Terapia przez ruch [W3-PE-REW-S2-TPR]
semestr zimowy 2021/2022
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Terapia przez ruch [W3-PE-REW-S2-TPR] | ||||||||||||
Zajęcia: |
semestr zimowy 2021/2022 [2021/2022Z]
(zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||
Termin i miejsce:
|
co drugi czwartek (nieparzyste), 8:00 - 9:30
sala 209 Wydział Nauk Społecznych (Katowice, ul. Grażyńskiego 53) jaki jest adres?
Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (nieparzyste)" odbywają się w pierwszym tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (parzyste)" odbywają się w drugim tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Jeśli zajęcia wypadają w dniu wolnym, to nie odbywają się, natomiast nie ma to wpływu na terminy kolejnych zajęć - odbędą się one dwa tygodnie później.
|
||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 23 | ||||||||||||
Limit miejsc: | 26 | ||||||||||||
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | ||||||||||||
Prowadzący: | Aleksandra Pyrzyk-Kuta | ||||||||||||
Literatura: |
Aleszko Z., Choreoterapia w psychiatrii. [w:] Hanek L., Passella M. (red.) Arteterapia., Akademia Muzyczna, Wrocław 1990 Bogdanowicz M., Okrzesik D., Opis i planowanie zajęć według metody Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne, Wydawnictwo Harmonia, Gdańsk 2008 Bogdanowicz M., Kasica A., Ruch Rozwijający dla wszystkich. Efektywność metody Weroniki Sherborne, Wydawnictwo Harmonia, Gdańsk 2009 Dykcik W., Szychowak B., Nowatorskie i alternatywne metody w teorii i praktyce pedagogiki specjalnej. Przewodnik metodyczny, Wydawnictwo UAM, Poznań 2001 Feldenkrais M., Świadomość poprzez ruch. Wydawca: Vigro, Warszawa 2012 Kappert D., Tańczac z dziećmi. Improwizacja taneczna - symbolika ciała - socjoterapia, , Kined, Warszawa 2005 Krasoń K., Szafraniec G., Dwa Światy. Ruch dyrektywny i niedyrektywny jako wizualizacja –odkrywanie –poznawanie, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2002 Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2005 Lubińska – Kościółek E., Plutecka K.,(red.) Stymulowanie potencjału twórczego osób z różnymi potrzebami edukacyjnym, E., Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2011 Opala –Wnuk K., Sztuka, która pomaga dzieciom, Wydawnictwo Feeria, Łódź 2009 Pędzich Z.(red.), Psychoterapia tańcem i ruchem. Teoria i praktyka, GWP, Gdańsk 2013 Pędzich Z.(red.), Psychoterapia tańcem i ruchem. Terapia indywidualna i grupowa, GWP, Gdańsk 2013 Sherborne V., Ruch rozwijający dla dzieci, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2006 Śniarowska –Witt M., Taniec jako medium zmiany w kontekście psychologicznym, czyli kilka słów o choreoterapii [w:] Krasoń K. (red). Sztuka i ekspresja dziecka – w poszukiwaniu sensu tworzenia, Katowice 2003 Welsche M., Ukierunkowana na relacje pedagogika ruchu według koncepcji Weroniki Sherborne, Wydawnictwo „Harmonia Universalis”, Gdańsk 2019 |
||||||||||||
Zakres tematów: |
- Ekspresja ruchu, czyli wyrażanie siebie – aspekty psychopedagogiczne - Choreoterapia jako metoda wsparcia rozwoju (Podstawy pracy z ciałem Rudolfa von Labana) - Teatr ruchu jako forma pracy terapeutycznej i edukacyjnej (czarny teatr, teatr w rękawku, teatr dłoni, lalki animacyjne) - Ruch Rozwijający Veroniki Sherborne - Integracja bilateralna - Mobilna Rekreacja Muzyczna Macieja Kieryła -Aspekty metodyczne konstruowania programu i budowania warsztatu |
||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
Przedmiot będzie prowadzony metodą warsztatowa uwzględnia także dyskusję, metody poglądowe- projekcję filmów z przykładami stosowalności ruchu terapii dzieci i młodzieży z wyzwaniami rozwojowymi. |
||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
- Aktywne uczestnictwo wynikające z merytoryczne przygotowania do ćwiczeń - Opracowanie w parach scenariusza zajęć terapii ruchem w oparciu o wybraną metodę (możliwe jest również eklektyczne ujęcie tematu: teatr fizyczny lub pantomimiczny, ruch i taniec). istotnym punktem będzie uzasadnienie wyboru metody oraz przyjętych założeń terapeutycznych. |
||||||||||||
Uwagi: |
Brak. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.