Metodyka wychowania przedszkolnego (sem.2) W6-PP-SM-METWPE
semestr letni 2021/2022
Wykład,
grupa nr 1
![]() zaznaczono (na zielono) terminy aktualnie wyświetlanej grupy |
| |||||
Przedmiot | Metodyka wychowania przedszkolnego (sem.2) W6-PP-SM-METWPE | |||||||||||||||
Zajęcia |
semestr letni 2021/2022 (2021/2022L)
(w trakcie)
Wykład (W), grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
|||||||||||||||
![]() |
Termin i miejsce: |
Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (nieparzyste)" odbywają się w pierwszym tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (parzyste)" odbywają się w drugim tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Jeśli zajęcia wypadają w dniu wolnym, to nie odbywają się, natomiast nie ma to wpływu na terminy kolejnych zajęć - odbędą się one dwa tygodnie później.
|
||||||||||||||
![]() |
Terminy najbliższych spotkań: |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 40 | |||||||||||||||
Limit miejsc: | 39 | |||||||||||||||
Prowadzący: | Aleksandra Minczanowska | |||||||||||||||
Literatura: |
Podstawa programowa wychowania przedszkolnego. Wybrane programy wychowania przedszkolnego, przewodniki metodyczne, Czerska A.: Czytanie dla rozwoju. Wczesnodziecięca nauka czytania metodą Cudowne dziecko. Warszawa 2016. Dryden G., Rose C., Colin R.: Zabawy FundaMentalne. 2017 Gruszczyk-Kolczyńska E., Zielińska E.: Dwulatki i trzylatki w przedszkolu i w domu. Jak świadomie je wychowywać i uczyć. Kraków 2012. Gruszczyk-Kolczyńska E., Zielińska E.: Nauczycielska diagnoza gotowości do podjęcia nauki szkolnej. Jak prowadzić obserwację dzieci, interpretować wyniki i formułować wnioski. Kraków 2011. Guz S.: Metoda Montessori w przedszkolu i szkole. Kształcenie i osiągnięcia dzieci. Lublin 2006. Jurek A.: Rozwój dziecka a metody nauczania czytania i pisania. Gdańsk 2012. Karbowniczek J., Leksykon pedagoga wczesnoszkolnego, Warszawa 2014. Karbowniczek J., Kwaśniewska M., Surma B., Pedagogika przedszkolna z metodyką, Kraków 2011. Karwowska-Struczyk M., Edukacja przedszkolna. W poszukiwaniu innych rozwiązań, Warszawa 2012. Klim-Klimaszewska A., Pedagogika przedszkolna, Warszawa 2010. Minge N., Minge K.: Jak kreatywnie wspierać rozwój dziecka? Wspólne gry i twórcze zabawy, dzięki którym rozwiniesz jego zdolności. Warszawa 2011. Mitros K.: Urodzony matematyk. Zabawy rozwijające zdolności umysłowe najmłodszych. Obszary wychowania przedszkolnego, red A. Miller-Chwastek, Warszawa 2014. Rose C., Dryden G.: Zabawy fundamentalne. Gdańsk 2009. Rożek L. Edukacja matematyczna w przedszkolu, Szczecin 2011. Rożek L.: Edukacja przyrodnicza w przedszkolu z elementami ekologii, Szczecin 201. Skura M., Lisicki M. (red.): Rozwój myślenia logicznego i matematycznego u przedszkolaków. Zbiór zabaw i kart pracy. Warszawa 2012. Sławińska M.: Konstruowanie wiedzy na zajęciach w przedszkolu. Kraków 2010. Stado J., Spławska-Murmyło M.: Metody aktywizujące w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej. Warszawa 2017. Waloszek D. (red.): Edukacja przedszkolna i wczesnoszkolna. Obszary sporów, poszukiwań, wyzwań i doświadczeń w kontekście zmian oświatowych. Kraków 2010. Waloszek D. (red.): Wybrane zagadnienia edukacji człowieka w dzieciństwie. Kraków 2009. Włoch S., Włoch A., Diagnoza całościowa w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej, Warszawa, 2009. Zwiernik J.: Alternatywa w edukacji przedszkolnej. Studium teoretyczno-empiryczne, Wrocław 1996. |
|||||||||||||||
Zakres tematów: |
1. Metody aktywizujące w edukacji przedszkolnej 2. Wspieranie rozwoju sensoryczno-motoryczny dziecka w wieku przedszkolnym 3. Jak w zabawie wspierać rozwój emocjonalny dziecka? 4. Kompetencje społeczne i ich rozwój u dzieci w edukacji przedszkolnej. 5.Rozwijanie kompetencji twórczej przedszkolaka. Rola nauczyciela w procesie twórczym. 6. Muzyka i jej znaczenie w edukacji przedszkolnej. 7. Edukacja EKOlogiczna i przyrodnicza w przedszkolu 8. Edukacja językowa - metody nauki czytania i pisania stosowane w EP 9. Edukacja matematyczno-logiczna w przedszkolu. 10. Przygotowanie dzieci do podjęcia nauki szkolnej – gotowość szkolna |
|||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
wykład z prezentacją multimedialną |
|||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin pisemny. Sprawdzenie wiedzy teoretycznej i metodycznej ujętej w problematyce wykładów i ćwiczeń KRYTERIA OCENY: Ocena bardzo dobra – znajomość wiedzy teoretycznej 100-92 % Ocena dobra plus – znajomość wiedzy teoretycznej 91.99-84 % Ocena dobra - 83.99-76% Ocena dostateczna plus – znajomość wiedzy teoretycznej 75.99-68% Ocena dostateczna - znajomość wiedzy teoretycznej 67.99-60% Ocena niedostateczna – znajomość wiedzy teoretycznej poniżej 60% |
|||||||||||||||
Uwagi: |
dr A. Minczanowska |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.