Teoria literatury I [W1-FP-S1-TL.1]
semestr zimowy 2021/2022
Ćwiczenia,
grupa nr 4
Przedmiot: | Teoria literatury I [W1-FP-S1-TL.1] |
Zajęcia: |
semestr zimowy 2021/2022 [2021/2022Z]
(zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 4 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
każdy czwartek, 9:45 - 11:15
sala C/0.38 Wydział Humanistyczny (Katowice, ul. Uniwersytecka 4) jaki jest adres? |
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań. |
Liczba osób w grupie: | 11 |
Limit miejsc: | 16 |
Prowadzący: | Anna Szawerna-Dyrszka |
Literatura: |
1. A. Burzyńska: Wprowadzenie. W: A. Burzyńska, M.P. Markowski: Teorie literatury XX wieku. Kraków 2006. A. Compagnon: Co pozostało z naszych miłości? W: Tegoż: Demon teorii. Literatura a zdrowy rozsądek. Przeł. T. Stróżyński. Gdańsk 2010. J. Culler: Co to jest teoria?. W: Tegoż: Teoria literatury. Warszawa 1998. A. Burzyńska: Luzowanie teorii. W: Tejże: Anty-teoria literatury. Kraków 2006. 2. R. Jacobson: W poszukiwaniu istoty języka. Wybór pism. Wybór, wstęp, red. M.R. Mayenowa. T. 1 i 2. Warszawa 1989 (tu: Poetyka w świetle językoznawstwa; Magia dźwięków mowy; Podświadome modelowanie werbalne w poezji). A. Dziadek: Anagramy Ferdinanda de Saussure’a – historia pewnej rewolucji. „Teksty Drugie” 2001, nr 6. I. Opacki: Julian Tuwim: „Zadymka”. W: Liryka polska. Interpretacje. Red. J. Prokop, J. Sławiński. Gdańsk 2001. 3. M. Bachtin: Słowo w poezji i słowo w prozie. „Literatura na Świecie” 1973, nr 6. M. Bachtin: Twórczość Franciszka Rabelais’go a kultura ludowa średniowiecza i renesansu. Przeł. A. i A. Goreniowie. Kraków 1975 [fragmenty]. 4. S. Freud: Pisarz a fantazjowanie. Przeł. M. Leśniewska. W: Teoria badań literackich za granicą. Antologia. T. 2: Od przełomu antypozytywistycznego do roku 1945. Cz. 1: Orientacje poetocentryczne i kulturocentryczne. Oprac. S. Skwarczyńska. Kraków 1974. S. Freud: Obłęd i sny w „Gradivie” Wilhelma Jensena. W: S. Freud, W. Jensen: Gradiva. Przeł. R. Reszke. Warszawa 2007. W. Jensen: Gradiva. Fragment fantazji pompejańskiej. Tamże. S. Freud: Objaśnianie marzeń sennych. W: Teorie literatury XX wieku. Antologia. Red. A. Burzyńska, M.P. Markowski. Kraków 2006. G. Bachelard: Wyobraźnia poetycka. Przeł. A. Tatarkiewicz. Warszawa 1975 (wybór). 5. J. Baudrillard: Precesja symulakrów. W: Tenże: Symulakry i symulacja. Przeł. S. Królak. Warszawa 2005. J. Baudrillard: Dlaczego wszystko jeszcze nie zniknęło? Esej ostatni. Przeł. S. Królak. Warszawa 2009. M.P. Markowski: Baudrillard: słownik. W: Tegoż: Ameryka. Przeł. R. Lis. Warszawa 2001. 6. C.G. Jung: O stosunku psychologii analitycznej do dzieła poetyckiego; Psychologia i literatura. W: Tegoż: Archetypy i symbole. Przeł. J. Prokopiuk. Warszawa 1976. N. Frye: Archetypy literatury. Przeł. A. Bejska. W: Współczesna teoria badań literackich za granicą. T. 2. Red. H. Markiewicz. Kraków 1976. E.R. Curtius: Topika. W: Tenże: Literatura europejska i łacińskie średniowiecze. Przeł. i oprac. A. Borowski. Kraków 1997. C. Lévi-Strauss: Struktura mitów. Przeł. W. Kwiatkowski. „Pamiętnik Literacki” 1968, z. 4 lub: Tegoż: Antropologia strukturalna. Przeł. K. Pomian. Warszawa 1970. 7. R. Barthes: Śmierć autora. Przeł. M.P. Markowski. „Teksty Drugie 1999, z. 1/2. M. Foucault: Kim jest autor? Przeł. M.P. Markowski. W: Tegoż: Szaleństwo i literatura. Powiedziane, napisane. Warszawa 1999. Ph. Lejeune: Pakt autobiograficzny. Przeł. A. Labuda. „Teksty” 1975, nr 5. P. de Man P.: Autobiografia jako od-twarzanie. W: Dekonstrukcja w badaniach literackich. Red. R. Nycz. Gdańsk 2000. M. Glosowitz: Afektywna teoria literatury. W: Tejże: Maszynerie afektywne. Literackie strategie emancypacji w najnowszej polskiej poezji kobiet. Warszawa 2019. |
Zakres tematów: |
1. Wprowadzenie do zagadnień teorii literatury (Literatura a teoria. Czym jest teoria literatury? Teoria a teoria literatury. Teoria literatury a inne dyscypliny. Miejsce teorii w nowoczesnym i ponowoczesnym modelu literaturoznawstwa) 2. Strona brzmieniowa wypowiedzi poetyckiej 3. Poezja a proza 4. Wyobraźnia poetycka 5. Symulakry i symulacja 6. Archetyp, mit, topos 7. Autor, podmiot literacki, bohater. Biografia i autobiografia. Podmiot i afekty |
Metody dydaktyczne: |
Podstawą zaliczenia jest przygotowanie do zajęć (lektura wskazanych tekstów), obecność (student może być nieobecny bez usprawiedliwienia na dwóch zajęciach) i aktywny udział w ćwiczeniach, oceny cząstkowe (za aktywność, rolę „gospodarza” tekstu/zajęć, przygotowanie prezentacji, referatu itp.) |
Metody i kryteria oceniania: |
Konwersatoria, ćwiczenia, praca w grupach, elementy wykładu – pod kierunkiem nauczyciela akademickiego studenci omawiają i analizują teksty teoretyczne, przygotowują samodzielne ustne wystąpienia/prezentacje na zadane tematy. |
Uwagi: |
5 semestr filologii polskiej, I stopień |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.