Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Terapia przez ruch [W3-PE-REW-S2-TPR] semestr zimowy 2021/2022
Ćwiczenia, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Terapia przez ruch [W3-PE-REW-S2-TPR]
Zajęcia: semestr zimowy 2021/2022 [2021/2022Z] (zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
co drugi czwartek (nieparzyste), 8:00 - 9:30
sala 209
Wydział Nauk Społecznych (Katowice, ul. Grażyńskiego 53) jaki jest adres?
Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (nieparzyste)" odbywają się w pierwszym tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (parzyste)" odbywają się w drugim tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Jeśli zajęcia wypadają w dniu wolnym, to nie odbywają się, natomiast nie ma to wpływu na terminy kolejnych zajęć - odbędą się one dwa tygodnie później.
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 23
Limit miejsc: 26
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Prowadzący: Aleksandra Pyrzyk-Kuta
Literatura:

Aleszko Z., Choreoterapia w psychiatrii. [w:] Hanek L., Passella M. (red.) Arteterapia., Akademia Muzyczna, Wrocław 1990

Bogdanowicz M., Okrzesik D., Opis i planowanie zajęć według metody Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne, Wydawnictwo Harmonia, Gdańsk 2008

Bogdanowicz M., Kasica A., Ruch Rozwijający dla wszystkich. Efektywność metody Weroniki Sherborne, Wydawnictwo Harmonia, Gdańsk 2009

Dykcik W., Szychowak B., Nowatorskie i alternatywne metody w teorii i praktyce pedagogiki specjalnej. Przewodnik metodyczny, Wydawnictwo UAM, Poznań 2001

Feldenkrais M., Świadomość poprzez ruch. Wydawca: Vigro, Warszawa 2012

Kappert D., Tańczac z dziećmi. Improwizacja taneczna - symbolika ciała - socjoterapia, , Kined, Warszawa 2005

Krasoń K., Szafraniec G., Dwa Światy. Ruch dyrektywny i niedyrektywny jako wizualizacja –odkrywanie –poznawanie, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2002

Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2005

Lubińska – Kościółek E., Plutecka K.,(red.) Stymulowanie potencjału twórczego osób z różnymi potrzebami edukacyjnym, E., Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2011

Opala –Wnuk K., Sztuka, która pomaga dzieciom, Wydawnictwo Feeria, Łódź 2009

Pędzich Z.(red.), Psychoterapia tańcem i ruchem. Teoria i praktyka, GWP, Gdańsk 2013

Pędzich Z.(red.), Psychoterapia tańcem i ruchem. Terapia indywidualna

i grupowa, GWP, Gdańsk 2013

Sherborne V., Ruch rozwijający dla dzieci, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2006

Śniarowska –Witt M., Taniec jako medium zmiany w kontekście psychologicznym, czyli kilka słów o choreoterapii [w:] Krasoń K. (red). Sztuka i ekspresja dziecka – w poszukiwaniu sensu tworzenia, Katowice 2003

Welsche M., Ukierunkowana na relacje pedagogika ruchu według koncepcji Weroniki Sherborne, Wydawnictwo „Harmonia Universalis”, Gdańsk 2019

Zakres tematów:

- Ekspresja ruchu, czyli wyrażanie siebie – aspekty psychopedagogiczne

- Choreoterapia jako metoda wsparcia rozwoju (Podstawy pracy z ciałem Rudolfa von Labana)

- Teatr ruchu jako forma pracy terapeutycznej i edukacyjnej (czarny teatr, teatr w rękawku, teatr dłoni, lalki animacyjne)

- Ruch Rozwijający Veroniki Sherborne

- Integracja bilateralna

- Mobilna Rekreacja Muzyczna Macieja Kieryła

-Aspekty metodyczne konstruowania programu i budowania warsztatu

Metody dydaktyczne:

Przedmiot będzie prowadzony metodą warsztatowa uwzględnia także dyskusję, metody poglądowe- projekcję filmów z przykładami stosowalności ruchu terapii dzieci i młodzieży z wyzwaniami rozwojowymi.

Metody i kryteria oceniania:

- Aktywne uczestnictwo wynikające z merytoryczne przygotowania do ćwiczeń

- Opracowanie w parach scenariusza zajęć terapii ruchem w oparciu o wybraną metodę (możliwe jest również eklektyczne ujęcie tematu: teatr fizyczny lub pantomimiczny, ruch i taniec). istotnym punktem będzie uzasadnienie wyboru metody oraz przyjętych założeń terapeutycznych.

Uwagi:

Brak.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.3.0-2 (2024-04-26)