Animacja społeczno-kulturalna osób z niepełnosprawnością W3-PE-REW-S2-ASKON
semestr zimowy 2021/2022
Ćwiczenia,
grupa nr 1
![]() zaznaczono (na zielono) terminy aktualnie wyświetlanej grupy |
| |||||
Przedmiot | Animacja społeczno-kulturalna osób z niepełnosprawnością W3-PE-REW-S2-ASKON | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia |
semestr zimowy 2021/2022 (2021/2022Z)
(zakończony)
Ćwiczenia (C), grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() |
Terminy i miejsca: |
Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (nieparzyste)" odbywają się w pierwszym tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (parzyste)" odbywają się w drugim tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Jeśli zajęcia wypadają w dniu wolnym, to nie odbywają się, natomiast nie ma to wpływu na terminy kolejnych zajęć - odbędą się one dwa tygodnie później.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() |
Terminy najbliższych spotkań: |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 14 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | 21 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Edyta Nieduziak | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
"Kultura współczesna" nr 4(62), 2009 Aktywność twórcza niepełnosprawnych jako ich droga do dorosłości [w:] red. D. Wolska, Osoby niepełnosprawne w drodze ku dorosłości, Wyd. Naukowe UP, Kraków 2014 Animacja kultury. Współczesne dyskursy teorii i praktyki, red. D. Kubinowski, U. Lewartowicz, Wyd. Makmedia, Lublin 2013. Bauman, Z.: Życie na przemiał, Wyd. Literackie, Kraków 2004. Brzozowska, B.: Kultura jako przestrzeń śmietniska (w:) Aksjotyczne przestrzenie kultury, (red.) R. Tańczuk, D. Wolska, Wyd. UWr, Wrocław 2005. Clair, J.: Kryzys muzeów, słowo/obraz terytoria, Gdańsk 2009. Działania twórcze sposobem obecności osób niepełnosprawnych w przestrzeni publicznej [w:] Model wsparcia życia osób niepełnosprawnych intelektualnie, chorujących psychicznie i z zaburzeniami psychicznymi w otwartym środowisku, Fundacja La Zebra, Krzcin 2015. Kargul, J.: Upowszechnianie, animacja, komputeryzacja kultury, PWN, Warszawa 2012. Kopczyńska, M.: Czy "stare dylematy" w "nowych czasach"? Rzecz o animacji społeczno-kulturalnej w dobie globalizacji (w:) Dylematy animacji kulturalnej, (red.) J. Gajda, W. Żardecki, UMCS, Lublin 2001. Kozdroń A., Scenariusze zajęć i zabaw dla wychowawców, pedagogów, animatorów kultury. Warszawa 2014. Lokalnie: animacja kultury/comunity arts, red. G. Godlewski http://ikp.uw.edu.pl/lokalnie-animacja-kultury-community-arts/ Od Natury do… Kultury. Sztuka i edukacja drogą rozwoju osób niepełnosprawnych, (red.) Edyta Nieduziak, Sandomierz 2009. Twórczość i terapia, (red.) Edyta Nieduziak, Sandomierz 2003. Twórczość jako forma dialogu ze światem, (red.) Edyta Nieduziak Sandomierz 2010. Cichosz M., Lewicka M., Molesztak, Animacja społecznokulturalna. Współczesne wyzwania. Impuls, Kraków 2018. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
1. Pojęcie animacji społeczno-kulturalnej i jej geneza. 2. Koncepcje animacji kultury: od kontestacji do strategii społecznej. 3. Edukacja kulturalna czy animacja społeczno-kulturalna? 4. Animator kultury czy pracownik kultury? Ich role i funkcje w działaniach społecznych. 5. Antropologiczno-kulturoznawcze rozumienie animacji społeczno-kulturalnej. 6. Animacja społeczno-kulturalna w dobie globalizacji. 7. Wzory partycypacji osób z niepełnosprawnością w kulturze. 8. Przykłady działań animacyjnych w środowiskach lokalnych skierowane do osób niepełnosprawnych i ich otoczenia. 9. Kultura Dostępna - jako przykład programu MKiDN wspierającego zadania służące ułatwianiu dostępu do kultury i sprzyjające integracji społecznej oraz niwelowaniu barier. 10. Praca nad opracowaniem projektu działań animacyjnych skierowanych do osób niepełnosprawnych. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
podające (wykład), grupowe: aktywizujące (mapy myśli, analiza swot, dyskusje), warsztatowe (opracowywanie projektów), indywidualne: lektura tekstów |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena końcowa jest średnią ocen (w skali 2-5) uzyskanych z poszczególnych części projektu oraz oceny pracy zespołowej. Projekt powinien uwzględniać: 1) Wstęp do projektu uwzględniający wiedzę z zakresu animacji społeczno-kulturalnej (efekt K_W02) 2) opis projektu uwzględniający oryginalność i innowacyjność propozycji poparte gruntowną argumentacją (efekty: K_U06) 3) opis zastosowanych nowatorskich form pracy (efekt K_U11) 4) odwołanie do dziedzictwa kulturowego (efekt K_K08) Ponadto do średniej ocen liczona jest 5) ocena studentów ich zaangażowania w przygotowanie projektu (efekt K_K02) |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
Uwagi: |
Część zajęć może być realizowana w instytucjach kultury, poza budynkiem Instytutu Pedagogiki. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.