Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System UwierzytelnianiaNie jesteś zalogowany | zaloguj się
katalog przedmiotów - pomoc

Metodyka wychowania przedszkolnego (sem.2) W6-PP-SM-METWPE
semestr letni 2021/2022
Wykład, grupa nr 1

powiększ
plan zajęć przedmiotu
zaznaczono (na zielono) terminy
aktualnie wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot Metodyka wychowania przedszkolnego (sem.2) W6-PP-SM-METWPE
Zajęcia semestr letni 2021/2022 (2021/2022L) (w trakcie)
Wykład (W), grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce:
co drugi wtorek (nieparzyste), 16:30 - 18:00
sala zajęcia zdalne
Bielska 62 jaki jest adres?
Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (nieparzyste)" odbywają się w pierwszym tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (parzyste)" odbywają się w drugim tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Jeśli zajęcia wypadają w dniu wolnym, to nie odbywają się, natomiast nie ma to wpływu na terminy kolejnych zajęć - odbędą się one dwa tygodnie później.
Terminy najbliższych spotkań: Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Liczba osób w grupie: 40
Limit miejsc: 39
Prowadzący: Aleksandra Minczanowska
Literatura:

Podstawa programowa wychowania przedszkolnego. Wybrane programy wychowania przedszkolnego, przewodniki metodyczne,

Czerska A.: Czytanie dla rozwoju. Wczesnodziecięca nauka czytania metodą Cudowne dziecko. Warszawa 2016.

Dryden G., Rose C., Colin R.: Zabawy FundaMentalne. 2017

Gruszczyk-Kolczyńska E., Zielińska E.: Dwulatki i trzylatki w przedszkolu i w domu. Jak świadomie je wychowywać i uczyć. Kraków 2012.

Gruszczyk-Kolczyńska E., Zielińska E.: Nauczycielska diagnoza gotowości do podjęcia nauki szkolnej. Jak prowadzić obserwację dzieci, interpretować wyniki i formułować wnioski. Kraków 2011.

Guz S.: Metoda Montessori w przedszkolu i szkole. Kształcenie i osiągnięcia dzieci. Lublin 2006.

Jurek A.: Rozwój dziecka a metody nauczania czytania i pisania. Gdańsk 2012.

Karbowniczek J., Leksykon pedagoga wczesnoszkolnego, Warszawa 2014.

Karbowniczek J., Kwaśniewska M., Surma B., Pedagogika przedszkolna z metodyką, Kraków 2011.

Karwowska-Struczyk M., Edukacja przedszkolna. W poszukiwaniu innych rozwiązań, Warszawa 2012.

Klim-Klimaszewska A., Pedagogika przedszkolna, Warszawa 2010.

Minge N., Minge K.: Jak kreatywnie wspierać rozwój dziecka? Wspólne gry i twórcze zabawy, dzięki którym rozwiniesz jego zdolności. Warszawa 2011.

Mitros K.: Urodzony matematyk. Zabawy rozwijające zdolności umysłowe najmłodszych.

Obszary wychowania przedszkolnego, red A. Miller-Chwastek, Warszawa 2014.

Rose C., Dryden G.: Zabawy fundamentalne. Gdańsk 2009.

Rożek L. Edukacja matematyczna w przedszkolu, Szczecin 2011.

Rożek L.: Edukacja przyrodnicza w przedszkolu z elementami ekologii, Szczecin 201.

Skura M., Lisicki M. (red.): Rozwój myślenia logicznego i matematycznego u przedszkolaków. Zbiór zabaw i kart pracy. Warszawa 2012.

Sławińska M.: Konstruowanie wiedzy na zajęciach w przedszkolu. Kraków 2010.

Stado J., Spławska-Murmyło M.: Metody aktywizujące w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej. Warszawa 2017.

Waloszek D. (red.): Edukacja przedszkolna i wczesnoszkolna. Obszary sporów, poszukiwań, wyzwań i doświadczeń w kontekście

zmian oświatowych. Kraków 2010.

Waloszek D. (red.): Wybrane zagadnienia edukacji człowieka w dzieciństwie. Kraków 2009.

Włoch S., Włoch A., Diagnoza całościowa w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej, Warszawa, 2009.

Zwiernik J.: Alternatywa w edukacji przedszkolnej. Studium teoretyczno-empiryczne, Wrocław 1996.

Zakres tematów:

1. Metody aktywizujące w edukacji przedszkolnej

2. Wspieranie rozwoju sensoryczno-motoryczny dziecka w wieku przedszkolnym

3. Jak w zabawie wspierać rozwój emocjonalny dziecka?

4. Kompetencje społeczne i ich rozwój u dzieci w edukacji przedszkolnej.

5.Rozwijanie kompetencji twórczej przedszkolaka. Rola nauczyciela w procesie twórczym.

6. Muzyka i jej znaczenie w edukacji przedszkolnej.

7. Edukacja EKOlogiczna i przyrodnicza w przedszkolu

8. Edukacja językowa - metody nauki czytania i pisania stosowane w EP

9. Edukacja matematyczno-logiczna w przedszkolu.

10. Przygotowanie dzieci do podjęcia nauki szkolnej – gotowość szkolna

Metody dydaktyczne:

wykład z prezentacją multimedialną

Metody i kryteria oceniania:

Egzamin pisemny. Sprawdzenie wiedzy teoretycznej i metodycznej ujętej w problematyce wykładów i ćwiczeń

KRYTERIA OCENY:

Ocena bardzo dobra – znajomość wiedzy teoretycznej 100-92 %

Ocena dobra plus – znajomość wiedzy teoretycznej 91.99-84 %

Ocena dobra - 83.99-76%

Ocena dostateczna plus – znajomość wiedzy teoretycznej 75.99-68%

Ocena dostateczna - znajomość wiedzy teoretycznej 67.99-60%

Ocena niedostateczna – znajomość wiedzy teoretycznej poniżej 60%

Uwagi:

dr A. Minczanowska

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.