Współczesne koncepcje pedagogiki specjalnej [W6-PA-SEP-S2-WKPS]
semestr zimowy 2021/2022
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Współczesne koncepcje pedagogiki specjalnej [W6-PA-SEP-S2-WKPS] |
Zajęcia: |
semestr zimowy 2021/2022 [2021/2022Z]
(zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
|
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań. |
Liczba osób w grupie: | 16 |
Limit miejsc: | (brak danych) |
Prowadzący: | Sebastian Mrózek |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: - Krause A., Współczesne paradygmaty pedagogiki specjalnej. Kraków 2010, Wyd. Impuls. - Chrzanowska I. (red.): Pedagogika specjalna. Od tradycji do nowoczesności. Kraków 2015, Wyd. Impuls. - Barnes C., Mercer G., Niepełnosprawność, Warszawa 2008. - Dykcik W. (red.): Pedagogika specjalna. Poznań 2005, Wyd. UAM. - Garbat M.: Historia Niepełnosprawności. Geneza i rozwój rehabilitacji, pomocy technicznych oraz wsparcia osób z niepełnosprawnościami. Gdynia 2015, Novae Res. - Wyczesany J. (red.): Krakowska pedagogika specjalna. Kraków 2010, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego. - Kirenko J.: Indywidualna i społeczna percepcja niepełnosprawności. Lublin 2007, Wydawnictwo Uniwersytetu Marie Curie-Skłodowskiej. - Grochmal-Bach B., Czyż A., Skoczek A. (red.): Segregacja. Integracja. Inkluzja. Kraków 2013, Wydawnictwo WAM. - Mitchell D.: Sprawdzone metody w edukacji specjalnej i włączającej. Strategie nauczania oparte badaniami. Gdańsk 2016, Harmonia Universalis. - Klaczak M., Majewicz P. (red.): Diagnoza i rewalidacja indywidualna dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, Kraków 2006, Wyd. Impuls. - Sękowska Z.: Wprowadzenie do pedagogiki specjalnej. Warszawa 1998, WSPS. - Smith D.D.: Pedagogika specjalna. T.1-2. Warszawa 2009, PWN. - Wyczesany J.: Pedagogika osób upośledzonych umysłowo. Kraków 2005, Impuls; - Rozporządzenia i ustawy regulujące system edukacji i wsparcia osób z niepełnosprawnościami w Polsce; - Artykuły z czasopism o problematyce niepełnosprawności i pedagogiki specjalnej. Literatura uzupełniajaca: - Chodkowska M. (red.): Interdyscyplinarność w teorii i praktyce pedagogiki specjalnej. Lublin 1999. Wyd. UMCS - Cytowska B., Winczura B., Dziecko chore. Zagadnienia biopsychiczne i pedagogiczne, Kraków 2007, Wyd. Impuls - Gajdzica Z.: Edukacyjne konteksty bezradności społecznej osób upośledzonych umysłowo. Katowice 2007. Wyd. UŚ - Kosakowski Cz. (red.): Nauczanie i wychowanie osób upośledzonych umysłowo. Toruń 2001, Akapit - Obuchowska I. (red.): Dziecko niepełnosprawne w rodzinie. Warszawa 1995, WSiP - Palak Z. (red.): Pedagogika specjalna w zreformowanym ustroju edukacyjnym. Lublin 2001, Wyd. UMCS - Szczepankowski B.: Niesłyszący- głusi – głuchoniemi. Warszawa 1999, WSiP |
Zakres tematów: |
1. Współczesne paradygmaty i podstawowe zasady w pedagogice specjalnej; 2. Koncepcja normalizacji i koncepcja praw osób z niepełnosprawnością; 3. Edukacja integracyjna i włączająca; 4. Postawy społeczne wobec osób z niepełnosprawnością; 5. Koncepcje wsparcia osób z niepełnosprawnością; 6. Rehabilitacja społeczna i zawodowa osób z niepełnosprawnością; 7. Arteterapia jako forma twórczości i metoda w pedagogice specjalnej; |
Metody dydaktyczne: |
dyskusja, film, praca z tekstem, praca w grupach, rozmowa kierowana, metody audiowizualne, metody aktywizujące |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena ciągła - sprawdzenie umiejętności wykorzystania wiedzy teoretycznej do analizowania i interpretowania teoretycznych i praktycznych problemów w zakresie koncepcji pedagogiki specjalnej - kolokwia pisemne. • 90% obecności na zajęciach (dozwolona jedna nieobecność nieusprawiedliwiona); • aktywny udział w zajęciach, wyrażający się przygotowaniem merytorycznym do omawiania danego zagadnienia; • pozytywna ocena (co najmniej dostateczna) z przygotowanego projektu grupowego i kolokwium sprawdzającego wiedzę studenta; • znajomość treści omawianych na ćwiczeniach; • posiadanie wiedzy zaczerpniętej ze wskazanej literatury obowiązkowej. Projekt grupowy: • praca w grupach (2-3 os.) • przygotowanie i zaprezentowanie grupie wybranego zagadnienia związanego z pedagogiką specjalną • projekt może przyjąć postać prezentacji multimedialnej lub przekazu słownego, w każdej z form powinien zostać spisany i oddany prowadzącemu zajęcia wraz z prezentacją oraz ewentualnymi załącznikami • studenci korzystają z literatury przedmiotu oraz przygotowują projekt z wykorzystaniem metod aktywizujących grupę – można wykorzystać lub zaprezentować te, które znajdują zastosowanie w pracy rehabilitacyjnej czy rewalidacyjnej z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych, a także może zostać uzupełniony o prezentację. np. w formie filmików określonych ćwiczeń bądź dobrych praktyk z zakresu problematyki niepełnosprawności • aktywny udział w wydarzeniach związanych z problematyką niepełnosprawności odbywających się na Wydziale (np. Teatr na schodach, Dzień Godności, Międzynarodowy Dzień Osób Niepełnosprawnych) Kolokwium pisemne: • sprawdzenie umiejętności wykorzystania wiedzy teoretycznej do analizowania i interpretowania teoretycznych i praktycznych problemów w zakresie koncepcji pedagogiki specjalnej. W zależności od rozwoju sytuacji epidemicznej kolokwium odbędzie się w formie online na platformie Teams lub zostanie zastąpione formą alternatywną. np. indywidualną pracą pisemną studenta na sprecyzowany temat. |
Uwagi: |
PON z surdo sem.1 |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.