Teoretyczne podstawy pracy opiekuńczo-wychowawczej [W3-PE-OP-S2-TEPOOP]
semestr zimowy 2021/2022
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Teoretyczne podstawy pracy opiekuńczo-wychowawczej [W3-PE-OP-S2-TEPOOP] |
Zajęcia: |
semestr zimowy 2021/2022 [2021/2022Z]
(zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
każdy poniedziałek, 11:30 - 13:00
sala 204 Wydział Nauk Społecznych (Katowice, ul. Grażyńskiego 53) jaki jest adres? |
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań. |
Liczba osób w grupie: | 29 |
Limit miejsc: | 30 |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Prowadzący: | Dagmara Dobosz |
Literatura: |
• Pedagogika opiekuńcza w zarysie. 1 / Zdzisław Dąbrowski. - Olsztyn : Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego, cop. 2006. • Pedagogika opiekuńcza w zarysie. 2 / Zdzisław Dąbrowski. - Olsztyn : Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego, cop. 2006. • Formy opieki, wychowania i wsparcia w zreformowanym systemie pomocy społecznej / pod red. Józefy Brągiel i Sylwii Badory; Uniwersytet Opolski. - Opole : Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, 2010. • Metodyka pracy opiekuńczo-wychowawczej : wybrane zagadnienia : podręcznik akademicki / Beata Górnicka ; Opole : Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, 2015. • Człowiek jako istota opiekująca się: szkice pedagogiczne / Sylwia Badora, Tarnobrzeg : Wydawnictwo Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej im. prof. Stanisława Tarnowskiego, 2013 • Obowiązujące akty prawne |
Zakres tematów: |
1.Zajęcia organizacyjne, wprowadzenie do przedmiotu. 2.-3. Współczesne dylematy polskich rodzin. Rodzina dysfunkcjonalna – obszary dysfunkcji i ich skutki opiekuńczo-wychowawcze. 4.-5. Zagrożenia rozwoju dziecka w rodzinie z problemem ubóstwa. 6. Sieroctwo – analiza psychopedagogiczna zjawiska; formy kompensacji sieroctwa rodzinnego dzieci i młodzieży. 7.-8. Rodzinne formy opieki. 9.-10. Charakterystyka instytucjonalnych form opieki nad dzieckiem. 11. Dziecko w kulturze konsumpcjonizmu. 12. Formy opieki nad dzieckiem niepełnosprawnym. 13. Formy opieki nad ludźmi starymi. 14. Zajęcia podsumowujące, test zaliczeniowy. |
Metody dydaktyczne: |
podająca, studia przypadków, materiały video, dyskusja, burza mózgów, praca z tekstem |
Metody i kryteria oceniania: |
Test zaliczeniowy. O ocenie decyduje liczba punktów wg. standardu: 51% na dst. Niezaliczony test należy poprawić w formie ustnej lub pisemnej. Dodatkowo brana będzie pod uwagę merytoryczna aktywność na zajęciach. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.