Metodyczne aspekty pracy z rodziną i w środowisku lokalnym [W6-PE-OT-S2-APR]
semestr letni 2021/2022
Konwersatorium,
grupa nr 1
Przedmiot: | Metodyczne aspekty pracy z rodziną i w środowisku lokalnym [W6-PE-OT-S2-APR] | ||||||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
semestr letni 2021/2022 [2021/2022L]
(zakończony)
Konwersatorium [K], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 18 | ||||||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | (brak danych) | ||||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Łukasz Kwadrans | ||||||||||||||||||||||||||||||
Strona domowa grupy: | https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3aj5szE4kdsJPCO1wFMYVw-l6z7htQiU_yrX9KLQN5O6s1%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=e683fe67-5ef7-47c2-99c7-c72360fbb57c&tenantId=50c76291-0c80-4444-a2fb-4f8ab168c311 | ||||||||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
Banaszak-Dankowska A., Praca socjalna w środowisku lokalnym, Warszawa 2005. Bąbska B., Rymsza M., Organizowanie społeczności lokalnej – metodyka pracy środowiskowej. Poradnik II, Warszawa 2014. D. Behling-Chawińska D., Praktyczne zastosowanie kontraktu socjalnego w pracy socjalnej (w:) A. Żukiewicz (red.), Ciągłość i zmiana w pomocy społecznej i pracy socjalnej. Księga jubileuszowa z okazji XV-lecia Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Krakowie, Wydawnictwo Impuls, Kraków 2009. T. Biernat, J. Przeperski, Zintegrowane wsparcie rodziny w środowisku lokalnym: centrum dla rodzin, Toruń 2015. R. Cybulska, E. Żołnierczyk, Kontrakt socjalny pracownik socjalny, Presshouse, 2010. P. Czarnecki, Praca socjalna, Wyd. Difin, Warszawa 2013. M. Ciczkowska-Giedziun, (Nie)odkryte możliwości wspierania rodziny w środowisku lokalnym, „Pedagogika Społeczna”, 2017, 1 (63), s. 83-96. Kanios A., Praca socjalna z rodziną problemową. Perspektywa metodyczna, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2016. Kawczyńska-Butrym Z., Rodziny zależne od pomocy – wsparcie z zewnątrz – wykorzystanie zasady domina i synergii (DiS) oraz zasobów rodziny, [w:] Pomoc społeczna wobec rodzin. Interdyscyplinarne rozważania o publicznej trosce o dziecko i rodzinę, Trawkowska D. (red.), Wydawnictwo Edukacyjne „Akapit”, Toruń 2011. Kawula S., „Spirala życzliwości” jako cel społecznego wsparcia i forma skutecznej pracy środowiskowej – wymiar psychopedagogiczny, [w:] Pedagog społeczny w meandrach środowiska lokalnego, Kromolicka B. (red.), Wydawnictwo Ars Atelier, Szczecin 2008. Kawula S., Pedagogika społeczna. Dzisiaj i jutro, Wydawnictwo Edukacyjne „Akapit”, Toruń 2012. T. Kaźmierczak, B. Bąbska, M. Popłońska-Kowalska, M. Rymsza, Środowiskowe role zawodowe pracownika socjalnego, Instytut Spraw Publicznych, Warszawa 2013. A. Kotlarska – Bobińska, Pracownik socjalny jako badacz i strateg - nowe wyzwania w kształceniu, w: E. Kantowicz, A. Olubiński (red.), Działanie społeczne w pracy socjalnej na progu XXI wieku, Wydawnictwo Edukacyjne Akapit, Toruń 2003. Krasiejko I., (2010), Metodyka działania asystenta rodziny. Podejście Skoncentrowane na Rozwiązaniach w pracy socjalnej, Wydawnictwo „Śląsk”, Katowice. Krzesińska-Żach B., Główne kierunki pomocy rodzinie i dziecku w środowisku lokalnym, [w:] Pomoc dziecku i rodzinie w środowisku lokalnym. Materiały pomocnicze dla studentów studiów pedagogicznych, Danilewicz W., Izdebska J., Krzesińska-Żach B. (red.), Wydawnictwo Trans Humana, Białystok 1999. Kulesza M., Rodzinne zasoby. Nowe możliwości w diagnozie i terapii rodziny, „Pedagogika Społeczna”, 2009, nr 3–4. Grotowska-Leder J., Wsparcie społeczne w perspektywie teorii socjologicznych – kontekst więzi społecznej, sieci społecznych, sieci wymiany, [w:] Sieci wsparcia społecznego jako przejaw integracji i dezintergracji społecznej, Grotowska-Leder J. (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2008. Łuszczyńska M., Program Aktywności Lokalnej – od pomysłu do działania, Toruń 2012. M. Mikołajczyk, Pomoc społeczna i praca socjalna – różne oblicza i zadania, Wyd. APS, Warszawa 2014. Mendel M., Animacja współpracy środowiskowej, [w:] Animacja współpracy środowiskowej, Mendel M. (red.), Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2002. Nocuń W.A., Szmagalski J., Podstawowe umiejętności w pracy socjalnej i ich kształcenie: porozumiewanie się, rozwiązywanie problemów i konfliktów, Gdańsk 2004. Olubiński A., Rola pracownika socjalnego w aktywizacji sił społecznych środowiska, [w:] Praca socjalna – w poszukiwaniu metod i