Podstawy edukacji matematycznej w klasach początkowych [W6-PP-NM-EDMAT]
semestr letni 2021/2022
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Podstawy edukacji matematycznej w klasach początkowych [W6-PP-NM-EDMAT] | ||||||||||
Zajęcia: |
semestr letni 2021/2022 [2021/2022L]
(zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||
Termin i miejsce:
|
wielokrotnie, niedziela (niestandardowa częstotliwość), 8:30 - 12:15
sala B-1.3 Budynek B (Cieszyn, ul. Bielska 62) jaki jest adres? |
||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||
Liczba osób w grupie: | 31 | ||||||||||
Limit miejsc: | (brak danych) | ||||||||||
Prowadzący: | Renata Raszka | ||||||||||
Literatura: |
E. Gruszczyk-Kolczyńska, E. Zielińska, Dwulatki i trzylatki w przedszkolu i w domu. Jak świadomie je wychowywać i uczyć, Wydawnictwo CEBP, Kraków 2012. E. Gruszczyk-Kolczyńska, E. Zielińska, Dziecięca matematyka. Książka dla rodziców i nauczycieli, WSiP, Warszawa 1997. E. Gruszczyk-Kolczyńska, E. Zielińska, Dziecięca matematyka. Metodyka i scenariusze zajęć z sześciolatkami w przedszkolu, w szkole i w placówkach integracyjnych, WSiP, Warszawa 2000. E. Gruszczyk-Kolczyńska, E. Zielińska, Nauczycielska diagnoza gotowości do podjęcia nauki szkolnej. Jak prowadzić obserwację dzieci, interpretować wyniki i formułować wnioski, Centrum Edukacyjne BLIŻEJ PRZEDSZKOLA, Kraków 2011. E. Gruszczyk-Kolczyńska, E. Zielińska, Wspomaganie rozwoju umysłowego czterolatków i pięciolatków. Pakiet pomocy, WSiP, Warszawa 2004. E. Gruszczyk-Kolczyńska, E. Zielińska, Wspomaganie rozwoju umysłowego trzylatków i dzieci starszych wolniej się rozwijających, WSiP, Warszawa 2004. E. Gruszczyk-Kolczyńska (red.), Wspomaganie rozwoju umysłowego oraz edukacja matematyczna dzieci w ostatnim roku wychowania przedszkolnego i w pierwszym roku szkolnej edukacji, Wydawnictwo Edukacja Polska, Warszawa 2009. J. Nowik, Kształcenie matematyczne w edukacji wczesnoszkolnej, Wydawnictwo NOWIK, Opole 2009. Z. Semadeni, E. Gruszczyk-Kolczyńska, G. Treliński, B. Bugajska-Jaszczołt, M. Czajkowska, Matematyczna edukacja wczesnoszkolna. Teoria i praktyka, Wydawnictwo Pedagogiczne ZNP, Kielce 2015. H. Siwek, Kształcenie zintegrowane na etapie wczesnoszkolnym. Rola edukacji matematycznej, Wyd. Naukowe AP, Kraków 2004. W razie potrzeby literatura będzie wzbogacana o kolejne pozycje. |
||||||||||
Zakres tematów: |
1. Teoretyczne i metodyczne podstawy kształtowania pojęć matematycznych u dzieci 2. Czynności organizacyjne wspomagające proces uczenia się matematyki 3. Orientacja w przestrzeni: świadomość schematu własnego ciała, przyjmowanie własnego punktu widzenia 4. Orientacja w przestrzeni: rozpatrywanie otoczenia z punktu widzenia drugiej osoby, orientowanie się w otoczeniu z uwzględnieniem różnych przedmiotów; orientowanie się na kartce papieru 5. Rytmy w rozwoju umysłowym i w edukacji matematycznej dzieci: dostrzeganie regularności, proste i trudniejsze rytmy, proste i złożone przekłady układów rytmicznych 6. Rytmy: rytmiczna organizacja czasu (dzień-noc, pory roku, dni tygodnia i „kalendarz przeżyć”, miesiące w roku, kwartały). 7. Wspomaganie dzieci w rozumowaniu przyczynowo-skutkowym. Zabawy i sytuacje zadaniowe sprzyjające wiązaniu przyczyny ze skutkiem i sposoby wspomagania dzieci w przewidywaniu następstw. Przybliżanie im sensu równości i nierówności 8. Stosowanie klasyfikacji w edukacji matematycznej. Segregowanie i definiowanie 9. Rozwój operacyjnego myślenia a kształtowanie pojęcia liczby naturalnej (ćwiczenia wspomagające). 