Metodyka wychowania przedszkolnego-zajęcia praktyczne (1 sem.) [W6-PP-NM-PRZ-PRAKT.1]
semestr zimowy 2021/2022
Laboratorium,
grupa nr 3
Przedmiot: | Metodyka wychowania przedszkolnego-zajęcia praktyczne (1 sem.) [W6-PP-NM-PRZ-PRAKT.1] | ||||||
Zajęcia: |
semestr zimowy 2021/2022 [2021/2022Z]
(zakończony)
Laboratorium [L], grupa nr 3 [pozostałe grupy] |
||||||
Termin i miejsce:
|
wielokrotnie, niedziela (niestandardowa częstotliwość), 16:00 - 17:30
sala Zajęcia zdalne Zdalny jaki jest adres? |
||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||
Liczba osób w grupie: | 12 | ||||||
Limit miejsc: | (brak danych) | ||||||
Prowadzący: | Alicja Hruzd-Matuszczyk | ||||||
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Andrzejewska J., Bilewicz-Kuźnia B. (red.): Oblicza edukacji przedszkolnej i szkolnej. Wyd. UMCS, Lublin 2020. Bulera M., Żuchelkowska K.: Edukacja przedszkolna z partnerskim udziałem rodziców. Wyd. Edukacyjne Akapit, Bydgoszcz 2003. Gruszczyk – Kolczyńska E., Zielińska E.: Wspomaganie rozwoju umysłowego trzylatków i dzieci starszych wolniej rozwijających się. WSiP, Warszawa 2000. Gruszczyk – Kolczyńska E., Zielińska E.: Wspomaganie rozwoju umysłowego czterolatków i pięciolatków. WSiP, Warszawa 2000. Jędrzejowska E.: Twórczość plastyczna dzieci w wieku przedszkolnym. Wybrane aspekty. Wyd. Uniwersytet Opolski, Opole 2014. Karbowniczek J., Kwaśniewska M., Surma B.: Podstawy pedagogiki przedszkolnej z metodyką. Wyd. WAM, Kraków 2011. Karwowska-Struczyk M.: Edukacja przedszkolna. W poszukiwaniu nowych rozwiązań. Wydawnictwo UW, Warszawa 2012. Lubowiecka, J.: Przystosowanie psychospołeczne dziecka do przedszkola. WSiP, Warszawa 2000. Minczakiewicz E.M.: Zabawa w rozwoju poznawczym i emocjonalno-społecznym dzieci o zróżnicowanych potrzebach i możliwościach. Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2006. Publikacje z serii: Edukacja małego dziecka. Czasopisma: „Pedagogika Przedszkolna i Wczesnoszkolna”: „Przedszkolne ABC”, „Wychowanie w Przedszkolu”, „Bliżej Przedszkola” i inne. Literatura uzupełniająca: Brudnik E., Moszczyńska A., Owczarska B.: Ja i mój uczeń pracujemy aktywnie. Przewodnik po metodach aktywizujących. Oficyna Wydawnicza Nauczycieli, Kielce 2003. Giza T.: Pedagogika twórczości w pracy nauczycielskiej. WSP im. J. Kochanowskiego, Kielce 1998. Jacewicz A.: Metody aktywizujące i wspierające edukację dzieci w wieku przedszkolnym. Niepaństwowa Wyższa Szkoła Pedagogiczna w Białymstoku, Białystok 2011. Marzec H., Stolarczyk M., Szymczyk K.: Doskonalenie umiejętności interpersonalnych w pracy wychowawczej. Metody i techniki pracy z dziećmi w placówkach opiekuńczo-wychowawczych. Uniwersytet Jana Kochanowskiego w Kielcach Filia w Piotrkowie Trybunalskim, Piotrków Trybunalski 2019. Pituła B., Grzyb B., Morgała M. (red.): Metodyka edukacji społeczno-przyrodniczej w przedszkolu i na pierwszym etapie edukacyjnym – ćwiczenia. Wyd. Adam Marszałek, Toruń 2021. Zacłona Z. (red.): Metody aktywizujące w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej. Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa, Nowy Sącz 2010. |
||||||
Zakres tematów: |
1. Spotkanie organizacyjne. 2. Metodyka wychowania przedszkolnego – zajęcia terenowe w wybranych placówkach. 3. Podsumowanie zajęć praktycznych, omówienie obserwowanych zajęć oraz zgromadzonej dokumentacji. |
||||||
Metody dydaktyczne: |
Nauczyciel akademicki organizuje czas pobytu w placówce, motywuje do aktywnego uczestniczenia w zajęciach albo obserwacjach, zachęca do wypowiadania sądów i opinii o charakterze merytorycznym. Obserwacja, analiza dokumentów, dyskusja. |
||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Raport z praktyk - w raporcie z praktyk powinna znaleźć się charakterystyka środowiska wychowawczego, w którym praktykę odbywał student, a także opis celów, podstaw prawnych oraz organizacyjnych instytucji wychowania przedszkolnego. W raporcie student opisuje także metody i formy pracy nauczyciela, jakie zaobserwował w placówce będącej miejscem praktyki. Student odnotowuje ponadto istnienie zasad bezpieczeństwa i higieny pracy, jakie wdrażają przedszkola. Analiza dokumentacji - student dokonuje oceny zgromadzonej dokumentacji ilustrującej funkcjonowanie placówek wychowania przedszkolnego (np. plany pracy, arkusze obserwacji rozwoju dziecka, scenariusze zajęć itd.) Student przedstawia własne spostrzeżenia dotyczące metod, form i procedur oraz dobrych praktyk, jakie zaobserwował w przedszkolu. Student potwierdza własne zaangażowanie w projektowanie i wykonanie działań pedagogicznych w placówce przedszkolnej przedstawiając stosowną dokumentację (np. scenariusze zajęć, arkusze obserwacji rozwoju dziecka, itd.). Rejestr frekwencji - student potwierdza wysoką frekwencją w zajęciach praktycznych, własnym zaangażowaniem w zaplanowane do realizacji działania, potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego. |
||||||
Uwagi: |
PPW |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.