Kształcenie integracyjne i włączające W3-PC-MJS2-PS-5
semestr letni 2021/2022
Wykład,
grupa nr 1
![]() zaznaczono (na zielono) terminy aktualnie wyświetlanej grupy |
| |||||
Przedmiot | Kształcenie integracyjne i włączające W3-PC-MJS2-PS-5 | |||||||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia |
semestr letni 2021/2022 (2021/2022L)
(w trakcie)
Wykład (W), grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
|||||||||||||||||||||||||||||||
![]() |
Termin i miejsce: | |||||||||||||||||||||||||||||||
![]() |
Terminy najbliższych spotkań: |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 43 | |||||||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | 49 | |||||||||||||||||||||||||||||||
Zaliczenie: | Egzamin | |||||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Beata Skotnicka | |||||||||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
1. Dostrzec dziecko z perspektywy edukacji włączającej / Joanna Kruk-Lasocka. - Wrocław : Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej, 2012. 2. Uczeń z lekką niepełnosprawnością intelektualną w szkole ogólnodostępnej. Nauczyciele o (nie)zmienianej sytuacji w kontekście kultury inkluzyjnej/Zenon Gajdzica.- Warszawa: PWN, 2020. 3. Integracyjne kształcenie niepełnosprawnych/ Grzegorz Szumski. Warszawa: PWN, 2006. 4. Inkluzja w perspektywie pedagogiki specjalnej i pedagogiki społecznej : pytania, konteksty, dyskusje / Grażyna Dryżałowska [i in. ]. - Wyd. I. - Warszawa : Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, 2018. 5. Nauczyciele o szansach i barierach edukacji włączającej / Iwona Chrzanowska. – Warszawa: PWN, 2019. |
|||||||||||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
1. Specjalne potrzeby edukacyjne. 2. Orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego - aspekty prawne, zasady orzekania. 3. Zasady finansowania edukacji uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w Polsce. 4. Kształcenie integracyjne - cele, zadania, koncepcje. 5. Integracja a inkluzja; system edukacji włączającej w Polsce; typy szkół i ich charakterystyka; 6. Inkluzja jako idea - polskie i międzynarodowe regulacje prawne związane z problematyką inkluzji społecznej, w tym edukacyjnej; 7. Teoretyczne podstawy edukacji włączającej - zakres znaczeniowy terminu edukacja włączająca - koncepcje edukacji włączającej - medyczny i społeczny model niepełnosprawności w szkole - trójkąt edukacji inkluzyjnej - nurty edukacji włączającej 8. Kultura inkluzyjna szkoły 9. Zasady kształcenia kadr w zakresie edukacji włączającej; obszary kompetencji nauczycieli w edukacji włączającej; system wsparcia i doskonalenia zawodowego nauczycieli. 10. Przegląd badań nad edukacją włączającą. |
|||||||||||||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
Wykład z prezentacją multimedialną, dyskusja. Zajęcia prowadzone za pomocą metod i technik kształcenia na odległość. |
|||||||||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin - test na platformie Teams. Warunkiem przystąpienia do egzaminu jest zaliczenie ćwiczeń. |
|||||||||||||||||||||||||||||||
Uwagi: |
dr Beata Skotnicka |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.