10. Kształtowanie umiejętności liczenia. Wspomaganie dzieci w ustalaniu prawidłowości, które są stosowane w liczeniu obiektów 11. Kształtowanie umiejętności dodawania i odejmowania od poziomu manipulacji przedmiotami, przez liczenie na zbiorach zastępczych, aż do rachowania w pamięci 12. Sposoby zapisywania czynności matematycznych 13. Układanie i rozwiązywanie zadań arytmetycznych 14. Organizowanie sytuacji życiowych, których pomyślne zakończenie wymaga liczenia 15. Wspomaganie dzieci w rozwijaniu operacyjnego rozumowania w zakresie potrzebnym do rozumienia pomiaru długości. Planowanie i organizacja zajęć wspomagających rozwój rozumienia pomiaru długości u dzieci 16. Wspomaganie dzieci w rozwijaniu intuicji geometrycznych. Figury geometryczne w organizowaniu przestrzeni płaskiej. 17. Doświadczenia potrzebne dzieciom do uchwyceniu tego, czym jest trójkąt, prostokąt, kwadrat i koło. Efekt odbicia, obrotu i przesunięcia. Dostrzeganie symetrii 18. Wspomaganie dzieci w kształtowaniu czynności intelektualnych potrzebnych do rozumienia pomiaru ciężaru (masy). Kształtowanie umiejętności ważenia 19. Wspomaganie dzieci w operacyjnym rozumowaniu w zakresie ustalania stałości ilości płynu 20. Kształtowanie umiejętności mierzenia płynu |
||||||||||
Metody dydaktyczne: |
1) Projektowanie i przeprowadzanie w trakcie zajęć wybranych sytuacji dydaktycznych z zakresu edukacji matematycznej dzieci. 2) Zadania zamieszczone na platformie Moodle https://el.us.edu.pl/ w e-learningowym kursie edukacyjnym „Podstawy edukacji matematycznej dzieci w klasach początkowych 21/22”. 3) Samodzielna praca z materiałami dydaktycznymi zamieszczonymi na platformie Moodle oraz literaturą zawartą w sylabusie. 4) Dyskusja omawianych problemów i refleksje dotyczące analizowanych zagadnień - fora dyskusyjne na platformie Moodle oraz dyskusje w trakcie zajęć kontaktowych. |
||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Warunkiem upoważniającym do zaliczenia ćwiczeń jest aktywne uczestniczenie w zajęciach, wiążące się z systematycznym zapoznawaniem się z literaturą przedmiotu, udziałem w dyskusjach oraz rzetelnym wykonaniem poszczególnych zadań (każde powinno zostać zaliczone na co najmniej ocenę dostateczną). Zadaniem studentów jest projektowanie i przeprowadzanie sytuacji dydaktycznych wspomagających dziecko w osiąganiu dojrzałości do uczenia się matematyki, a także sprzyjających konstruowaniu wybranych pojęć matematycznych oraz kształtowaniu określonych umiejętności matematycznych. Metodyczne opracowania dotyczą treści kształcenia zawartych w podstawie programowej dla wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej i powiązane są z samodzielną pracą studenta z tekstem obowiązkowej i uzupełniającej literatury. Skala ocen: 3-5 W ocenie zadań uwzględniane są: - umiejętność praktycznego zastosowania podstaw wiedzy teoretycznej z zakresu nauczania matematyki dzieci; - pisemne opracowanie sytuacji dydaktycznych (jakość języka matematyki; dobór materiałów i mediów dydaktycznych; oryginalność propozycji; umiejętność zaplanowania i przedstawienia tematycznego opracowania). |
||||||||||
Uwagi: |
PPW sem.2 E-mail prowadzącego – Renata Raszka: renata.raszka@us.edu.pl |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.