Edukacja aksjologiczna [W3-PE-OP-S2-EA]
semestr zimowy 2021/2022
Wykład,
grupa nr 1
Przedmiot: | Edukacja aksjologiczna [W3-PE-OP-S2-EA] |
Zajęcia: |
semestr zimowy 2021/2022 [2021/2022Z]
(zakończony)
Wykład [W], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Terminy i miejsca:
|
co druga środa (nieparzyste), 13:45 - 15:15
sala 108 Wydział Nauk Społecznych (Katowice, ul. Grażyńskiego 53) jaki jest adres?
co drugi czwartek (parzyste), 13:45 - 15:15
sala AULA Wydział Nauk Społecznych (Katowice, ul. Grażyńskiego 53) jaki jest adres?
Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (nieparzyste)" odbywają się w pierwszym tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (parzyste)" odbywają się w drugim tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Jeśli zajęcia wypadają w dniu wolnym, to nie odbywają się, natomiast nie ma to wpływu na terminy kolejnych zajęć - odbędą się one dwa tygodnie później.
|
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań. |
Liczba osób w grupie: | 10 |
Limit miejsc: | 10 |
Zaliczenie: | Egzamin |
Prowadzący: | Krzysztof Maliszewski |
Literatura: |
LITERATURA PODSTAWOWA: 1. Bauman Z.: Etyka ponowoczesna. Warszawa 1996. 2. Bauman Z.: Nowoczesność i Zagłada. Kraków 2009. 3. Bauman Z.: Obcy u naszych drzwi. Warszawa 2016. 4. Bergson H.: Dwa źródła moralności i religii. Kraków 1993. 5. Bierdiajew M.: O przeznaczeniu człowieka. Zarys etyki paradoksalnej. Kęty 2006. 6. Dewey J.: Sztuka jako doświadczenie. Wrocław 1975. 7. Domosławski A.: Wykluczeni. Warszawa 2016. 8. Elzenberg H.: Kłopot z istnieniem. Aforyzmy w porządku czasu. Kraków 1963. 9. Frankl V.: Homo patiens. Warszawa 1984. 10. Grzywocz K.: Wartość człowieka. Kraków 2010. 11. Joas H.: Powstawanie wartości. Warszawa 2009. 12. Kingsley P.: Nowa Odyseja. Opowieść o kryzysie uchodźczym w Europie. Warszawa 2017. 13. Scheler M.: Resentyment a moralność. Warszawa 1997. 14. Tatarkiewicz W.: Parerga. Warszawa 1978. 15. Tischner J.: Myślenie według wartości. Kraków 1994. |
Zakres tematów: |
Narodziny aksjologii (konsekwencje dla pedagogiki). 2. Aksjologiczne podstawy wychowania (kształcenie aksjologiczne; kryzys wartości; odpowiedzialność etyczna pedagogiki; etyka bez kodeksu). 3. Uczucia a królestwo wartości (Hume – Brentano – Scheler – Hartmann; moral sense, intencjonalność, resentyment, złudzenie co do wartości, wysokość i moc wartości, świadomość aksjologiczna). 4. Amerykańska filozofia wartości (Dewey, Rorty; specyfika amerykańskich teorii wartości, pozorne i żywotne doświadczenie, wartość inspiracyjna, kultura ironii, kształcenie jako majsterkowanie, rehabilitacja idiosynkrazji, mądrość powieści, pusta wiedza). 5. Etyka paradoksalna (Mikołaj Bierdiajew, Henri Bergson; tragizm w etyce, etyka prawa i etyka łaski, moralność otwarta i zamknięta, fałsz stabilizacyjny, tyrania powinności i etyka pragnienia). 6. Sens życia (Viktor E. Frankl; głęboka osoba, logoterapia, maieutyka sensu, patologie Zeitgeist, typy wartości). 7. Twórczość Henryka Elzenberga jako źródło pedagogicznych inspiracji (wartości utylitarne i perfekcyjne, powinność, obowiązek, kultura jako wyzwanie, homo ethicus). 8. Aksjologia i wychowanie w twórczości Józefa Tischnera (źródłowe doświadczenie wartości, ja aksjologiczne, wychowanie wedle wartości, dramat egzystencjalny). 9. Etyka ponowoczesna (Zygmunt Bauman; auktor, rozpad jaźni moralnej w płynnej nowoczesności, prawodawcy i tłumacze, ambiwalencja moralna, etyka pieszczoty, czyste związki, sztuka życia). 10. Katastrofy aksjologiczne (Zagłada; „życie na przemiał”). 11. Głos Settembriniego – poezja jako aksjologiczny język pedagogiki. |
Metody dydaktyczne: |
wykład z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej |
Metody i kryteria oceniania: |
Zagadnienia egzaminacyjne: 1. Narodziny aksjologii (konsekwencje dla pedagogiki). 2. Kształcenie aksjologiczne. 3. Etyka bez kodeksu. 4. Uczucia a świat wartości. 5. Preferencje – amerykańska filozofia wartości. 6. Moralność otwarta – moralność zamknięta (H. Bergson). 7. Etyka paradoksalna (M. Bierdiajew). 8. Sens życia (Viktor E. Frankl). 9. Perfectio – twórczość Henryka Elzenberga jako źródło pedagogicznych inspiracji. 10. Doświadczenie aksjologiczne – aksjologia i pedagogika Józefa Tischnera. 11. Etyka ponowoczesna (Zygmunt Bauman). 12. Katastrofy aksjologiczne. Lektury do wyboru: 1. Bauman Z.: Nowoczesność i Zagłada. Kraków 2009. 2. Bauman Z.: Obcy u naszych drzwi. Warszawa 2016. 3. Dewey J.: Sztuka jako doświadczenie. Wrocław 1975. 4. Domosławski A.: Wykluczeni. Warszawa 2016. 5. Elzenberg H.: Kłopot z istnieniem. Aforyzmy w porządku czasu. Kraków 1963. 6. Frankl V.: Homo patiens. Warszawa 1984. 7. Grzywocz K.: Wartość człowieka. Kraków 2010. 8. Kingsley P.: Nowa Odyseja. Opowieść o kryzysie uchodźczym w Europie. Warszawa 2017. 9. Lear J.: Nadzieja radykalna. Etyka w obliczu spustoszenia kulturowego. Warszawa 2013. 10. Riemen R.: Wieczny powrót faszyzmu. Kraków 2014. 11. Ronson J.: Wstydź się. O jednej z najbardziej niedocenianych sił rządzących światem. Kraków 2017. 12. Scheler M.: Resentyment a moralność. Warszawa 1997. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.