Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Zagadnienia kultury współczesnej [W3-PE-OG-S1-ZKW] semestr letni 2021/2022
Ćwiczenia, grupa nr 4

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Zagadnienia kultury współczesnej [W3-PE-OG-S1-ZKW]
Zajęcia: semestr letni 2021/2022 [2021/2022L] (zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 4 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
co drugi czwartek (nieparzyste), 11:30 - 13:00
sala Zajęcia zdalne
Zdalny jaki jest adres?
Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (nieparzyste)" odbywają się w pierwszym tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (parzyste)" odbywają się w drugim tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Jeśli zajęcia wypadają w dniu wolnym, to nie odbywają się, natomiast nie ma to wpływu na terminy kolejnych zajęć - odbędą się one dwa tygodnie później.
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 16
Limit miejsc: 18
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Prowadzący: Sara Knapik-Szweda
Literatura:

Biskupski Ł.: Banksy: „Ta rewolucja to atrapa”, Kultura Popularna 3 (21)/2008, s. 85-97.

Banksy: Wojna na ściany, Warszawa 2005.

Bernasiewicz M.: Młodzież i popkultura Dyskursy światopoglądowe, recepcja i opór, Katowice 2009.

Fołta M.: Kreacja / destabilizacja miejskiej przestrzeni publicznej przez sztukę. "Studia Etnologiczne i Antropologiczne " T. 15 (2015), s. 35-47.

Gromkowska-Melosik: Lana del Rey i Taylor Swift: Postfeminizm i reprezentacje kobiecości w muzyce pop, w: W. Jakubowski (red.): Pedagogika Kultury popularnej – teorie. Metody i obszary badań, Kraków 2016

Jakubowski W.: Lęk w filmie, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 1997

Jakubowski W., Zierkiewicz E.: Edukacyjne konteksty kultury popularnej ,Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2002

Moroń M..: W świat psychozy: zaburzenia schizofreniczne w filmach “Pająk” (Spider) oraz “Piękny umysł” (A beautiful mind). w: M. Brol, A. Skorupa (red): Psychologiczna praca z filmem, Katowice : Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, 2014. – S. 223-290.

Niziołek K.: Czy street art jest sztuką społeczną? Kulturotwórczy i obywatelski sens sztuki ulicznej w perspektywie koncepcji społecznych enklaw. Pogranicze. Studia Społeczne. Tom XXVI (2015), s. 49-74.

Łysak A., Zierkiewicz E. (red.): Kobiety i mężczyźni (z) kolorowych czasopism. Wrocław 2010.

Szwabowsk O.i: Seks, dzieci i plastikowe lalki. Wokół sporu o laleczki Bratz, w: W. Jakubowski (red.): Pedagogika Kultury popularnej – teorie. Metody i obszary badań, Kraków 2016

Raszak M.: Ocalić tajemnicę- specyfika inscenizacyjna teatru tańca Piny Bausch, w: Przestrzenie Teorii, nr 11 (2009), s. 211-222.

Rembowska A.: Teatr Tańca Pina Bausch, Warszawa 2009.

Zakres tematów:

1) Przestrzeń publiczna jako przestrzeń sztuki – od vlepek i murali przez festiwale uliczne do silent disco.

2) Popkulturowe reprezentacje kobiecości w muzyce pop, filmie, anime, mandze i… na sklepowych półkach (szum wokół plastikowych laleczek Barbie i Bratz). Emanacje kobiecości i męskości w sztuce, reklamie i kolorowej prasie (od poradników domowych po czasopisma ekskluzywne).

3) Od bluesa do k-pop – muzyka i zbieżny z nią ubiór jako elementy autokreacyjne. Analiza wybranych prądów muzycznych i ich odbicia w wizerunku młodego człowieka

4) Teatr - analiza wybranego spektaklu teatru telewizji

5) Teatr tańca – transgresje stylistyczne i synkretyczne. Analizy i interpretacje wybranych widowisk.

6) „Lot nad kukułczym gniazdem”, czyli zaburzenia psychiczne i sposób ich przedstawiania

w wybranych wytworach kultury.

7) Filmowy obraz uzależnienia

Metody dydaktyczne:

Praca warsztatowa, metody eksponujące (film, postery), dyskusja.

Metody i kryteria oceniania:

Ocena finalna jest średnią arytmetyczną ocen cząstkowych uzyskanych za:

a) przygotowanie analiz i prezentacji zespołowych,

b) realizację zadań indywidualnych,

c) aktywne uczestnictwo w ćwiczeniach wynikające z merytorycznego przygotowania do zajęć

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)