Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System UwierzytelnianiaNie jesteś zalogowany | zaloguj się
katalog przedmiotów - pomoc

Kształcenie integracyjne i włączające W3-PC-MJS2-PS-5
semestr letni 2021/2022
Wykład, grupa nr 1

powiększ
plan zajęć przedmiotu
zaznaczono (na zielono) terminy
aktualnie wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot Kształcenie integracyjne i włączające W3-PC-MJS2-PS-5
Zajęcia semestr letni 2021/2022 (2021/2022L) (w trakcie)
Wykład (W), grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce:
każdy wtorek, 11:30 - 13:00
sala zajęcia zdalne
Grażyńskiego jaki jest adres?
Terminy najbliższych spotkań: Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Liczba osób w grupie: 43
Limit miejsc: 49
Zaliczenie: Egzamin
Prowadzący: Beata Skotnicka
Literatura:

1. Dostrzec dziecko z perspektywy edukacji włączającej / Joanna Kruk-Lasocka. - Wrocław : Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej, 2012.

2. Uczeń z lekką niepełnosprawnością intelektualną w szkole ogólnodostępnej. Nauczyciele o (nie)zmienianej sytuacji w kontekście kultury inkluzyjnej/Zenon Gajdzica.- Warszawa: PWN, 2020.

3. Integracyjne kształcenie niepełnosprawnych/ Grzegorz Szumski. Warszawa: PWN, 2006.

4. Inkluzja w perspektywie pedagogiki specjalnej i pedagogiki społecznej : pytania, konteksty, dyskusje / Grażyna Dryżałowska [i in. ]. - Wyd. I. - Warszawa : Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, 2018.

5. Nauczyciele o szansach i barierach edukacji włączającej / Iwona Chrzanowska. – Warszawa: PWN, 2019.

Zakres tematów:

1. Specjalne potrzeby edukacyjne.

2. Orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego - aspekty prawne, zasady orzekania.

3. Zasady finansowania edukacji uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w Polsce.

4. Kształcenie integracyjne - cele, zadania, koncepcje.

5. Integracja a inkluzja; system edukacji włączającej w Polsce; typy szkół i ich charakterystyka;

6. Inkluzja jako idea - polskie i międzynarodowe regulacje prawne związane z problematyką inkluzji społecznej, w tym edukacyjnej;

7. Teoretyczne podstawy edukacji włączającej

- zakres znaczeniowy terminu edukacja włączająca

- koncepcje edukacji włączającej

- medyczny i społeczny model niepełnosprawności w szkole

- trójkąt edukacji inkluzyjnej

- nurty edukacji włączającej

8. Kultura inkluzyjna szkoły

9. Zasady kształcenia kadr w zakresie edukacji włączającej; obszary kompetencji nauczycieli w edukacji włączającej; system wsparcia i doskonalenia zawodowego nauczycieli.

10. Przegląd badań nad edukacją włączającą.

Metody dydaktyczne:

Wykład z prezentacją multimedialną, dyskusja. Zajęcia prowadzone za pomocą metod i technik kształcenia na odległość.

Metody i kryteria oceniania:

Egzamin - test na platformie Teams. Warunkiem przystąpienia do egzaminu jest zaliczenie ćwiczeń.

Uwagi:

dr Beata Skotnicka

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.