Animowanie działań edukacyjnych i pracy wychowawczej [W6-PE-WIP-S2-1AD]
semestr zimowy 2021/2022
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Animowanie działań edukacyjnych i pracy wychowawczej [W6-PE-WIP-S2-1AD] | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
semestr zimowy 2021/2022 [2021/2022Z]
(zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 28 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | (brak danych) | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Malwina Rolka | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Idzikowska W., Nęcka M., Projektuj z dziećmi! Edukacja kulturowa w praktyce, Kraków 2016. Kobylarek A., Animacja społeczno- kulturalna jako metoda aktywizacji środowiska lokalnego. Techniki animacji, [w:] Zierkiewicz E. (red.), Tworzyć, zmieniać, aktywizować… Animacja społeczno- kulturalna jako mobilizowanie potencjału indywidualnego i przeciwdziałanie bezradności społecznej, Wrocław 2006, s.35-47. Krajewski M., Schmidt F., Animacja/edukacja. Możliwości i ograniczenia edukacji i animacji kulturowej w Polsce. Raport z pierwszego etapu badań, Kraków 2015. Lisiewicz I., Systematyzacja teoretycznych ujęć animacji społecznej, „Przegląd Pedagogiczny” 2013, nr 1, s. 133-141. Literatura uzupełniająca: Działania pedagogiczne w instytucjach kulturalno-edukacyjnych, P. Prufer, D. Tomczyk (red.), Gorzów Wielkopolski 2013. Kierunek Kultura. W stronę żywego uczestnictwa w kulturze, W. Kłosowski (red.), Warszawa 2011. Królikowski J., Projekt edukacyjny. Materiały dla zespołów międzyprzedmiotowych, Warszawa 2001. Wokół udanych inicjatyw edukacyjnych, A. Nalaskowski, B. Przyborowska (red.), Toruń 2012. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
Zajęcia wprowadzające: określenie charakteru zajęć, omówienie ich przebiegu oraz warunków zaliczenia przedmiotu, określenie zasad współpracy w grupach. Konsultacje tematyki prezentacji , sposobu przygotowania materiałów oraz jej przebiegu. Animacja społeczno-kulturalna w pracy edukacyjnej i wychowawczej: pojęcie animacji i animacji społeczno-kulturalnej, rodzaje i modele animacji, techniki animacji, sposoby wykorzystania animacji społeczno-kulturalnej w edukacji, przykłady działań animacyjnych w sferze edukacji formalnej i pozaformalnej ze wskazaniem na ich animacyjny charakter – prezentacja. Animacyjna działalność projektowa w sferze edukacji i pracy wychowawczej: pojęcie projektu w sferze edukacji formalnej i pozaformalnej (realizacja projektu edukacyjnego a praca metodą projektów), ogólne zasady projektowania działań edukacyjnych i wychowawczych, specyfika projektów z udziałem dzieci w młodszym wieku szkolnym. Planowanie działań animacyjnych w edukacji i pracy wychowawczej: cele i zadania projektu, grupa docelowa, diagnozowanie potrzeb środowiska wychowawczego (faza diagnostyczna projektu), narzędzia metodologiczne w diagnozowaniu zróżnicowanych środowisk wychowawczych, przykłady przebiegu fazy diagnostycznej projektu oraz przykłady wykorzystania wybranych narzędzi metodologicznych w diagnozie środowiska wychowawczego – prezentacja. Podstawowe zasady planowania projektu i myślenia projektowego – wnioski z prezentacji i podsumowanie, dyskusja Konsultacje przygotowywanych projektów (temat, zadania i cele, grupa docelowa) Realizacja i ewaluacja projektu animacyjnego w edukacji i pracy wychowawczej: etapy realizacji projektu animacyjnego w edukacji, rodzaje i harmonogramy działań projektowych, sposoby ewaluacji rezultatów projektu, narzędzia metodologiczne służące ewaluacji projektu, przykłady harmonogramów działań projektowych, przykłady wykorzystania wybranych narzędzi metodologicznych w ewaluacji projektów edukacyjnych i animacyjnych – prezentacja. Sposoby i źródła finansowania projektów edukacyjnych i animacyjnych: źródła finansowania projektów w sferze edukacji (środki rządowe, organizacje pozarządowe, środki unijne ze wskazaniem przykładów instytucji, organizacji, funduszy, z których można pozyskać środki na finansowanie projektów w sferze edukacji), sposoby pozyskiwania środków na działalność animacyjną i edukacyjną – przykłady, ogólne zasady finansowania projektów edukacyjnych i animacyjnych, zasady planowania budżetu projektu – prezentacja. Animacyjna działalność projektowa w środowisku lokalnym (przykłady instytucji i organizacji pozarządowych prowadzących działalność animacyjną i edukacyjną w środowisku lokalnym, specyfika i opis ich działań, przykłady realizowanych projektów o charakterze animacyjnym) – prezentacja. Prezentacja i analiza przedłożonych projektów – wybrane aspekty (faza diagnostyczna, etapy realizacji, ewaluacja) – dyskusja. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
Prezentacja, analiza zebranych dokumentów, dyskusja |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Wypowiedź ustna z prezentacją wymagania merytoryczne: Przygotowanie prezentacji wybranego zagadnienia z zakresu treści zajęć na podstawie literatury wraz z przedstawieniem samodzielnie zebranych materiałów ilustrujących omawiane zagadnienie w praktyce społecznej i pedagogicznej oraz komentarzem studenta. Zebrane materiały mogą zostać zaprezentowane w formie dossier, prezentacji multimedialnej, dokumentacji fotograficznej lub audiowizualnej i pozostają do wglądu prowadzącego jako element oceny. kryteria oceny: Ocena w skali 2.0-5.0. Ocenie podlega: merytoryczny poziom prezentacji i komentarza do zebranych materiałów. jakość i przydatność edukacyjna zebranych materiałów ilustrujących omawiane zagadnienie w praktyce społecznej i pedagogicznej. poziom językowy wypowiedzi (poprawność, płynność, komunikatywność). przebieg procesu weryfikacji: Prezentacja w grupach w trakcie trwania zajęć. Czas: 30 minut. Projekt wymagania merytoryczne: Przygotowanie pisemnej wersji projektu o charakterze animacyjnym skierowanego do wybranego środowiska wychowawczego z uwzględnieniem jego założeń i celów, fazy diagnostycznej, fazy realizacji ze szczegółowym przedstawieniem kolejnych etapów i harmonogramu działań, narzędzi i sposobów ewaluacji przebiegu i rezultatów projektu oraz wskazaniem możliwych źródeł finansowania. kryteria oceny: Ocena w skali 2.0-5.0. Ocenie podlega: poziom wykorzystania standardów projektowania w sferze edukacji, kultury i pracy społecznej. kompletność projektu i zgodność jego elementów z wymaganiami merytorycznymi. poziom językowy tekstu. przebieg procesu weryfikacji: Projekt w wersji pisemnej powinien zostać dostarczony drogą mailową (na adres: malwina.rolka@us.edu.pl) do dnia 10.01.2022r. Wymagania edytorskie: dokument programu Word – doc. doxc., Times New Roman 12 pkt., odstęp 1,5). |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Uwagi: |
2 letnie mgr stac. rok II ZEWiWP |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.