Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Animowanie działań edukacyjnych i pracy wychowawczej [W6-PE-WIP-S2-1AD] semestr zimowy 2021/2022
Ćwiczenia, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Animowanie działań edukacyjnych i pracy wychowawczej [W6-PE-WIP-S2-1AD]
Zajęcia: semestr zimowy 2021/2022 [2021/2022Z] (zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
każdy wtorek, 13:45 - 14:30
sala Zajęcia zdalne
Zdalny jaki jest adres?
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 28
Limit miejsc: (brak danych)
Prowadzący: Malwina Rolka
Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Idzikowska W., Nęcka M., Projektuj z dziećmi! Edukacja kulturowa w praktyce, Kraków 2016.

Kobylarek A., Animacja społeczno- kulturalna jako metoda aktywizacji środowiska lokalnego. Techniki animacji, [w:] Zierkiewicz E. (red.), Tworzyć, zmieniać, aktywizować… Animacja społeczno- kulturalna jako mobilizowanie potencjału indywidualnego i przeciwdziałanie bezradności społecznej, Wrocław 2006, s.35-47.

Krajewski M., Schmidt F., Animacja/edukacja. Możliwości i ograniczenia edukacji i animacji kulturowej w Polsce. Raport z pierwszego etapu badań, Kraków 2015.

Lisiewicz I., Systematyzacja teoretycznych ujęć animacji społecznej, „Przegląd Pedagogiczny” 2013, nr 1, s. 133-141.

Literatura uzupełniająca:

Działania pedagogiczne w instytucjach kulturalno-edukacyjnych, P. Prufer, D. Tomczyk (red.), Gorzów Wielkopolski 2013.

Kierunek Kultura. W stronę żywego uczestnictwa w kulturze, W. Kłosowski (red.), Warszawa 2011.

Królikowski J., Projekt edukacyjny. Materiały dla zespołów międzyprzedmiotowych, Warszawa 2001.

Wokół udanych inicjatyw edukacyjnych, A. Nalaskowski, B. Przyborowska (red.), Toruń 2012.

Zakres tematów:

Zajęcia wprowadzające: określenie charakteru zajęć, omówienie ich przebiegu oraz warunków zaliczenia przedmiotu, określenie zasad współpracy w grupach.

Konsultacje tematyki prezentacji , sposobu przygotowania materiałów oraz jej przebiegu.

Animacja społeczno-kulturalna w pracy edukacyjnej i wychowawczej: pojęcie animacji i animacji społeczno-kulturalnej, rodzaje i modele animacji, techniki animacji, sposoby wykorzystania animacji społeczno-kulturalnej w edukacji, przykłady działań animacyjnych w sferze edukacji formalnej i pozaformalnej ze wskazaniem na ich animacyjny charakter – prezentacja.

Animacyjna działalność projektowa w sferze edukacji i pracy wychowawczej: pojęcie projektu w sferze edukacji formalnej i pozaformalnej (realizacja projektu edukacyjnego a praca metodą projektów), ogólne zasady projektowania działań edukacyjnych i wychowawczych, specyfika projektów z udziałem dzieci w młodszym wieku szkolnym.

Planowanie działań animacyjnych w edukacji i pracy wychowawczej: cele i zadania projektu, grupa docelowa, diagnozowanie potrzeb środowiska wychowawczego (faza diagnostyczna projektu), narzędzia metodologiczne w diagnozowaniu zróżnicowanych środowisk wychowawczych, przykłady przebiegu fazy diagnostycznej projektu oraz przykłady wykorzystania wybranych narzędzi metodologicznych w diagnozie środowiska wychowawczego – prezentacja.

Podstawowe zasady planowania projektu i myślenia projektowego – wnioski z prezentacji i podsumowanie, dyskusja

Konsultacje przygotowywanych projektów (temat, zadania i cele, grupa docelowa)

Realizacja i ewaluacja projektu animacyjnego w edukacji i pracy wychowawczej: etapy realizacji projektu animacyjnego w edukacji, rodzaje i harmonogramy działań projektowych, sposoby ewaluacji rezultatów projektu, narzędzia metodologiczne służące ewaluacji projektu, przykłady harmonogramów działań projektowych, przykłady wykorzystania wybranych narzędzi metodologicznych w ewaluacji projektów edukacyjnych i animacyjnych – prezentacja.

Sposoby i źródła finansowania projektów edukacyjnych i animacyjnych: źródła finansowania projektów w sferze edukacji (środki rządowe, organizacje pozarządowe, środki unijne ze wskazaniem przykładów instytucji, organizacji, funduszy, z których można pozyskać środki na finansowanie projektów w sferze edukacji), sposoby pozyskiwania środków na działalność animacyjną i edukacyjną – przykłady, ogólne zasady finansowania projektów edukacyjnych i animacyjnych, zasady planowania budżetu projektu – prezentacja.

Animacyjna działalność projektowa w środowisku lokalnym (przykłady instytucji i organizacji pozarządowych prowadzących działalność animacyjną i edukacyjną w środowisku lokalnym, specyfika i opis ich działań, przykłady realizowanych projektów o charakterze animacyjnym) – prezentacja.

Prezentacja i analiza przedłożonych projektów – wybrane aspekty (faza diagnostyczna, etapy realizacji, ewaluacja) – dyskusja.

Metody dydaktyczne:

Prezentacja, analiza zebranych dokumentów, dyskusja

Metody i kryteria oceniania:

Wypowiedź ustna z prezentacją

wymagania merytoryczne: Przygotowanie prezentacji wybranego zagadnienia z zakresu treści zajęć na podstawie literatury wraz z przedstawieniem samodzielnie zebranych materiałów ilustrujących omawiane zagadnienie w praktyce społecznej i pedagogicznej oraz komentarzem studenta. Zebrane materiały mogą zostać zaprezentowane w formie dossier, prezentacji multimedialnej, dokumentacji fotograficznej lub audiowizualnej i pozostają do wglądu prowadzącego jako element oceny.

kryteria oceny: Ocena w skali 2.0-5.0. Ocenie podlega:

merytoryczny poziom prezentacji i komentarza do zebranych materiałów.

jakość i przydatność edukacyjna zebranych materiałów ilustrujących omawiane zagadnienie w praktyce społecznej i pedagogicznej.

poziom językowy wypowiedzi (poprawność, płynność, komunikatywność).

przebieg procesu weryfikacji: Prezentacja w grupach w trakcie trwania zajęć. Czas: 30 minut.

Projekt

wymagania merytoryczne: Przygotowanie pisemnej wersji projektu o charakterze animacyjnym skierowanego do wybranego środowiska wychowawczego z uwzględnieniem jego założeń i celów, fazy diagnostycznej, fazy realizacji ze szczegółowym przedstawieniem kolejnych etapów i harmonogramu działań, narzędzi i sposobów ewaluacji przebiegu i rezultatów projektu oraz wskazaniem możliwych źródeł finansowania.

kryteria oceny: Ocena w skali 2.0-5.0. Ocenie podlega:

poziom wykorzystania standardów projektowania w sferze edukacji, kultury i pracy społecznej.

kompletność projektu i zgodność jego elementów z wymaganiami merytorycznymi.

poziom językowy tekstu.

przebieg procesu weryfikacji: Projekt w wersji pisemnej powinien zostać dostarczony drogą mailową (na adres: malwina.rolka@us.edu.pl) do dnia 10.01.2022r. Wymagania edytorskie: dokument programu Word – doc. doxc., Times New Roman 12 pkt., odstęp 1,5).

Uwagi:

2 letnie mgr stac. rok II ZEWiWP

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)