Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Teoretyczne podstawy pracy opiekuńczo-wychowawczej [W6-PE-OT-S2-POW] semestr zimowy 2021/2022
Wykład, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Teoretyczne podstawy pracy opiekuńczo-wychowawczej [W6-PE-OT-S2-POW]
Zajęcia: semestr zimowy 2021/2022 [2021/2022Z] (zakończony)
Wykład [W], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
każdy czwartek, 14:35 - 15:20
sala 04
Budynek B (Cieszyn, ul. Bielska 62) jaki jest adres?
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 18
Limit miejsc: (brak danych)
Prowadzący: Urszula Klajmon-Lech
Literatura:

Badora S.: Człowiek jako istota opiekująca się : szkice pedagogiczne. Tarnobrzeg 2013.

Badora S.: Zięba-Kołodziej B.: Pedagogika opiekuńcza. Perspektywy myślenia o rodzinie. Warszawa 2015.

Dąbrowski Z.: Pedagogika opiekuńcza w zarysie. Olsztyn 2006.

Duraj-Nowakowa K., Gruca-Miąsik U. (red.): Wyzwania i szanse pedagogiki społeczno-opiekuńczej. Rzeszów 2010.

Gajewska G.: Elementy pedagogiki opiekuńczej oraz metodyki opieki i wychowania. Zielona Góra 2001.

Jundził E., Pawłowska R. (red.): Pedagogika opiekuńcza. Przeszłość – teraźniejszość – przyszłość. Gdańsk 2008, Wydawnictwo

„Harmonia”.

Kelm A.: Węzłowe problemy pedagogiki opiekuńczej. Warszawa 2000.

Kożyczkowska A., Szczepska-Pustkowska M. (red.): Człowiek w systemie pomocy. Konteksty i rozwiązania edukacyjne. Gdańsk

2010.

Kuźma J. (red.): Opieka i wychowanie dzieci osieroconych w Polsce. Kraków 2007.

Kwak A.(red.): Z opieki zastępczej w dorosłe życie. Założenia a rzeczywistość. Warszawa 2006.

Łuczyński A., Gumińska-Sagan I. (red.): Aktywność opiekuńczo-wychowawcza wobec współczesnych wyzwań. Lublin 2016.

Matyjas B.: Problemy teorii i praktyki opiekuńczej. Kielce 2005.

Matyjas B., Stolecka-Zuber R. (red.): Opieka i wychowanie w rodzinie, szkole i środowisku, Kielce 2007.

Śliwerski B.: Pedagogika dziecka. Studium pajdocentryzmu. Gdańsk 2007.

Wilk T. (red.): Niektóre obszary pracy opiekuńczo-wychowawczej i edukacyjnej szkoły oraz środowiska lokalnego. Kraków 2007.

Metody i kryteria oceniania:

Przystąpienie do egzaminu w formie ustnej. Egzamin przewidziany w terminie uzgodnionym ze studentami w czasie zimowej

sesji egzaminacyjnej.

Egzamin ma na celu sprawdzenie stopnia znajomości i rozumienia treści wykładów oraz zagadnień z literatury przedmiotu.

Ocenie podlega usystematyzowana i refleksyjna wiedza oraz umiejętność jej zastosowania w poszukiwaniu rozwiązań

problemów opiekuńczych oraz sytuacji wychowawczych

Zakres tematów:

Podstawy teoretyczne praktycznej działalności opiekuńczo-wychowawczej. Zakres i rozumienie podstawowych pojęć (opieka,

związki z wychowaniem, pomoc, wspieranie, kompensacja).

Rozwój działalności opiekuńczo-wychowawczej nad dzieckiem w Polsce i na świecie. Historyczne etapy formowania się

działalności opiekuńczej.

Opieka a potrzeby. Pedagogiczne ujęcie potrzeb opiekuńczych.

Mieć odwagę wychowywać dzisiaj. Koncepcje opiekuna-wychowawcy w poglądach wybranych pedagogów (Janusz Korczak, J.

Czesław Babicki, Aleksander Kamiński,...).

Praca opiekuńczo-wychowawcza w środowisku lokalnym: a) praktyka opiekuńcza w środowisku rodzinnym (opieka rodzinna nad

dzieckiem, opieka rodzinna nad osoba starzejącą się); b) profesjonalna praktyka opiekuńczo-pedagogiczna o charakterze

instytucjonalnym.

Pajdocentryzm a prawa dziecka – wzajemne poszukiwanie praw przez dorosłych i dzieci. Wybrane prawa człowieka i ich

realizacja w stosunku do dziecka.

Dialog w procesie opiekuńczo-wychowawczym.

Wartości w pracy opiekuńczo-wychowawczej.

Dziecko w rodzinie zagrożonej, niewydolnej, patologicznej.

Sieroctwo jako problem społeczny. Psychologiczne skutki sieroctwa społecznego.

Wychowanie i socjalizacja dziecka w środowisku pozarodzinnym.

Wzmocnienie opiekuńczej funkcji szkoły – wyzwaniem współczesnej rzeczywistości wychowawczej.

Psychopedagogiczne aspekty opieki i wsparcia nad ludźmi starymi oraz opieki paliatywnej.

Techniki pobudzania kreatywności w pracy z osobami wymagającymi opieki.

Elementy dramy, bibliodramy i psychodramy w pracy z dzi

Metody dydaktyczne:

wykład z wykorzystaniem środków audiowizualnych

Metody i kryteria oceniania:

egzamin pisemny

Uwagi:

POWzTP

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)