielono) terminy aktualnie wyświetlanej grupy |
| |||||
Przedmiot | Zagadnienia kultury współczesnej W3-PE-OG-S1-ZKW | |||||||||||||||||||
Zajęcia |
semestr letni 2021/2022 (2021/2022L)
(w trakcie)
Ćwiczenia (C), grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
|||||||||||||||||||
![]() |
Termin i miejsce: |
Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (nieparzyste)" odbywają się w pierwszym tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (parzyste)" odbywają się w drugim tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Jeśli zajęcia wypadają w dniu wolnym, to nie odbywają się, natomiast nie ma to wpływu na terminy kolejnych zajęć - odbędą się one dwa tygodnie później.
|
||||||||||||||||||
![]() |
Terminy najbliższych spotkań: |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 18 | |||||||||||||||||||
Limit miejsc: | 19 | |||||||||||||||||||
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |||||||||||||||||||
Prowadzący: | Alicja Gałązka | |||||||||||||||||||
Literatura: |
Ł.Biskupski: Banksy: „Ta rewolucja to atrapa”, Kultura Popularna 3 (21)/2008, s. 85-97. K. Niziołek: Czy street art jest sztuką społeczną? Kulturotwórczy i obywatelski sens sztuki ulicznej w perspektywie koncepcji społecznych enklaw. Pogranicze. Studia Społeczne. Tom XXVI (2015), s. 49-74. B.Dziadzia, B. Głyda-Żydek, S. Piskorek-Oczko (red.): Sztuka w przestrzeni publicznej. Artystyczne wymiary wytwarzania kapitału społecznego i kulturowego. Bielsko Biała-Cieszyn 2015. M. Fołta: Kreacja / destabilizacja miejskiej przestrzeni publicznej przez sztukę. "Studia Etnologiczne i Antropologiczne " T. 15 (2015), s. 35-47. Banksy: Wojna na ściany, Warszawa 2005. Gromkowska-Melosik: Lana del Rey i Taylor Swift: Postfeminizm i reprezentacje kobiecości w muzyce pop, w: W. Jakubowski (red.): Pedagogika Kultury popularnej – teorie. Metody i obszary badań, Kraków 2016 O. Szwabowski: Seks, dzieci i plastikowe lalki. Wokół sporu o laleczki Bratz, w: W. Jakubowski (red.): Pedagogika Kultury popularnej – teorie. Metody i obszary badań, Kraków 2016. Łysak, E. Zierkiewicz (red.): Kobiety i mężczyźni (z) kolorowych czasopism. Wrocław 2010. M. Bernasiewicz: Młodzież i popkultura Dyskursy światopoglądowe, recepcja i opór, Katowice 2009. A. Rembowska: Teatr Tańca Pina Bausch, Warszawa 2009. M. Raszak: Ocalić tajemnicę- specyfika inscenizacyjna teatru tańca Piny Bausch, w: Przestrzenie Teorii, nr 11 (2009), s. 211-222. M. Moroń: W świat psychozy: zaburzenia schizofreniczne w filmach “Pająk” (Spider) oraz “Piękny umysł” (A beautiful mind). w: M. Brol, A. Skorupa (red): Psychologiczna praca z filmem, Katowice : Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, 2014. – S. 223-290. Z. Melosik: Kultura popularna i tożsamość młodzieży, Warszawa 2014. M. Sokołowski: Libacje, biby, chlanie: alkoholowe odmęty polskiego kina fabularnego: zarys problematyki, Kultura Popularna nr 2 (56)/2018, 52-64. |
|||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
1) Przestrzeń publiczna jako przestrzeń sztuki – od vlepek, murali i wojen „na ściany” przez happeningi do street party 2) Filmowy obraz uzależnienia – analiza wybranych pozycji filmowych 3) Emanacje kobiecości i męskości w sztuce, reklamie i kolorowej prasie (od poradników domowych po czasopisma ekskluzywne), w tym popkulturowe reprezentacje kobiecości w muzyce pop, filmie, anime, mandze i… na sklepowych półkach (szum wokół plastikowych laleczek Barbie i Bratz) 4) Hiphopowcy, depeszowcy i moda k-popowa – muzyka i zbieżny z nią ubiór jako elementy autokreacyjne. Analiza wybranych prądów muzycznych i ich odbicia w wizerunku młodego człowieka. 6) Teatr tańca – transgresje stylistyczne i synkretyczne. Analizy i interpretacje wybranych widowisk. 7) „Lot nad kukułczym gniazdem”, czyli zaburzenia psychiczne i sposób ich przedstawiania w wybranych wytworach kultury. 8) Teatr - analiza wybranego spektaklu teatru telewizji. |
|||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
Zajęcia prowadzone przy pomocy metod i technik kształcenia na odległość |
|||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena finalna jest średnią arytmetyczną ocen cząstkowych uzyskanych za: a) przygotowanie analiz i prezentacji zespołowych, b) realizację zadań indywidualnych, c) aktywne uczestnictwo w ćwiczeniach wynikające z merytorycznego przygotowania do zajęć |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.