Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System UwierzytelnianiaNie jesteś zalogowany | zaloguj się
katalog przedmiotów - pomoc

Wprowadzenie do pedagogiki specjalnej W3-PC-MJS-WdPS
semestr letni 2021/2022
Wykład, grupa nr 1

powiększ
plan zajęć przedmiotu
zaznaczono (na zielono) terminy
aktualnie wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot Wprowadzenie do pedagogiki specjalnej W3-PC-MJS-WdPS
Zajęcia semestr letni 2021/2022 (2021/2022L) (w trakcie)
Wykład (W), grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Terminy i miejsca:
co drugi wtorek (parzyste), 13:45 - 15:15
sala zajęcia zdalne
Grażyńskiego jaki jest adres?
co drugi wtorek (nieparzyste), 17:15 - 18:45
sala zajęcia zdalne
Grażyńskiego jaki jest adres?
Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (nieparzyste)" odbywają się w pierwszym tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (parzyste)" odbywają się w drugim tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Jeśli zajęcia wypadają w dniu wolnym, to nie odbywają się, natomiast nie ma to wpływu na terminy kolejnych zajęć - odbędą się one dwa tygodnie później.
Terminy najbliższych spotkań: Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Liczba osób w grupie: 48
Limit miejsc: 64
Zaliczenie: Egzamin
Prowadzący: Sabina Pawlik
Literatura:

Chrzanowska I.: Pedagogika specjalna. Od tradycji do współczesności. Impuls, Kraków 2015

Dykcik W. (red):Pedagogika specjalna. UAM, Poznań 2005

Garbat M.: Historia niepełnosprawności. Geneza i rozwój rehabilitacji, pomocy technicznych oraz wsparcia osób z

niepełnosprawnościami. Novae res, Gdynia 2015

Krause A.: Współczesne paradygmaty pedagogiki specjalnej. Impuls, Kraków 2010

Smith D.D.: Pedagogika specjalna. Podręcznik akademicki. T. 1 i 2, Warszawa 2008

Zakres tematów:

1. Pedagogika specjalna jako dyscyplina pedagogiczna. Podstawowe kategorie pojęciowe.

2-3. Opieka nad osobami z niepełnosprawnością od starożytności do współczesności

4. Modele teoretyczne niepełnosprawności

5. Współczesne paradygmaty pedagogiki specjalnej

6. Prawa osób z niepełnosprawnością

7. Współczesne tendencje w edukacji ucznia z niepełnosprawnością. System kształcenia osób z niepełnosprawnością i jego uwarunkowania. Od segregacji do włączania.

8-11. Wspólne i swoiste problemy osób z różnymi niepełnosprawnościami

12. W stronę studiów o niepełnosprawności. Współczesne tendencje w badaniu zjawiska niepełnosprawności

Metody dydaktyczne:

Wykład za pomocą metod i technik kształcenia na odległość: MS Teams, Padlet

Metody i kryteria oceniania:

Egzamin pisemny. Egzamin ma charakter testowy, jego zadaniem jest sprawdzenie stopnia opanowania wiedzy z zakresu tematyki

wykładów oraz samodzielnie przygotowanej lektury zalecanej.

Wyniki egzaminu ogłaszane są zgodnie z regulaminem studiów. Niezaliczony egzamin pisemny należy poprawić w formie ustnej.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.