Historia filozofii średniowiecznej [W1-FI-S1-HFŚ]
semestr letni 2021/2022
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Historia filozofii średniowiecznej [W1-FI-S1-HFŚ] |
Zajęcia: |
semestr letni 2021/2022 [2021/2022L]
(zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
każdy wtorek, 13:45 - 16:15
sala 333 Wydział Nauk Społecznych oraz Wydział Humanistyczny (Katowice, ul. Bankowa 11) jaki jest adres? |
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań. |
Liczba osób w grupie: | 20 |
Limit miejsc: | 25 |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Prowadzący: | Aleksander Bańka |
Literatura: |
Żródła: Orygenes, O zasadach, Wydawnictwo WAM, Kraków 1996, s. 253-274 Św. Augustyn, O naturze dobra, w: Tenże, Dialogi filozoficzne, Kraków 1999, s. 819-849. Pseudo-Dionizy Areopagita, Imiona Boskie, w: Tenże, Pisma teologiczne, Kraków 1997, s. 47-159. Boecjusz, O pocieszeniu jakie daje filozofia, Warszawa 1962. Jan Szkot |Eriugena, Periphyseon, ks. I., Kęty 2009. Anzelm z Canterbury, Monologion, Proslogion, tłum. T. Włodarczyk, Warszawa 1992 Anzelm z Canterbury, Monologion, Proslogion, tłum. L. Kuczyński, Kęty 2009. Piotr Abelard, Tak i nie, w: Tenże, Rozprawy, Warszawa 1969, s. 265-287.. Św. Tomasz z Akwinu, O bycie i istocie, w: M.A. Krąpiec, Byt i istota, Lublin 1994, s. 9-47. Św. Tomasz z Akwinu, byt i istota, tłum. W. Seńko, Kęty 2009. Św. Tomasz z Akwinu, Traktatu o człowieku, Kęty 1998. Rajmund Lull, Przeciwko niektórym błędnym poglądom Awerroesa, w: red. K. Krause-Błachowicz, Wszystko to ze zdziwienia, Warszawa 2002, s. 319-334. W. Ockham, Ordinatio, Prolog, w: red. E. Jung, Wszystko to ze zdziwienia, Warszawa 2000, s. 203-211. W. Ockham, O nauce w ogóle, w: red. E. Jung, Wszystko to ze zdziwienia, Warszawa 2000, s. 212-224. Literatura przedmiotu Stępień T., Przedmowa, w: Pseudo-Dionizy Areopagita, Pisma teologiczne, Kraków 1997, s. 9-36. Kijewska A., Eriugena, Warszawa 2005. Kijewska A., Neoplatonizm Jana Szkota Eriugeny, Lublin 1994. Böhner P., Gilson E., Filozofia chrześcijańska. Od jej początku do Mikołaja z Kuzy, PAX, Warszawa 1968. Gilson E., Historia filozofii chrześcijańskiej w wiekach średnich, PAX, Warszawa 1966. Heinzmann R., Filozofia średniowiecza, ANTYK, Kęty 1999. Swieżawski S., Dzieje europejskiej filozofii klasycznej, PWN, Warszawa-Wrocław 2000, s. 251-900. Chenu M.- D., Wstęp do filozofii św. Tomasza z Akwinu, ANTYK, Kęty 2001. Seńko W., Jak rozumieć filozofię średniowieczną, Wydawnictwo Marek Derewiecki, Kęty 2001. Swieżawski S., Święty Tomasz odczytany na nowo, W drodze, Poznań 1995. Swieżawski S., Byt. Zagadnienia metafizyki tomistycznej, Kraków 1999. Gilson E., Wprowadzenie do filozofii św. Augustyna, Warszawa 1953. Gilson E., Tomizm. Wprowadzenie do filozofii św. Tomasza z Akwinu, Warszawa 2003. Le Goff J., Inteligencja w wiekach średnich, Czytelnik, Warszawa 1966. |
Zakres tematów: |
1. Demitologizacja średniowiecza (S. Wielgus, „O micie ciemnego średniowiecza i światłej nowożytności polemicznie”). 2. Zasadnicze różnice między starożytnym a średniowiecznym rozumieniem Boga, kosmosu i człowieka (wieczność świata a creatio ex nihilo). 3. Św. Augustyn i jego rozumienie: zła, wolnej woli, dobrej woli, wolności, grzechu, prawa naturalnego, czasu, pamięci, szczęścia, stworzenia świata, cretaio ex nihilo, egzemplaryzm — lektura i analiza: a/ „O naturze dobra” (I: O dobru natury i istocie zła 1-20; II: O błędach manichejczyków); b/ „O wolnej woli” (ks. I: I,1-XVI,34; ks. II: I,1-II,6; XVIII,47-XX,54; ks. III: I,1_IV,11); c/ „Wyznania” (X, 6-22; XI, XII, XIII). 4. Boecjusz — człowiek a kosmos, szczęście, los, wolna wola, fatum i Opatrzność. Lektura i analiza „O pocieszeniu jakie daje filozofia”. 5. Anzelm z Canterbury — dowody na istnienie Boga ich krytyka i recepcja, zastosowanie motta scholastyki. Lektura i analiza: a/ „Monologion„ (Przedmowa; 1-8) b/ „Proslogion” (Wstęp; 1-5; W obronie głupiego1-8); 6. Piotr Abelard — reguły konkordancji i ich znaczenie dla rozwoju metody scholastycznej. Lektura i analiza „Tak i nie”. 7. Św. Tomasz z Akwinu — rozumienie bytu i powszechników (substancje proste i złożone; różnice w ujmowaniu istoty jako formy, quidditas, certitudo, natury; o istocie bytów materialnych, materia oznaczona i nieoznaczona; jednostka, gatunek, rodzaj; istota substancji prostych; złożenie bytowe). Lektura i analiza „O bycie i istocie”. 8. Spór o jedność intelektu: św. Tomasz z Akwinu i Siger z Brabancji z uwzględnieniem arabskiego źródła problemu. Lektura i analiza: a/ Siger z Brabancji, Kwestie do III księgi „O duszy” b/ św. Tomasz z Akwinu, O jedności intelektu przeciw awerroistom). 9. Wilhem Ockham — poznanie niezłożone (intuicyjne i abstrakcyjne); zagadnienie nauki, filozofia przyrody; supozycja prosta, personalna, materialna. Lektura i analiza fragmentów tekstów Ockhama: a/ Prolog do Ordinaio (w: Wszystko to ze zdziwienia. Antologia tekstów filozoficznych z XIV wieku, s. 203-211). b/ O nauce w ogóle, a nauce przyrodniczej w szczególności (tamże, s. 212-224). c/ Suma logiczna 10. Praktyka nauczania na uniwersytecie średniowiecznym na podstawie analizy statutów wybranego uniwersytetu (Paryż, Praga, Kraków). |
Metody dydaktyczne: |
Lektura i analiza tekstów źródłowych, referat, kolokwium, dyskusja. |
Metody i kryteria oceniania: |
Na końcową ocenę składają się: obecność na zajęciach; aktywność, przygotowanie do zajęć (przeczytanie zadanej lektury); ocena z pracy pisemnej; kolokwium z tekstów: Le Goff, "Inteligencja w wiekach średnich", W. Seńko, "Jak zrozumieć filozofię średniowiecza" oraz z tekstów źródłowych. bdb - spełnione wszystkie powyższe kryteria db+ - 90 % powyższych wymagań db - 80% powyższych wymagań dst+ - 70 % powyższych wymagań dst - 60% powyższych wymagań |
Uwagi: |
2 sem. filozofii /stacjonarne I stopnia/ |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.