Metodyka edukacji matematycznej w edukacji wczesnoszkolnej [W6-PP-NM-MET-EDMAT1]
semestr letni 2021/2022
Wykład,
grupa nr 1
Przedmiot: | Metodyka edukacji matematycznej w edukacji wczesnoszkolnej [W6-PP-NM-MET-EDMAT1] | ||||||
Zajęcia: |
semestr letni 2021/2022 [2021/2022L]
(zakończony)
Wykład [W], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||
Termin i miejsce:
|
wielokrotnie, sobota (niestandardowa częstotliwość), 12:00 - 15:45
sala Zajęcia zdalne Zdalny jaki jest adres? |
||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||
Liczba osób w grupie: | 21 | ||||||
Limit miejsc: | (brak danych) | ||||||
Prowadzący: | Renata Raszka | ||||||
Literatura: |
M. Cackowska, Rozwiązywanie zadań tekstowych w klasach I-III. Poradnik metodyczny. WSiP, Warszawa 1993. E. Gruszczyk-Kolczyńska (red.), O dzieciach matematycznie uzdolnionych. Książka dla rodziców i nauczycieli, Wyd. Nowa Era, Warszawa 2012. E. Gruszczyk-Kolczyńska (red.), Wspomaganie rozwoju umysłowego oraz edukacja matematyczna dzieci w ostatnim roku wychowania przedszkolnego i w pierwszym roku szkolnej edukacji. Wydawnictwo Edukacja Polska, Warszawa 2009. A. Kalinowska, Matematyczne zadania problemowe w klasach początkowych – między wiedzą osobistą a jej formalizacją, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2010. A. Kalinowska, Pozwólmy dzieciom działać – mity i fakty o rozwijaniu myślenia matematycznego, Centralna Komisja Egzaminacyjna, Warszawa 2010. D. Klus-Stańska, M. Nowicka, Sensy i bezsensy edukacji wczesnoszkolnej, WSiP, Warszawa 2005. M. Pisarski, Jak wykorzystać technologię w edukacji matematycznej?, Ośrodek Rozwoju Edukacji, Warszawa 2017. M. Pisarski, Matematyka w przestrzeni wokół nas, Ośrodek Rozwoju Edukacji, Warszawa 2017. Z. Semadeni (red.), Nauczanie początkowe matematyki, T. 1-4, WSiP, Warszawa 1981-1985. Z. Semadeni, Ocenianie matematycznych umiejętności uczniów klas 1-3, Ośrodek Rozwoju Edukacji, Warszawa 2016. Z. Semadeni, Podejście konstruktywistyczne do matematycznej edukacji wczesnoszkolnej, Ośrodek Rozwoju Edukacji, Warszawa 2016. W razie potrzeby, w trakcie zajęć, literatura będzie uzupełniana o kolejne pozycje. |
||||||
Zakres tematów: |
1. Przestrzeń edukacyjna a rozwijanie aktywności matematycznych dzieci 2. Rozwijanie myślenia logicznego i matematycznego 3. Struktura zadania tekstowego (warstwy: beletrystyczna, pamięciowa i matematyczna) 4. Typologie zadań tekstowych 5. Typowe zadania tekstowe 6. Sposoby rozwiązywania typowych zadań tekstowych 7. Nietypowe zadania tekstowe. Przykłady zadań niestandardowych i ich rozwiązywanie 8. Zadania problemowe a podejścia metodyczne do rozwiązywania zadań tekstowych (sprawnościowo-obliczeniowe, poszukujące) 9. Sposoby wdrażania dzieci do układania zadań oraz ich rozwiązywania 10. Pomiary (mierzenie długości, płynów, temperatury, ważenie, obliczenia kalendarzowe, zegarowe, pieniężne) w zadaniach tekstowych |
||||||
Metody dydaktyczne: |
Wykład wybranych zagadnień z zakresu metodyki nauczania matematyki dzieci z wykorzystaniem TIK na platformie Moodle i Teams |
||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Zagadnienia do kolokwium z „Metodyki edukacji matematycznej w edukacji wczesnoszkolnej” odpowiadają tematom wykładów. Warunkiem przystąpienia do kolokwium w formie testu jest uczestniczenie w wykładach. Test zawiera różne typy zadań testowych, które student rozwiązuje samodzielnie, w wyznaczonym terminie na platformie Moodle. |
||||||
Uwagi: |
PPW sem.4 Zajęcia prowadzone są hybrydowo, tzn. wykłady odbywają się w formule zdalnej z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość. Stosowane są następujące narzędzia informatyczne: platforma Moodle oraz platforma Microsoft Office 365 (w tym Teams). Ćwiczenia odbywają się w formie kontaktowej. E-mail prowadzącego – Renata Raszka: renata.raszka@us.edu.pl |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.