narzędzi, red. M. Orłowska, L. Malinowski,Warszawa 2000. Organizowanie społeczności. Modele i strategie działania, red. K. Wódz, B. Kowalczyk, Warszawa 2014. M. Ruszkowska, M. Winiarski, Praca socjalna z dziećmi, młodzieżą i rodziną, CRZL, Warszawa 2014. K.M. Stanek, Praca socjalna z dzieckiem lub rodziną z problemem przemocy, CRZL, Warszawa 2014. Winiarski M., Opieka, pomoc i wsparcie społeczne jako wymiary pracy socjalnej z dziećmi, młodzieżą i rodziną, [w:] Praca socjalna z dziećmi, młodzieżą i rodziną, Ruszkowska M., Winiarski M. (red.), Wydawnictwo Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich, Warszawa 2014. K. Wojtanowicz, Środowiskowa praca socjalna na rzecz rozwoju społecznego, Eliminacja wykluczenia społecznego, red. M. Duda, K. Kutek-Sładek, Kraków 2017, s. 177–185 (Praca Socjalna w Teorii i Działaniu, 3). Wódz K., Kowalczyk B., Organizowanie społeczności. Modele i strategie działania, Warszawa 2014. A. Niemczyk-Zając, Środowiskowa praca socjalna, ZESZYTY NAUKOWE WSG, t. 36 seria: Edukacja – Rodzina – Społeczeństwo, nr 5 (2020), s. 281-297. Ustawa z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz.U. z 2016 poz. 930). Ustawa z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz. U z 2017 r. poz. 1065, z późn. zm.). Ustawa z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie (Dz. U. z 2005 r. Nr 180, poz. 1493, z późn. zm.). Ustawa z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej (Dz. U. z 2013 r. poz. 135 z późn. zm.). Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 8 listopada 2010 r. w sprawie wzoru kontraktu socjalnego (Dz. U. 2010 nr 218 poz. 1439). Forma udostępniania źródeł: Literatura omawiana na poszczególnych zajęciach będzie przekazywana studentom. |
||||||||||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
1. Problemy społeczne w dobie współczesności. Zajęcia organizacyjne. 2. Kategorie klientów pomocy społecznej w aspekcie doświadczanych problemów Istota pracy socjalnej. Definicje i pojęcia. Metody pracy socjalnej. 3. Metoda pracy socjalnej z jednostką. Metoda pracy socjalnej z grupą. Metoda środowiskowej pracy socjalnej. Nowe metody pracy socjalnej. 4. Usługi społeczne na rzecz klientów pomocy społecznej w aspekcie poszczególnych klientów pomocy społecznej. 5. Zasoby instytucjonalne gminy i powiatu w budowaniu działań na rzecz klienta pomocy społecznej. 6. Narzędzia pracy socjalnej (symulacja) Wywiad środowiskowy Kontrakt socjalny 7. Diagnoza indywidualnego przypadku – rozróżnienie i wyjaśnienie pojęć: studium przypadku (case study), praca z przypadkiem (case work). Etapy postępowania: diagnoza przypadku. Zasoby jednostki Opracowanie planu postępowania i prowadzenie przypadku. Zasady w stosowaniu metody indywidualnych przypadków. Ćwiczenia sytuacyjne. 8. Metody diagnozowania potrzeb. Narzędzia diagnozy. Mapa potrzeb i zasobów. Analiza SWOT. 9. Praca z przypadkiem. Co możemy zaoferować? – świadczenia pieniężne i niepieniężne. Rozwiązania problemów (historie ludzkie/przypadki problemów) Praca z przypadkiem – umiejętności pracownika socjalnego. Praca z trudnym klientem (rodzaje klientów trudnych/opornych). Ćwiczenia sytuacyjne. 10. Organizowanie społeczności. Organizowanie społeczności lokalnej – metodyka pracy środowiskowej. Pracownik socjalny jako aktywizator społeczności lokalnej. Ćwiczenia – przypadki – jakie zasoby instytucjonalne można wykorzystać? Przypadki przygotowane przez studentów – zaliczenie. 11. Trudności indywidualne pracownika socjalnego w pracy z klientem (case study). 12. Zaliczenie przedmiotu: zaliczenie z oceną; w formie pisemnej (test). |
||||||||||||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
- konwersatorium - zajęcia praktyczne – ćwiczenie technik i metod przydatnych w pracy z rodziną, - praca pisemna – przygotowanie eseju dotyczącego przedmiotu zajęć, - prezentacja – przygotowanie grupowej prezentacji na zadany temat i przedstawienie jej na forum grupy, - analiza literatury obowiązkowej i uzupełniającej, przygotowanie pracy pisemnej, przygotowanie do zajęć. |
||||||||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
- prezentacja, sprawdzenie umiejętności pracy w grupie oraz stopnia znajomości prezentowanych treści, a także sposobu ich prezentowania, - praca pisemna, sprawdzenie umiejętności w zakresie samodzielnego zgłębiania zadanego tematu, syntezy wiedzy z różnych źródeł oraz odnoszenia ich do praktyki pracy z rodziną. |
||||||||||||||||||||||||||||||
Uwagi: |
1rok mgr uzup.stac. POWzTP |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.