Postępowanie administracyjne - cz. I [W5-AD-N1-POSA04]
semestr letni 2021/2022
Ćwiczenia,
grupa nr 2
Przedmiot: | Postępowanie administracyjne - cz. I [W5-AD-N1-POSA04] |
Zajęcia: |
semestr letni 2021/2022 [2021/2022L]
(zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 2 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
wielokrotnie, niedziela (niestandardowa częstotliwość), 8:00 - 9:30
sala AULA NR. 1 Wydział Prawa i Administracji (Katowice, ul. Bankowa 11b) jaki jest adres? |
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań. |
Liczba osób w grupie: | 0 |
Limit miejsc: | (brak danych) |
Prowadzący: | Weronika Szafrańska |
Literatura: |
Do wyboru: 1. B. Adamiak, J. Borkowski, Postępowanie administracyjne i sądowoadministracyjne, Warszawa 2019, 2. T. Woś (red.), Postępowanie administracyjne, Warszawa 2018, 3. W. Chróścielewski, P. Dańczak, J.P. Tarno, Postępowanie administracyjne i postępowanie przed sądami administracyjnymi, Warszawa 2019, 4. H. Knysiak-Sudyka (red.), Ogólne postępowanie administracyjne jurysdykcyjne, Warszawa 2019, 5. R. Hauser, A. Skoczylas (red.), Postępowanie administracyjne i sądowoadministracyjne, Warszawa 20219. |
Zakres tematów: |
W ramach ćwiczeń studentom przedstawione zostaną następujące zagadnienia: I. Zakres obowiązywania k.p.a. 1. Rodzaje postępowań uregulowanych przepisami k.p.a. a) postępowanie administracyjne ogólne b) postępowanie w sprawach rozstrzygania sporów o właściwość c) postępowanie w sprawach wydawania zaświadczeń d) postępowanie w sprawach skarg i wniosków II. Zasady ogólne k.p.a. 1. Pojęcie zasad ogólnych k.p.a. 2. Charakter zasad ogólnych k.p.a. 3. Szczegółowa charakterystyka zasad ogólnych k.p.a. III. Podmioty postępowania administracyjnego 1. Organ administracyjny 2. Strona postępowania administracyjnego 3. Podmioty na prawach strony 4. Inni uczestnicy postępowania IV. Czynności procesowo - techniczne w postępowaniu administracyjnym 1. Doręczanie pism 2. Wezwania 3. Sporządzanie protokołów i adnotacji 4. Udostępnianie akt sprawy V. Wszczęcie postępowania administracyjnego (tryby, forma, data, wymogi podania) |
Metody dydaktyczne: |
Na koniec każdych zajęć prowadzący wskazuje studentom zagadnienia do przygotowania na kolejne zajęcia. Wskazuje też źródła (wybrane części książek, artykuły naukowe, akty prawne, orzeczenia), z pomocą których student ma wskazane zagadnienia przygotować. Praca własna obejmuje samodzielne przyswajanie wiedzy teoretycznej i poszukiwanie rozwiązań problemów wskazanych przez osobę prowadzącą. Jej celem jest nabycie przez studenta nie tylko wiedzy, ale też umiejętności (np. odnalezienia odpowiedniej regulacji prawnej, znalezienia wymaganego sposobu postępowania, itd.). Zdobyte w powyższy sposób wiedza i umiejętności są następnie weryfikowane podczas kolokwiów i dyskusji. |
Metody i kryteria oceniania: |
Na kolokwium pisemnym student musi wykazać się zarówno wiedzą, jak i umiejętnościami. Metoda oceny została dostosowana do kryteriów oceny stosowanej na egzaminie (kolokwium od egzaminu nie różni kryterium oceny, tylko merytoryczny zakres materiału do opanowania). Ocena dostateczna – student musi wykazać się ogólną orientacją w zakresie postępowania administracyjnego oraz umiejętnością rozwiązywania podstawowych problemów w tym zakresie. Ocena dobra - student musi właściwie zaprezentować przedstawione przez egzaminatora zagadnienie teoretyczne i wyjaśnić jego praktyczne znaczenie (czyli student musi wykazać, że potrafi wiedzę teoretyczną wykorzystać w celu rozwiązania praktycznego problemu). Oznacza to, że pokazuje, iż wiedzę teoretyczną wykorzystuje w celu wyboru takiego wariantu rozwiązania, któremu nie można nic zarzucić z punktu widzenia prawa. Ocena bardzo dobra - student musi zaprezentować wiedzę wykraczającą poza przedstawioną na ćwiczeniach, czyli nabytą w ramach pracy własnej. Musi też pokazać umiejętność dokonania wyboru i oceny różnych wariantów rozwiązania problemu (czyli, że potrafi wykazać nieprawidłowość wariantów, które odrzuca i przekonywająco uzasadnić prawidłowość wariantu wybranego). Na pierwszych ćwiczeniach studenci otrzymują informację o sposobie uzyskania zaliczenia, a wśród nich o kolokwium pisemnym, które odbędzie się na przedostatnich zajęciach. Na przedostatnim spotkaniu ćwiczeniowym, po zakończeniu merytorycznej części zajęć, studenci przystępują do kolokwium. Kolokwium ma charakter testowy i problemowy. Na ostatnich zajęciach osoba prowadząca ćwiczenia omawia wyniki kolokwium i podaje prawidłowe rozwiązania. Studenci, którzy uzyskali ocenę niedostateczną mają możliwość poprawy wyniku kolokwium. |
Uwagi: |
4 sem. AD N1 - nieuruchomiona w SL 21/22 |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.