Moduł do wyboru PPWTT- Techniki dramowe i teatralne w pracy z dziećmi W3-PE-MJS-PPIW3-MDW2
semestr letni 2021/2022
Ćwiczenia,
grupa nr 1
![]() zaznaczono (na zielono) terminy aktualnie wyświetlanej grupy |
| |||||
Przedmiot | Moduł do wyboru PPWTT- Techniki dramowe i teatralne w pracy z dziećmi W3-PE-MJS-PPIW3-MDW2 | |||||||||||||||||
Zajęcia |
semestr letni 2021/2022 (2021/2022L)
(w trakcie)
Ćwiczenia (C), grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
|||||||||||||||||
![]() |
Termin i miejsce: |
Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (nieparzyste)" odbywają się w pierwszym tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (parzyste)" odbywają się w drugim tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Jeśli zajęcia wypadają w dniu wolnym, to nie odbywają się, natomiast nie ma to wpływu na terminy kolejnych zajęć - odbędą się one dwa tygodnie później.
|
||||||||||||||||
![]() |
Terminy najbliższych spotkań: |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 25 | |||||||||||||||||
Limit miejsc: | 23 | |||||||||||||||||
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |||||||||||||||||
Prowadzący: | Aleksandra Pyrzyk-Kuta | |||||||||||||||||
Literatura: |
1. Bielańska A.: Teatr, który leczy. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2002 2. Gliniecki M., Maksymowicz L. (red.): Teatr edukacyjny – komunikacja bez granic. Teatr STOP& SOK, Słupsk 2001 3. Gliniecki M., Maksymowicz L. (red.): Teatr. Terapia Edukacja – Asertywność – Twórczość – Rozwój. Teatr STOP & SOK, Słupsk 2004 4. Guzy-Steineke H., Wilk T., Uczeń i teatr. Realia a poszukiwania możliwości realizacji edukacji teatralnej w szkole, Wydawnictwo Edukacyjne „Akapit”, Toruń 2009 5. Kapiszewski J., K. Sygietowicz – Sierosławska: Wychowanie przez sztukę i arteterapia jako preludium na agresję i przemoc. Teatr w działaniach profilaktycznych. Słupsk 2008 6. Krasoń K.: Metafora a teatr ruchu. Elementy wizualizacji kinestetycznej w pracy z dzieckiem o specjalnych potrzebach edukacyjnych, [w:] W. A. Sacher, M. Knapik (red.), Sztuka jako wsparcie rozwoju, Wyższa Szkoła Administracji, Bielsko-Biała 2007 7. Maksymowicz L.: Możliwości terapeutycznego oddziaływania zabaw teatralnych na dziecko. [w:] M. Kielar – Turska, B. Muchacka (red.): Stymulująca i terapeutyczna funkcja zabaw., Oficyna Wydawniczo – Poligraficzna „Agat-Print”, Kraków 1999 8. Rzewuska E., Słupczyńska G.: Teatr lalek, a dziecko. Wydawnictwo Uniwersytetu M. Curie – Skłodowskiej, Lublin 2011 |
|||||||||||||||||
Zakres tematów: |
1. Aksjologiczne i terapeutyczne walory teatru ( teatroterapia) i dramy (dramoterapia). 2. Improwizacja w teatrze i dramie- podobieństwa, różnice i realizacje. 3. Techniki dramowe: STOP-KLATKA, symulatory, tunel myśli, nauczyciel w roli, rola na ścianie, rzeźba, drama z obrazu. 4. Ekspresja głosu, mimiki i ruchu w przekazie scenicznym. 5. Aktywizacja ciała, emocji, tworzenie obrazów: czarny teatr, teatr cieni, teatr w rękawku, teatr dziur, teatr lalkowy, animacja maski i przedmiotu. 6. Happening, performance, improwizacje inspirowane liryką i muzyką. 7. Analiza ruchu, budowanie postaci, kreacja zbiorowa |
|||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
Praca warsztatowa, metody poglądowe: filmy dokumentalne, dyskusja. |
|||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Na ocenę końcową z przedmiotu składać się będzie: - aktywne uczestnictwo w ćwiczeniach związane z przygotowaniem merytorycznym - autorskie opracowanie i realizacja na forum wybranych ćwiczeń dramowych lub teatralnych. Konspekt należy umieścić na platformie MOODLE w terminie poprzedzającym prezentację. - nieobecności powinny być odrobione w postaci rozmowy o danej metodzie (podczas dyżuru nauczyciela akademickiego). |
|||||||||||||||||
Uwagi: |
Brak. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.