Moduł praktyczny asystencki W3-PC-MJS-PRAKT
semestr zimowy 2021/2022
Praktyka,
grupa nr 5
![]() zaznaczono (na zielono) terminy aktualnie wyświetlanej grupy |
| |||||
Przedmiot | Moduł praktyczny asystencki W3-PC-MJS-PRAKT | |||||||||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia |
semestr zimowy 2021/2022 (2021/2022Z)
(zakończony)
Praktyka (PRAKT), grupa nr 5 [pozostałe grupy] |
|||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() |
Termin i miejsce: | |||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() |
Terminy najbliższych spotkań: |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 11 | |||||||||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | 13 | |||||||||||||||||||||||||||||||||
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |||||||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Bogumiła Bobik | |||||||||||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
Dykcik W., (red.), Pedagogika specjalna, Poznań 2005. Gajdzica Z., Szkic do badań nad efektywnością kształcenia integracyjnego, [w:] Problemy edukacji integracyjnej dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną, Z. Janiszewska- Nieścioruk (red.), Kraków. Głodkowska J., Dydaktyka specjalna w przygotowaniu do kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi: podręcznik akademicki, Warszawa 2012. Golinowska S., Integracja społeczna osób niepełnosprawnych: ocena działań instytucji, Warszawa 2004. Kosakowski Cz., Rehabilitacja, opieka i edukacja specjalna w perspektywie zmiany, Olsztyn 2004. Lovaas O.I., Nauczanie dzieci niepełnosprawnych umysłowo, Warszawa 1993. Smith D.D., Pedagogika specjalna. Podręcznik akademicki, Warszawa 2008. Szumski G., Integracyjne kształcenie niepełnosprawnych, Warszawa 2006. Tomkiewicz-Bętkowska A., Krztoń A., ABC pedagoga specjalnego: poradnik dla nauczycieli ze specjalnym przygotowaniem pedagogicznym pracujących z dziećmi niepełnosprawnymi, dla studentów kierunków pedagogicznych oraz dla osób zainteresowanych kształceniem integracyjnym, Kraków 2014. Wyczesany J., Dydaktyka specjalna: wybrane zagadnienia, Gdańsk 2014. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
1 .Poznanie celów i zadań szkoły specjalnej dla uczniów z niepełnosprawnych intelektualnie. 2. Zapoznanie się z dokumentacją uczniów szkoły specjalnej: orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, IPET, wielospecjalistyczna ocena funkcjonowania ucznia. 3. Zadania nauczycieli i specjalistów (pedagog, psycholog, logopeda, nauczyciele rewalidacji) zatrudnionych w szkole specjalnej. 4. Obserwacja zajęć dydaktycznych. 5. Specyfika zajęć rewalidacyjnych. 6. Ocena zespołowych/indywidualnych projektów środków dydaktycznych. Podsumowanie przebiegu praktyki. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
Metody asymilacji wiedzy, metody praktyczne, w razie potrzeby wspomagane metodami kształcenia zdalnego z wykorzystaniem Microsoft Teams. Analiza dokumentacji placówek (praca z tekstem - źródła internetowe) i materiału filmowego, udostępnionego przez osoby prowadzące zajęcia w ramach modułu. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Raport z praktyk - student wypełnia raport po zakończeniu praktyki w każdej z placówek. Oceniana jest znajomość podstaw prawnych, zasad organizacji i funkcjonowania placówki, którą student wizytował w ramach praktyki asystenckiej. Projekt środka dydaktycznego (praca zespołowa/indywidualna). Ocenie podlega poprawność merytoryczna, trafność, trwałość, estetyka środka dydaktycznego oraz bezpieczeństwo jego użytkowników. Rejestr frekwencji - student potwierdza swoją obecność nauczycielowi prowadzącemu praktykę. Student zobowiązany jest do uczestniczenia we wszystkich spotkaniach. Każda nieobecność powinna być odpracowana w terminie podanym w harmonogramie praktyk. Nieuzasadniona i nieodpracowana w innym terminie nieobecność skutkuje obniżeniem oceny z praktyki. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||
Uwagi: |
brak |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.