Metodyka edukacji matematycznej w edukacji wczesnoszkolnej (sem.3) [W6-PP-SM-MEMAT.1]
semestr zimowy 2021/2022
Wykład,
grupa nr 1
Przedmiot: | Metodyka edukacji matematycznej w edukacji wczesnoszkolnej (sem.3) [W6-PP-SM-MEMAT.1] | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
semestr zimowy 2021/2022 [2021/2022Z]
(zakończony)
Wykład [W], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 36 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | (brak danych) | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Renata Raszka | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
E. Gruszczyk-Kolczyńska, Edukacja matematyczna w klasie I. Książka dla nauczycieli i rodziców. Cele i treści kształcenia, podstawy psychologiczne i pedagogiczne oraz opisy zajęć, Wydawnictwo CEBP, Kraków 2014. A. Kalinowska, Pozwólmy dzieciom działać – mity i fakty o rozwijaniu myślenia matematycznego, Centralna Komisja Egzaminacyjna, Warszawa 2010. D. Klus-Stańska, A. Kalinowska, Rozwijanie myślenia matematycznego młodszych uczniów, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa 2004. D. Klus-Stańska, M. Nowicka, Sensy i bezsensy edukacji wczesnoszkolnej, WSiP, Warszawa 2005. M. Kupisiewicz, Edukacja ekonomiczna dzieci. Z badań nad rozumieniem wartości pieniądza i obliczeniami pieniężnymi. Wydawnictwo APS, Warszawa 2004. M. Kupisiewicz, Jak kształtuje się u dzieci rozumienie wartości pieniądza, Wydawnictwo APS im. M. Grzegorzewskiej, Warszawa 2004. Z. Semadeni, E. Gruszczyk-Kolczyńska, G. Treliński, B. Bugajska-Jaszczołt, M. Czajkowska, Matematyczna edukacja wczesnoszkolna. Teoria i praktyka, Wydawnictwo Pedagogiczne ZNP, Kielce 2015. Z. Semadeni (red.), Nauczanie początkowe matematyki, T. 1-4, WSiP, Warszawa 1981-1985. Z. Semadeni, Podejście konstruktywistyczne do matematycznej edukacji wczesnoszkolnej, Ośrodek Rozwoju Edukacji, Warszawa 2016. E. Stucki, Nauczanie matematyki w klasach niższych, Wydawnictwo uczelniane WSP, Bydgoszcz cz. I – 1998, cz. II – 1993, cz. III – 2000. Literatura będzie wzbogacona w trakcie zajęć o dodatkowe pozycje oraz materiały w wersji elektronicznej w kontekście aktualnie podejmowanej tematyki. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
1. Planowanie zajęć z edukacji matematycznej w edukacji wczesnoszkolnej cz. 1 2. Planowanie zajęć z edukacji matematycznej w edukacji wczesnoszkolnej cz. 2 3. Mity i fakty na temat rozwijania myślenia matematycznego cz. 1 4. Fakty i fakty na temat rozwijania myślenia matematycznego cz. 2 5. Aspekty działalności matematycznej (techniczny, standardowy i systemowo-twórczy) cz. 1 6. Aspekty działalności matematycznej cz. 2 7. Diagnoza dziecięcych kompetencji związanych z rozumieniem wartości pieniądza 8. Kształtowanie się u dzieci rozumienia stałej wartości pieniądza (rozpoznawanie pieniędzy, nazywanie ich nominałów, wartości nabywczej i posługiwanie się pieniędzmi w sytuacji kupna i sprzedaży). 9. Odkrywanie dziecięcej wiedzy potocznej na temat pieniądza 10. Socjalizacja ekonomiczna a wychowanie ekonomiczne 11. Obliczenia pieniężne związane z kupnem i sprzedażą (wydawanie reszty) 12. Metodyka edukacji finansowej oraz ekonomicznej w edukacji wczesnoszkolnej 13. Organizacja zajęć prowadzonych Metodą Ekonomicznych Stacji Badawczych 14. Konstruowanie gier planszowych z wątkiem finansowym 15. Rozwijanie postawy przedsiębiorczej za pomocą matematyki |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
Wykład wybranych zagadnień z zakresu metodyki matematyki dzieci z wykorzystaniem dostępnych mediów i materiałów dydaktycznych w formie zdalnej Wykłady prowadzone są zdalnie na platformie Microsoft Office 365 (w tym Microsoft Teams) oraz na platformie Navoica.pl |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Warunkiem upoważniającym do zaliczenia wykładu jest: - uczestniczenie w wykładach on-line, - udział zdalnym kursie edukacyjnym „Przedsiębiorczość dla najmłodszych uczniów” obejmującym tematy wykładów (7-15), - pozytywne zaliczenie kolokwium w formie quizów i testu. Kolokwium w formie quizów i testu dotyczy zagadnień ujętych w edukacyjnym kursie e-learningowym „Przedsiębiorczość dla najmłodszych uczniów” dostępnym na platformie Navoica.pl. Od studenta wymaga się samodzielnej pracy z tekstem obowiązkowej i uzupełniającej literatury, dotyczącej teoretyczno-metodycznych podstaw nauczania matematyki dzieci w wieku przedszkolnym i młodszym wieku szkolnym. Sposób ustalania oceny końcowej: Ocena z modułu: Ocena końcowa jest średnią arytmetyczną z poszczególnych form weryfikacji efektów kształcenia, przy założeniu, że wszystkie formy i sposoby weryfikacji efektów kształcenia zostały zaliczone pozytywnie, tzn. co najmniej na ocenę dostateczną. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Uwagi: |
E-mail osoby prowadzącej wykłady – dr Renata Raszka: renata.raszka@us.edu.pl |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.