Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Seminarium dyplomowe I [W2-S2OS19-2OS-07A] semestr zimowy 2021/2022
seminarium, grupa nr 17

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Seminarium dyplomowe I [W2-S2OS19-2OS-07A]
Zajęcia: semestr zimowy 2021/2022 [2021/2022Z] (zakończony)
seminarium [S], grupa nr 17 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
każda środa, 13:45 - 15:15
sala sale KBiOP
Wydział Nauk Przyrodniczych (Katowice, ul. Jagiellońska 28) jaki jest adres?
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 1
Limit miejsc: (brak danych)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Prowadzący: Katarzyna Bzdęga
Literatura:

Literatura podstawowa:

1. Falińska K. 2004. Ekologia roślin. PWN, Warszawa

2. Kalinowska A. (red.) 2015. Miasto idealne-miasto zrównoważone. Planowanie przestrzenne terenów zurbanizowanych i jego wpływ na ograniczenia skutków zmian klimatu. Warszawa.

3. Tokarska-Guzik B., Dajdok Z., Zając M., Zając M., Urbisz Al., Danielewicz W., Hołdyński Cz. 2012. Rośliny obcego pochodzenia w Polsce ze szczególnym uwzględnieniem gatunków inwazyjnych. Generalna Dyrekcja Ochrony Środowiska, Warszawa

https://www.gov.pl/attachment/2d244c7c-8dc6-4235-8b91-52ee0c0fe9ba

4. Wójcik J. Antropogeniczne zmiany środowiska przyrodniczego Ziemi. PWN, Warszawa

Oryginalne artykuły naukowe oraz prace przeglądowe dotyczące omawianych tematów.

Literatura uzupełniająca:

1. Dajdok Z., Pawlaczyk P. (red.) 2009. Inwazyjne gatunki roślin ekosystemów mokradłowych Polski. Wydawnictwo Klubu Przyrodników, Świebodzin

2. Falińska K. 1998. Plant population biology, W. Szafer Institute of Botany, Polish Academy of Sciences, Kraków

3. Faliński J. B. 2004. Inwazje w świecie roślin: mechanizmy, zagrożenia, projekt badań. Phytocoenosis 10 (N. S.) Seminarium Geobotanicum. 16: 3-31.

4. Zarzycki K. (i in.) 2002. Ecological indicator values of vascular plants of Poland. IB PAN, Kraków.

Ponadto literatura aktualna, odpowiadająca zakresowi tematyki opracowywanego tematu i przygotowywanej prezentacji. (Literatura ta jest aktualizowana na bieżąco).

Zakres tematów:

Seminarium ma na celu doskonalenie studenta w samodzielnym opracowaniu tematów związanych z kierunkami badawczymi współczesnej botaniki oraz ze specyfiką prowadzonych badań naukowych Zespołu Botaniki i Ochrony Przyrody.

Realizowane tematy szczegółowe:

Wpływ zmian klimatycznych na funkcjonowanie miast

Zjawisko inwazji biologicznych (definicje, przykłady)

Inwazyjne cechy gatunków – omówienie na wybranych przykładach roślin

Zagrożenia powodowane przez inwazyjne gatunki roślin

Zmienność genetyczna u inwazyjny gatunków roślin – definicja, znaczenie, przykłady badań

Gatunki drzewiaste i zielne obcego pochodzenia występujące w Polsce

Główne przyczyny wymierania rodzimych elementów flory.

Klasyfikacja geograficzno-historyczna roślin z punktu widzenia ich reakcji na działalność człowieka

Sposoby rozprzestrzeniania się roślin

Podstawowe techniki wykonywania map zasięgowych.

Liczby wskaźnikowe roślin oraz ich znaczenie w analizie flor.

Metody dydaktyczne:

Każdy ze studentów przygotowuje i wygłasza referat(y) w formie prezentacji multimedialnych w programie Power Point (lub innych programach multimedialnych) dotyczący tematu zaproponowanego przez osobę prowadzącą Seminarium.

