Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System UwierzytelnianiaNie jesteś zalogowany | zaloguj się
katalog przedmiotów - pomoc

Zagadnienia kultury współczesnej W3-PE-OG-S1-ZKW
semestr letni 2021/2022
Ćwiczenia, grupa nr 1

powiększ
plan zajęć przedmiotu
zaznaczono (na zielono) terminy
aktualnie wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot Zagadnienia kultury współczesnej W3-PE-OG-S1-ZKW
Zajęcia semestr letni 2021/2022 (2021/2022L) (w trakcie)
Ćwiczenia (C), grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce:
co drugi wtorek (parzyste), 15:30 - 17:00
sala zajęcia zdalne
Grażyńskiego jaki jest adres?
Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (nieparzyste)" odbywają się w pierwszym tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (parzyste)" odbywają się w drugim tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Jeśli zajęcia wypadają w dniu wolnym, to nie odbywają się, natomiast nie ma to wpływu na terminy kolejnych zajęć - odbędą się one dwa tygodnie później.
Terminy najbliższych spotkań: Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Liczba osób w grupie: 18
Limit miejsc: 19
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Prowadzący: Alicja Gałązka
Literatura:

Ł.Biskupski: Banksy: „Ta rewolucja to atrapa”, Kultura Popularna 3 (21)/2008, s. 85-97.

K. Niziołek: Czy street art jest sztuką społeczną? Kulturotwórczy i obywatelski sens sztuki ulicznej w perspektywie koncepcji społecznych enklaw. Pogranicze. Studia Społeczne. Tom XXVI (2015), s. 49-74.

B.Dziadzia, B. Głyda-Żydek, S. Piskorek-Oczko (red.): Sztuka w przestrzeni publicznej. Artystyczne wymiary wytwarzania kapitału społecznego i kulturowego. Bielsko Biała-Cieszyn 2015.

M. Fołta: Kreacja / destabilizacja miejskiej przestrzeni publicznej przez sztukę. "Studia Etnologiczne i Antropologiczne " T. 15 (2015), s. 35-47.

Banksy: Wojna na ściany, Warszawa 2005.

Gromkowska-Melosik: Lana del Rey i Taylor Swift: Postfeminizm i reprezentacje kobiecości w muzyce pop, w: W. Jakubowski (red.): Pedagogika Kultury popularnej – teorie. Metody i obszary badań, Kraków 2016

O. Szwabowski: Seks, dzieci i plastikowe lalki. Wokół sporu o laleczki Bratz, w: W. Jakubowski (red.): Pedagogika Kultury popularnej – teorie. Metody i obszary badań, Kraków 2016.

Łysak, E. Zierkiewicz (red.): Kobiety i mężczyźni (z) kolorowych czasopism. Wrocław 2010.

M. Bernasiewicz: Młodzież i popkultura Dyskursy światopoglądowe, recepcja i opór, Katowice 2009.

A. Rembowska: Teatr Tańca Pina Bausch, Warszawa 2009.

M. Raszak: Ocalić tajemnicę- specyfika inscenizacyjna teatru tańca Piny Bausch, w: Przestrzenie Teorii, nr 11 (2009), s. 211-222.

M. Moroń: W świat psychozy: zaburzenia schizofreniczne w filmach “Pająk” (Spider) oraz “Piękny umysł” (A beautiful mind). w: M. Brol, A. Skorupa (red): Psychologiczna praca z filmem, Katowice : Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, 2014. – S. 223-290.

Z. Melosik: Kultura popularna i tożsamość młodzieży, Warszawa 2014.

M. Sokołowski: Libacje, biby, chlanie: alkoholowe odmęty polskiego kina fabularnego: zarys problematyki, Kultura Popularna nr 2 (56)/2018, 52-64.

Zakres tematów:

1) Przestrzeń publiczna jako przestrzeń sztuki – od vlepek, murali i wojen „na ściany” przez happeningi do street party

2) Filmowy obraz uzależnienia – analiza wybranych pozycji filmowych

3) Emanacje kobiecości i męskości w sztuce, reklamie i kolorowej prasie (od poradników domowych po czasopisma ekskluzywne), w tym popkulturowe reprezentacje kobiecości w muzyce pop, filmie, anime, mandze i… na sklepowych półkach (szum wokół plastikowych laleczek Barbie i Bratz)

4) Hiphopowcy, depeszowcy i moda k-popowa – muzyka i zbieżny z nią ubiór jako elementy autokreacyjne. Analiza wybranych prądów muzycznych i ich odbicia w wizerunku młodego człowieka.

6) Teatr tańca – transgresje stylistyczne i synkretyczne. Analizy i interpretacje wybranych widowisk.

7) „Lot nad kukułczym gniazdem”, czyli zaburzenia psychiczne i sposób

ich przedstawiania w wybranych wytworach kultury.

8) Teatr - analiza wybranego spektaklu teatru telewizji.

Metody dydaktyczne:

Zajęcia prowadzone przy pomocy metod i technik kształcenia na odległość

Metody i kryteria oceniania:

Ocena finalna jest średnią arytmetyczną ocen cząstkowych uzyskanych za:

a) przygotowanie analiz i prezentacji zespołowych,

b) realizację zadań indywidualnych,

c) aktywne uczestnictwo w ćwiczeniach wynikające z merytorycznego przygotowania do zajęć

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.