Seminarium 4/II [W3-PE-RES2-S2-3]
semestr letni 2021/2022
seminarium,
grupa nr 2
Przedmiot: | Seminarium 4/II [W3-PE-RES2-S2-3] | ||||||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
semestr letni 2021/2022 [2021/2022L]
(zakończony)
seminarium [S], grupa nr 2 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 10 | ||||||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | 10 | ||||||||||||||||||||||||||||||
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | ||||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Maciej Bernasiewicz | ||||||||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
S i l v e r m a n D.: Prowadzenie badań jakościowych. Tłum. J. O s t r o w s k a. Warszawa: PWN, 2008. Ur b a n i a k - Z a j ą c D., P i e k a r s k i J.: Badania jakościowe — uwagi wprowadzające. W: Jakościowe orientacje w badaniach pedagogicznych. Studia i materiały. Red. D. U r b a n i a k - Z a j ą c, J. P i e k a r s k i. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2001. Ku b i n o w s k i D.: Jakościowe badania pedagogiczne. Filozofia — metodyka — ewaluacja. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, 2010. K o n e c k i K.: Studia z metodologii badań jakościowych. Teoria ugruntowana. Warszawa: PWN, 2000. B a b b i e E.: Badania społeczne w praktyce. Tłum. W. B e t k i e w i c z et al. Warszawa: PWN, 2004. S. Nowak, Metodologia badań społecznych, PWN, Warszawa 1985. M. Łobocki, Metody i techniki badań pedagogicznych, Impuls, Kraków 2004. T. Pilch, T. Bauman, Zasady badań pedagogicznych. Strategie ilościowe i jakościowe, Wyd. Akademickie Żak, Warszawa 2001. |
||||||||||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
- Resocjalizacja instytucjonalna (zakłady karne, zakłady poprawcze, młodzieżowe ośrodki wychowawcze) oraz resocjalizacja w środowisku otwartym (kuratela sądowa, street work, świetlice socjoterapeutyczne, partyworking, survival, itp.). - Analiza procesu resocjalizacji (IPR, indywidualne programy edukacyjno-terapeutyczne w MOW i MOS, efektywność resocjalizacji). - Czynniki ryzyka i chroniące w kryminogenezie. Etiologia (determinanty) oraz objawy (struktura, dynamika, rozmiary) przestępczości nieletnich oraz dorosłych. - Medialny wizerunek przestępczości, procesu resocjalizacji oraz placówek resocjalizacyjnych. - Uzależnienia – uwarunkowania, terapia, przeciwdziałanie. - Socjologia młodzieży i pedagogika kultury. Style życia, subkultury. Ruch alterglobalistyczny. Kultura popularna jako forma edukacji nieformalnej. - Transformacje życia rodzinnego i jej skutki. |
||||||||||||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
dyskusja realizowana z grupą seminaryjną; konsultacje indywidualne i grupowe. |
||||||||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Student oddaje promotorowi gotową pracę dyplomową. Ocena wynika z oszacowania wartości czterech jej części: 1. Rozdziału teoretycznego (jakość merytoryczna), 2. Rozdziału metodologicznego (poprawność), 3. Rozdziału empirycznego (poprawność organizacji badań, właściwe wnioskowanie oraz formułowanie autorskich interpretacji pozyskanych danych), 4. Formalny kształt pracy (przypisy, dyskurs naukowy, poprawność spisu treści, bibliografii, aneksu). |
||||||||||||||||||||||||||||||
Uwagi: |
brak |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.