Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Podstawy edukacji matematycznej w klasach początkowych [W6-PP-NM-EDMAT] semestr letni 2021/2022
Ćwiczenia, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Podstawy edukacji matematycznej w klasach początkowych [W6-PP-NM-EDMAT]
Zajęcia: semestr letni 2021/2022 [2021/2022L] (zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
wielokrotnie, niedziela (niestandardowa częstotliwość), 8:30 - 12:15
sala B-1.3
Budynek B (Cieszyn, ul. Bielska 62) jaki jest adres?
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 31
Limit miejsc: (brak danych)
Prowadzący: Renata Raszka
Literatura:

E. Gruszczyk-Kolczyńska, E. Zielińska, Dwulatki i trzylatki w przedszkolu i w domu. Jak świadomie je wychowywać i uczyć, Wydawnictwo CEBP, Kraków 2012.

E. Gruszczyk-Kolczyńska, E. Zielińska, Dziecięca matematyka. Książka dla rodziców i nauczycieli, WSiP, Warszawa 1997.

E. Gruszczyk-Kolczyńska, E. Zielińska, Dziecięca matematyka. Metodyka i scenariusze zajęć z sześciolatkami w przedszkolu, w szkole i w placówkach integracyjnych, WSiP, Warszawa 2000.

E. Gruszczyk-Kolczyńska, E. Zielińska, Nauczycielska diagnoza gotowości do podjęcia nauki szkolnej. Jak prowadzić obserwację dzieci, interpretować wyniki i formułować wnioski, Centrum Edukacyjne BLIŻEJ PRZEDSZKOLA, Kraków 2011.

E. Gruszczyk-Kolczyńska, E. Zielińska, Wspomaganie rozwoju umysłowego czterolatków i pięciolatków. Pakiet pomocy, WSiP, Warszawa 2004.

E. Gruszczyk-Kolczyńska, E. Zielińska, Wspomaganie rozwoju umysłowego trzylatków i dzieci starszych wolniej się rozwijających, WSiP, Warszawa 2004.

E. Gruszczyk-Kolczyńska (red.), Wspomaganie rozwoju umysłowego oraz edukacja matematyczna dzieci w ostatnim roku wychowania przedszkolnego i w pierwszym roku szkolnej edukacji, Wydawnictwo Edukacja Polska, Warszawa 2009.

J. Nowik, Kształcenie matematyczne w edukacji wczesnoszkolnej, Wydawnictwo NOWIK, Opole 2009.

Z. Semadeni, E. Gruszczyk-Kolczyńska, G. Treliński, B. Bugajska-Jaszczołt, M. Czajkowska, Matematyczna edukacja wczesnoszkolna. Teoria i praktyka, Wydawnictwo Pedagogiczne ZNP, Kielce 2015.

H. Siwek, Kształcenie zintegrowane na etapie wczesnoszkolnym. Rola edukacji matematycznej, Wyd. Naukowe AP, Kraków 2004.

W razie potrzeby literatura będzie wzbogacana o kolejne pozycje.

Zakres tematów:

1. Teoretyczne i metodyczne podstawy kształtowania pojęć matematycznych u dzieci

2. Czynności organizacyjne wspomagające proces uczenia się matematyki

3. Orientacja w przestrzeni: świadomość schematu własnego ciała, przyjmowanie własnego punktu widzenia

4. Orientacja w przestrzeni: rozpatrywanie otoczenia z punktu widzenia drugiej osoby, orientowanie się w otoczeniu z uwzględnieniem różnych przedmiotów; orientowanie się na kartce papieru

5. Rytmy w rozwoju umysłowym i w edukacji matematycznej dzieci: dostrzeganie regularności, proste i trudniejsze rytmy, proste i złożone przekłady układów rytmicznych

6. Rytmy: rytmiczna organizacja czasu (dzień-noc, pory roku, dni tygodnia i „kalendarz przeżyć”, miesiące w roku, kwartały).

