Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Pracownia dyplomowa I [W2-S2OS19-2OS-03A] semestr zimowy 2021/2022
Laboratorium, grupa nr 5

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Pracownia dyplomowa I [W2-S2OS19-2OS-03A]
Zajęcia: semestr zimowy 2021/2022 [2021/2022Z] (zakończony)
Laboratorium [L], grupa nr 5 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
każda środa, 15:30 - 20:30
sala sale KE
Wydział Nauk Przyrodniczych (Katowice, ul. Bankowa 9) jaki jest adres?
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 2
Limit miejsc: (brak danych)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Prowadzący: Zbigniew Wilczek
Literatura:

Dzwonko Z. 2007. Przewodnik do badań fitosocjologicznych. Instytut Botaniki UJ – Sorus, Poznań – Kraków.

Dyrcz A., Grabiński W., Stawarczyk T., Witkowski J. 1991.

Ptaki Śląska. Monografia faunistyczna. Wrocław.

Kondracki 2009. Geografia regionalna Polski. Wyd. Nauk. PWN, Warszawa

Matuszkiewicz W. 2001.Przewodnik do oznaczania zbiorowisk roślinnych Polski. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Matuszkiewicz J. W., Sikorski P., Szwed W., Wierzba M. 2012. Lasy i zarośla. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Romańczyk M., Wilczek Z. 2019. Zróżnicowanie i ochrona roślinności zaroślowej oraz leśnej Doliny Górnej Wisły. CDPGŚ, Katowice.

Romańczyk M., Wilczek Z., Kmpała-Bąba A., Bąba W. 2016. Synanthropisation of forest and shrub communities in the Upper Vistula River Valley (Oświęcim Basin, Northern Prykarpattia). Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice.

Tomiałojć L., Stawarczyk T. 2003, Awifauna Polski. Rozmieszczenie, liczebność i zmiany, PTPP "pro Natura", Wrocław.

Wysocki Cz., Sikorski P. 2009. Fitosocjologia stosowana w ochronie i kształtowaniu krajobrazu. Wydawnictwo SGGW, Warszawa.

Zakres tematów:

Metodyka i nomenklatura badań fitosocjologicznych: teoretyczne podstawy wykonania zdjęcia fitosocjologicznego metodą Braun-Blanqueta

Metodyka badań florystycznych: kategoryzacja grup gatunków, statystyczna analiza flory, bazy danych florystycznych; graficzne opracowanie wyników analiz.

Praktyczne rozpoznawanie gatunków ptaków, roślin i syntaksonów w terenie.

Opracowanie rysu fizjograficznego obszaru badań na podstawie materiałów zebranych w terenie oraz zebranego piśmiennictwa.

Biologia remiza Remiz pendulinus oraz charakterystyka jego niszy ekologicznej.

Metody dydaktyczne:

Zajęcia w sali ćwiczeń p. B-106, ul. Jagiellońska 28 pod nadzorem prowadzącego, mające na celu zapoznanie studentów z techniką prowadzenia badań terenowych, zbioru materiału roślinnego, oznaczania go, posługiwania się sprzętem i materiałami niezbędnymi do prowadzenia badań polowych. Wykonywanie zadań teoretycznych indywidualnie w zależności od tematu zajęć. Przygotowanie do samodzielnej pracy z wykorzystaniem nabytych umiejętności oraz dostępnych źródeł informacji.

Praca w terenie mająca na celu obserwacje gniazd remiza i szaty roślinnej na stanowisku jego występowania w Dolinie Górnej Wisły oraz szaty roślinnej na terenie użytku ekologicznego "Dolina Jaskrów" w Czechowicach-Dziedzicach ze szczególnym uwzględnieniem roślin inwazyjnych.

Metody i kryteria oceniania:

Student jest zobowiązany na koniec cyklu zajęć przedstawić pierwszą część pracy magisterskiej tj. wstęp ze sformułowanymi celami pracy oraz rys fizjograficzny terenu wraz z wykazem cytowanej literatury.

Kryteria oceny:

bardzo dobry - praca zawiera wszystkie konieczne elementy. Student wykazuje umiejętność właściwego sformułowania celu badań wynikającego z tematu pracy magisterskiej, właściwie nakreśla teoretyczne tło swoich badań, posługuje się odpowiednią nomenklaturą, poprawnie cytuje pozycje literatury, wykazuje dużą kreatywność w przedstawieniu informacji stanowiących tło jego pracy badawczej, wykazuje wyraźne zaangażowanie w rozpoczęcie pracy badawczej (osobiste rozpoznanie terenu, własna dokumentacja fotograficzna, zbiór literatury związanej z przedmiotem badań), posiada liczne samodzielnie zebrane materiały. Praca wyróżnia się pod względem edytorskim.

dobry – praca zawiera wszystkie konieczne elementy. Student wykazuje umiejętność właściwego sformułowania celu badań wynikającego z tematu pracy magisterskiej, nakreśla teoretyczne tło swoich badań wyłącznie na podstawie zebranych materiałów, posługuje się odpowiednią nomenklaturą, poprawnie cytuje pozycje literatury, wykazuje przeciętną kreatywność w przedstawieniu informacji stanowiących tło jego pracy badawczej, wykazuje przeciętne zaangażowanie w rozpoczęcie pracy badawczej osobiste rozpoznanie terenu, własna dokumentacja fotograficzna, zbiór literatury związanej z przedmiotem badań), posiada nieliczne samodzielnie zebrane materiały. Praca jest poprawna pod względem edytorskim.

dostateczny - praca jest na niskim poziomie zarówno edytorskim, jak i merytorycznym, student nie wykazuje zainteresowania rozpoczęciem zbioru materiałów, rozpoznaniem terenu badań, opiera się wyłącznie na nielicznych pozycjach dostępnej literatury. Odznacza się niskim poziomem zarówno samodzielności, jak i kreatywności.

niedostateczny – brak jakiegokolwiek opracowania oraz materiałów służących do opracowania I rozdziału pracy magisterskiej.

Poza tym oceniana jest aktywność studenta na zajęciach na podstawie następujących kryteriów:

bardzo dobry - student aktywnie uczestniczy w wykonaniu zadań przewidzianych tematem ćwiczeń, rozumie celowość podejmowanych czynności, wykazuje zaangażowanie w pracę indywidualną, zadaje pytania świadczące o jego kreatywności w rozwiązywaniu bieżących problemów, uczestniczy w dyskusjach dotyczących analizy i interpretacji wyników;

dobry - student potrafi odpowiedzieć na zadane mu pytania, rozumie zasadnicze etapy wykonywanych zadań, potrafi stosować techniki i narzędzia niezbędne w pracy terenowej, potrafi interpretować wyniki obserwacji;

dostateczny - student potrzebuje dodatkowych wskazówek od prowadzącego w trakcie wykonywania czynności zleconych oraz przy rozwiązywaniu bieżących problemów, jest słabo zaangażowany w realizację zajęć praktycznych, nie wykazuje aktywności podczas dyskusji wyników;

niedostateczny - student jest niezaangażowany przebieg pracy, nie rozumie celu przeprowadzonych czynności ani zleconych zadań, nie wykazuje przygotowania do ćwiczeń, nie zna podstawowych pojęć potrzebnych do interpretacji wyników.

Ocena ostateczna jest średnią oceny opracowania części wstępnej pracy magisterskiej oraz aktywności na zajęciach.

Uwagi:

dr hab. Zbigniew Wilczek

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.3.0-2 (2024-04-26)