Przygotowanie prezentacji wymaga zapoznania się z oryginalną literaturą dotyczącą danego zagadnienia (w tym anglojęzyczną), z pracami przeglądowymi i / lub podręcznikami naukowymi.

Po zakończeniu każdego referatu odbywa się dyskusja w grupie.

Zarówno referat, jak i udział w dyskusji są oceniane przez prowadzącego przedmiot.

Konsultacje (w trakcie godzin konsultacji z osobami prowadzącymi seminarium) dotyczą sposobu układu i przedstawienia prezentacji, doboru literatury, wyjaśnienia zagadnień problemowych.

Metody i kryteria oceniania:

Na ocenę końcową składa się średnia ważona obejmująca:

1. oceny za prezentację (0,8), przeglądową, dotyczącą tematu zleconego przez osobę prowadzącą seminarium z pomocą opiekuna pracy magisterskiej

2. ocenę ciągłą uczestnictwa w dyskusji następującej po prezentacjach przeglądowych (0,2)

Końcowa ocena obejmuje ocenę z prezentacji i ocenę ciągłą z uczestnictwa w dyskusji.

Ocena przygotowanego i wygłoszonego referatu (ów).

Ocenie podlega zarówno poprawność merytoryczna, jak i sposób prezentacji referatu.

Bardzo dobry - student wygłosił referat oparty na najnowszej oryginalnej literaturze przedmiotu, przygotował wyróżniającą się pod względem treści, stylu i formy prezentację multimedialną. Jej treści odpowiadają założonym celom. W obowiązującej terminologii naukowej nie popełnił błędów. Czas prezentacji jest zgodny z zaleconymi wymaganiami. Odpowiedzi na pytania zadawane po prezentacji świadczą o znajomości literatury przedmiotu dotyczącej omawianego zagadnienia.

Dobry - student wygłosił referat oparty na oryginalnej literaturze przedmiotu, przygotował poprawną pod względem treści, stylu i formy prezentację multimedialną, ale prezentowany temat omówiony został tylko w znacznej części. W obowiązującej terminologii naukowej popełnił pojedyncze błędy merytoryczne, które potrafi skorygować w trakcie dyskusji. Czas prezentacji jest zgodny z zaleconymi wymaganiami. Odpowiedzi na pytania zadawane po prezentacji świadczą o znajomości literatury przedmiotu dotyczącej omawianego zagadnienia.

Dostateczny - student wygłosił referat, ale fragmentarycznie rozwiązał postawiony problem badawczy. Zakres omawianych zagadnień jest w wielu punktach niewystarczający dla rozwiązania postawionych problemów badawczych. W treści prezentacji pojawiły się liczne błędy merytoryczne, które potrafi skorygować w trakcie dyskusji. Czas prezentacji odbiega od zalecanego. Odpowiedzi na pytania zadawane po prezentacji świadczą o znajomości poniżej przeciętnej literatury przedmiotu dotyczącej omawianego zagadnienia.

Niedostateczny - prezentowany temat został przedstawiony pobieżnie. W treści prezentacji pojawiły się liczne błędy merytoryczne, których student nie potrafi skorygować w czasie dyskusji, nie potrafi odpowiedzieć na większość pytań zadawanych po prezentacji. Czas prezentacji odbiega znacznie od obowiązujących wymagań.

Ocena ciągła uczestnictwa w dyskusji:

Ocenie podlega zaangażowanie studenta w dyskusję naukową. Znajomość najnowszej literatury przedmiotu, poprawność merytoryczna formowanych poglądów, umiejętność łączenia dotychczasowej wiedzy z innymi dyscyplinami naukowymi. Aktywność studenta oceniana jest w skali ocen od niedostatecznej do bardzo dobrej.

Uwagi:

dr Katarzyna Bzdęga

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)