7. Wspomaganie dzieci w rozumowaniu przyczynowo-skutkowym. Zabawy i sytuacje zadaniowe sprzyjające wiązaniu przyczyny ze skutkiem i sposoby wspomagania dzieci w przewidywaniu następstw. Przybliżanie im sensu równości i nierówności

8. Stosowanie klasyfikacji w edukacji matematycznej. Segregowanie i definiowanie

9. Rozwój operacyjnego myślenia a kształtowanie pojęcia liczby naturalnej (ćwiczenia wspomagające).

10. Kształtowanie umiejętności liczenia. Wspomaganie dzieci w ustalaniu prawidłowości, które są stosowane w liczeniu obiektów

11. Kształtowanie umiejętności dodawania i odejmowania od poziomu manipulacji przedmiotami, przez liczenie na zbiorach zastępczych, aż do rachowania w pamięci

12. Sposoby zapisywania czynności matematycznych

13. Układanie i rozwiązywanie zadań arytmetycznych

14. Organizowanie sytuacji życiowych, których pomyślne zakończenie wymaga liczenia

15. Wspomaganie dzieci w rozwijaniu operacyjnego rozumowania w zakresie potrzebnym do rozumienia pomiaru długości. Planowanie i organizacja zajęć wspomagających rozwój rozumienia pomiaru długości u dzieci

16. Wspomaganie dzieci w rozwijaniu intuicji geometrycznych. Figury geometryczne w organizowaniu przestrzeni płaskiej.

17. Doświadczenia potrzebne dzieciom do uchwyceniu tego, czym jest trójkąt, prostokąt, kwadrat i koło. Efekt odbicia, obrotu i przesunięcia. Dostrzeganie symetrii

18. Wspomaganie dzieci w kształtowaniu czynności intelektualnych potrzebnych do rozumienia pomiaru ciężaru (masy). Kształtowanie umiejętności ważenia

19. Wspomaganie dzieci w operacyjnym rozumowaniu w zakresie ustalania stałości ilości płynu

20. Kształtowanie umiejętności mierzenia płynu

Metody dydaktyczne:

1) Projektowanie i przeprowadzanie w trakcie zajęć wybranych sytuacji dydaktycznych z zakresu edukacji matematycznej dzieci.

2) Zadania zamieszczone na platformie Moodle https://el.us.edu.pl/ w e-learningowym kursie edukacyjnym „Podstawy edukacji matematycznej dzieci w klasach początkowych 21/22”.

3) Samodzielna praca z materiałami dydaktycznymi zamieszczonymi na platformie Moodle oraz literaturą zawartą w sylabusie.

4) Dyskusja omawianych problemów i refleksje dotyczące analizowanych zagadnień - fora dyskusyjne na platformie Moodle oraz dyskusje w trakcie zajęć kontaktowych.

Metody i kryteria oceniania:

Warunkiem upoważniającym do zaliczenia ćwiczeń jest aktywne uczestniczenie w zajęciach, wiążące się z systematycznym zapoznawaniem się z literaturą przedmiotu, udziałem w dyskusjach oraz rzetelnym wykonaniem poszczególnych zadań (każde powinno zostać zaliczone na co najmniej ocenę dostateczną).

Zadaniem studentów jest projektowanie i przeprowadzanie sytuacji dydaktycznych wspomagających dziecko w osiąganiu dojrzałości do uczenia się matematyki, a także sprzyjających konstruowaniu wybranych pojęć matematycznych oraz kształtowaniu określonych umiejętności matematycznych.

Metodyczne opracowania dotyczą treści kształcenia zawartych w podstawie programowej dla wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej i powiązane są z samodzielną pracą studenta z tekstem obowiązkowej i uzupełniającej literatury.

Skala ocen: 3-5

W ocenie zadań uwzględniane są:

- umiejętność praktycznego zastosowania podstaw wiedzy teoretycznej z zakresu nauczania matematyki dzieci;

- pisemne opracowanie sytuacji dydaktycznych (jakość języka matematyki; dobór materiałów i mediów dydaktycznych; oryginalność propozycji; umiejętność zaplanowania i przedstawienia tematycznego opracowania).

Uwagi:

PPW sem.2

E-mail prowadzącego – Renata Raszka: renata.raszka@us.edu.pl

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)