Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System UwierzytelnianiaNie jesteś zalogowany | zaloguj się
katalog przedmiotów - pomoc

Moduł praktyczny asystencki W3-PC-MJS-PRAKT
semestr zimowy 2021/2022
Praktyka, grupa nr 5

powiększ
plan zajęć przedmiotu
zaznaczono (na zielono) terminy
aktualnie wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot Moduł praktyczny asystencki W3-PC-MJS-PRAKT
Zajęcia semestr zimowy 2021/2022 (2021/2022Z) (zakończony)
Praktyka (PRAKT), grupa nr 5 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce:
każda środa, 8:00 - 9:30
sala zajęcia zdalne
Grażyńskiego jaki jest adres?
Terminy najbliższych spotkań: Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Liczba osób w grupie: 11
Limit miejsc: 13
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Prowadzący: Bogumiła Bobik
Literatura:

Dykcik W., (red.), Pedagogika specjalna, Poznań 2005.

Gajdzica Z., Szkic do badań nad efektywnością kształcenia integracyjnego, [w:] Problemy edukacji integracyjnej dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną, Z. Janiszewska- Nieścioruk (red.), Kraków.

Głodkowska J., Dydaktyka specjalna w przygotowaniu do kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi: podręcznik akademicki, Warszawa 2012.

Golinowska S., Integracja społeczna osób niepełnosprawnych: ocena działań instytucji, Warszawa 2004.

Kosakowski Cz., Rehabilitacja, opieka i edukacja specjalna w perspektywie zmiany, Olsztyn 2004.

Lovaas O.I., Nauczanie dzieci niepełnosprawnych umysłowo, Warszawa 1993.

Smith D.D., Pedagogika specjalna. Podręcznik akademicki, Warszawa 2008.

Szumski G., Integracyjne kształcenie niepełnosprawnych, Warszawa 2006.

Tomkiewicz-Bętkowska A., Krztoń A., ABC pedagoga specjalnego: poradnik dla nauczycieli ze specjalnym przygotowaniem pedagogicznym pracujących z dziećmi niepełnosprawnymi, dla studentów kierunków pedagogicznych oraz dla osób zainteresowanych kształceniem integracyjnym, Kraków 2014.

Wyczesany J., Dydaktyka specjalna: wybrane zagadnienia, Gdańsk 2014.

Zakres tematów:

1 .Poznanie celów i zadań szkoły specjalnej dla uczniów z niepełnosprawnych intelektualnie.

2. Zapoznanie się z dokumentacją uczniów szkoły specjalnej: orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, IPET, wielospecjalistyczna ocena funkcjonowania ucznia.

3. Zadania nauczycieli i specjalistów (pedagog, psycholog, logopeda, nauczyciele rewalidacji) zatrudnionych w szkole specjalnej.

4. Obserwacja zajęć dydaktycznych.

5. Specyfika zajęć rewalidacyjnych.

6. Ocena zespołowych/indywidualnych projektów środków dydaktycznych. Podsumowanie przebiegu praktyki.

Metody dydaktyczne:

Metody asymilacji wiedzy, metody praktyczne, w razie potrzeby wspomagane metodami kształcenia zdalnego z wykorzystaniem Microsoft Teams. Analiza dokumentacji placówek (praca z tekstem - źródła internetowe) i materiału filmowego, udostępnionego przez osoby prowadzące zajęcia w ramach modułu.

Metody i kryteria oceniania:

Raport z praktyk - student wypełnia raport po zakończeniu praktyki w każdej z placówek. Oceniana jest znajomość podstaw prawnych, zasad organizacji i funkcjonowania placówki, którą student wizytował w ramach praktyki asystenckiej.

Projekt środka dydaktycznego (praca zespołowa/indywidualna). Ocenie podlega poprawność merytoryczna, trafność, trwałość, estetyka środka dydaktycznego oraz bezpieczeństwo jego użytkowników.

Rejestr frekwencji - student potwierdza swoją obecność nauczycielowi prowadzącemu praktykę. Student zobowiązany jest do uczestniczenia we wszystkich spotkaniach. Każda nieobecność powinna być odpracowana w terminie podanym w harmonogramie praktyk. Nieuzasadniona i nieodpracowana w innym terminie nieobecność skutkuje obniżeniem oceny z praktyki.

Uwagi:

brak

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.