Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Dydaktyka ogólna [W3-PE-MJS-PPiW-DYDOG] semestr zimowy 2021/2022
Ćwiczenia, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Dydaktyka ogólna [W3-PE-MJS-PPiW-DYDOG]
Zajęcia: semestr zimowy 2021/2022 [2021/2022Z] (zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
każdy czwartek, 9:45 - 11:15
sala 107
Wydział Nauk Społecznych (Katowice, ul. Grażyńskiego 53) jaki jest adres?
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 38
Limit miejsc: 35
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Prowadzący: Agata Cabała
Literatura:

R.I. Arends: Uczymy się nauczać. Warszawa 2002.

F. Bereźnicki: Dydaktyka kształcenia ogólnego. Kraków 2001.

B. Joyce, E. Calhoun, D. Hopkins: Przykłady modeli uczenia się i nauczania. Warszawa 1999.

W. Kojs: Działanie jako kategoria dydaktyczna. Katowice 1994.

W. Okoń: Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej. Warszawa 1996.

Sztuka nauczania. Czynności nauczyciela. Red. K. Kruszewski. Warszawa 1995.

Hans-Peter Nolting: Jak zachować porządek w klasie. Gdańsk 2004.

D. Klus-Stańska, M. Nowicka: Sensy i bezsensy edukacji wczesnoszkolnej. Warszawa 2005.

D. Klus-Stańska: W nauczaniu początkowym inaczej. Kraków 1999.

J. Juul: Kryzys szkoły. Podkowa leśna 2014.

Zakres tematów:

1. Dydaktyka jako system - rodzaje działań dydaktycznych (planistyczne, realizacyjne, kontrolno - oceniająco - korektywne) oraz elementy działania dydaktycznego (cel, podmiot, przedmiot, środki, metody, warunki i rezultaty).

2. Konstruowanie konspektów zajęć ze zwróceniem szczególnej uwagi na jakość zadań dydaktycznych proponowanych uczniom.

3. Integracja treści czy integracja wiedzy w umyśle dziecka - dyskusje, omówienia na przykładzie analizy projektów zajęć Prof. Klus-Stańskiej.

4. Edukacja szkolna i edukacja pozaszkolna - strategie pracy dydaktycznej z uczniem wczesnoszkolnym.

5. Niepowodzenia szkolne - analiza na przykładzie filmu dokumentalnego "Alfabet" oraz książki J. Julla: "Kryzys szkoły".

6. Ład klasowy jako warunek konieczny dobrze pomyślanego procesu kształcenia.

7. Mikronauczanie:

Metody eksponujące.

Metoda uczenia się we współpracy.

Gry dydaktyczne.

Uczenie się myślenia metaforami.

Dyskusja.

Uczenie się myślenia indukcyjnego (lub metoda praktyczna).

Metody dydaktyczne:

Pogadanka heurystyczna, metoda problemowa, mikronauczanie.

Metody i kryteria oceniania:

Obecność na zajęciach.

Aktywność na zajęciach (odnotowana przez prowadzącą).

Analiza projektów zajęć w propozycji Klus - Stańskiej.

Konstruowanie projektów zajęć/warsztatów dla uczniów przedszkolnych lub wczesnoszkolnych (na bazie materiałów z Dworu w Rzucowie).

Zadanie problemowe z treści ładu klasowego.

Projektowanie warsztatów/zajęć zgodnych z przebiegiem metody eksponującej w Kronice CSW w Bytomiu.

Ocena z mikronauczania (ocena przeprowadzenia zajęć, ocena konspektu zajęć)

Zadanie dla chętnych.

Uwagi:

W realizacji zajęć z dydaktyki ogólnej wykorzystane będą doświadczenia studentów z udziału w zajęciach "Placówki pedagogiczne we wsparciu rozwoju dziecka. Zajęcia terenowe". Prowadzącej zależy na pokazaniu integracji, pewnej spójności w konstruowaniu procesu kształcenia z wykorzystaniem treści szkolnych i pozaszkolnych.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)