Zagadnienia kultury współczesnej [W3-PE-OG-S1-ZKW]
semestr letni 2021/2022
Ćwiczenia,
grupa nr 4
Przedmiot: | Zagadnienia kultury współczesnej [W3-PE-OG-S1-ZKW] | ||||||||||||||||||
Zajęcia: |
semestr letni 2021/2022 [2021/2022L]
(zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 4 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (nieparzyste)" odbywają się w pierwszym tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (parzyste)" odbywają się w drugim tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Jeśli zajęcia wypadają w dniu wolnym, to nie odbywają się, natomiast nie ma to wpływu na terminy kolejnych zajęć - odbędą się one dwa tygodnie później.
|
||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 16 | ||||||||||||||||||
Limit miejsc: | 18 | ||||||||||||||||||
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | ||||||||||||||||||
Prowadzący: | Sara Knapik-Szweda | ||||||||||||||||||
Literatura: |
Biskupski Ł.: Banksy: „Ta rewolucja to atrapa”, Kultura Popularna 3 (21)/2008, s. 85-97. Banksy: Wojna na ściany, Warszawa 2005. Bernasiewicz M.: Młodzież i popkultura Dyskursy światopoglądowe, recepcja i opór, Katowice 2009. Fołta M.: Kreacja / destabilizacja miejskiej przestrzeni publicznej przez sztukę. "Studia Etnologiczne i Antropologiczne " T. 15 (2015), s. 35-47. Gromkowska-Melosik: Lana del Rey i Taylor Swift: Postfeminizm i reprezentacje kobiecości w muzyce pop, w: W. Jakubowski (red.): Pedagogika Kultury popularnej – teorie. Metody i obszary badań, Kraków 2016 Jakubowski W.: Lęk w filmie, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 1997 Jakubowski W., Zierkiewicz E.: Edukacyjne konteksty kultury popularnej ,Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2002 Moroń M..: W świat psychozy: zaburzenia schizofreniczne w filmach “Pająk” (Spider) oraz “Piękny umysł” (A beautiful mind). w: M. Brol, A. Skorupa (red): Psychologiczna praca z filmem, Katowice : Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, 2014. – S. 223-290. Niziołek K.: Czy street art jest sztuką społeczną? Kulturotwórczy i obywatelski sens sztuki ulicznej w perspektywie koncepcji społecznych enklaw. Pogranicze. Studia Społeczne. Tom XXVI (2015), s. 49-74. Łysak A., Zierkiewicz E. (red.): Kobiety i mężczyźni (z) kolorowych czasopism. Wrocław 2010. Szwabowsk O.i: Seks, dzieci i plastikowe lalki. Wokół sporu o laleczki Bratz, w: W. Jakubowski (red.): Pedagogika Kultury popularnej – teorie. Metody i obszary badań, Kraków 2016 Raszak M.: Ocalić tajemnicę- specyfika inscenizacyjna teatru tańca Piny Bausch, w: Przestrzenie Teorii, nr 11 (2009), s. 211-222. Rembowska A.: Teatr Tańca Pina Bausch, Warszawa 2009. |
||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
1) Przestrzeń publiczna jako przestrzeń sztuki – od vlepek i murali przez festiwale uliczne do silent disco. 2) Popkulturowe reprezentacje kobiecości w muzyce pop, filmie, anime, mandze i… na sklepowych półkach (szum wokół plastikowych laleczek Barbie i Bratz). Emanacje kobiecości i męskości w sztuce, reklamie i kolorowej prasie (od poradników domowych po czasopisma ekskluzywne). 3) Od bluesa do k-pop – muzyka i zbieżny z nią ubiór jako elementy autokreacyjne. Analiza wybranych prądów muzycznych i ich odbicia w wizerunku młodego człowieka 4) Teatr - analiza wybranego spektaklu teatru telewizji 5) Teatr tańca – transgresje stylistyczne i synkretyczne. Analizy i interpretacje wybranych widowisk. 6) „Lot nad kukułczym gniazdem”, czyli zaburzenia psychiczne i sposób ich przedstawiania w wybranych wytworach kultury. 7) Filmowy obraz uzależnienia |
||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
Praca warsztatowa, metody eksponujące (film, postery), dyskusja. |
||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena finalna jest średnią arytmetyczną ocen cząstkowych uzyskanych za: a) przygotowanie analiz i prezentacji zespołowych, b) realizację zadań indywidualnych, c) aktywne uczestnictwo w ćwiczeniach wynikające z merytorycznego przygotowania do zajęć |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.