Dydaktyka ogólna [W3-PE-MJS-PPiW-DYDOG]
semestr zimowy 2021/2022
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Dydaktyka ogólna [W3-PE-MJS-PPiW-DYDOG] |
Zajęcia: |
semestr zimowy 2021/2022 [2021/2022Z]
(zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
każdy czwartek, 9:45 - 11:15
sala 107 Wydział Nauk Społecznych (Katowice, ul. Grażyńskiego 53) jaki jest adres? |
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań. |
Liczba osób w grupie: | 38 |
Limit miejsc: | 35 |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Prowadzący: | Agata Cabała |
Literatura: |
R.I. Arends: Uczymy się nauczać. Warszawa 2002. F. Bereźnicki: Dydaktyka kształcenia ogólnego. Kraków 2001. B. Joyce, E. Calhoun, D. Hopkins: Przykłady modeli uczenia się i nauczania. Warszawa 1999. W. Kojs: Działanie jako kategoria dydaktyczna. Katowice 1994. W. Okoń: Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej. Warszawa 1996. Sztuka nauczania. Czynności nauczyciela. Red. K. Kruszewski. Warszawa 1995. Hans-Peter Nolting: Jak zachować porządek w klasie. Gdańsk 2004. D. Klus-Stańska, M. Nowicka: Sensy i bezsensy edukacji wczesnoszkolnej. Warszawa 2005. D. Klus-Stańska: W nauczaniu początkowym inaczej. Kraków 1999. J. Juul: Kryzys szkoły. Podkowa leśna 2014. |
Zakres tematów: |
1. Dydaktyka jako system - rodzaje działań dydaktycznych (planistyczne, realizacyjne, kontrolno - oceniająco - korektywne) oraz elementy działania dydaktycznego (cel, podmiot, przedmiot, środki, metody, warunki i rezultaty). 2. Konstruowanie konspektów zajęć ze zwróceniem szczególnej uwagi na jakość zadań dydaktycznych proponowanych uczniom. 3. Integracja treści czy integracja wiedzy w umyśle dziecka - dyskusje, omówienia na przykładzie analizy projektów zajęć Prof. Klus-Stańskiej. 4. Edukacja szkolna i edukacja pozaszkolna - strategie pracy dydaktycznej z uczniem wczesnoszkolnym. 5. Niepowodzenia szkolne - analiza na przykładzie filmu dokumentalnego "Alfabet" oraz książki J. Julla: "Kryzys szkoły". 6. Ład klasowy jako warunek konieczny dobrze pomyślanego procesu kształcenia. 7. Mikronauczanie: Metody eksponujące. Metoda uczenia się we współpracy. Gry dydaktyczne. Uczenie się myślenia metaforami. Dyskusja. Uczenie się myślenia indukcyjnego (lub metoda praktyczna). |
Metody dydaktyczne: |
Pogadanka heurystyczna, metoda problemowa, mikronauczanie. |
Metody i kryteria oceniania: |
Obecność na zajęciach. Aktywność na zajęciach (odnotowana przez prowadzącą). Analiza projektów zajęć w propozycji Klus - Stańskiej. Konstruowanie projektów zajęć/warsztatów dla uczniów przedszkolnych lub wczesnoszkolnych (na bazie materiałów z Dworu w Rzucowie). Zadanie problemowe z treści ładu klasowego. Projektowanie warsztatów/zajęć zgodnych z przebiegiem metody eksponującej w Kronice CSW w Bytomiu. Ocena z mikronauczania (ocena przeprowadzenia zajęć, ocena konspektu zajęć) Zadanie dla chętnych. |
Uwagi: |
W realizacji zajęć z dydaktyki ogólnej wykorzystane będą doświadczenia studentów z udziału w zajęciach "Placówki pedagogiczne we wsparciu rozwoju dziecka. Zajęcia terenowe". Prowadzącej zależy na pokazaniu integracji, pewnej spójności w konstruowaniu procesu kształcenia z wykorzystaniem treści szkolnych i pozaszkolnych. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.