Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Współczesne koncepcje pedagogiki specjalnej [W6-PA-SEP-S2-WKPS] semestr zimowy 2021/2022
Ćwiczenia, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Współczesne koncepcje pedagogiki specjalnej [W6-PA-SEP-S2-WKPS]
Zajęcia: semestr zimowy 2021/2022 [2021/2022Z] (zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
każda środa, 17:15 - 18:00
sala 107
Budynek B (Cieszyn, ul. Bielska 62) jaki jest adres?
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 16
Limit miejsc: (brak danych)
Prowadzący: Sebastian Mrózek
Literatura:

Literatura obowiązkowa:

- Krause A., Współczesne paradygmaty pedagogiki specjalnej. Kraków 2010, Wyd. Impuls.

- Chrzanowska I. (red.): Pedagogika specjalna. Od tradycji do nowoczesności. Kraków 2015, Wyd. Impuls.

- Barnes C., Mercer G., Niepełnosprawność, Warszawa 2008.

- Dykcik W. (red.): Pedagogika specjalna. Poznań 2005, Wyd. UAM.

- Garbat M.: Historia Niepełnosprawności. Geneza i rozwój rehabilitacji, pomocy technicznych oraz wsparcia osób z niepełnosprawnościami. Gdynia 2015, Novae Res.

- Wyczesany J. (red.): Krakowska pedagogika specjalna. Kraków 2010, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego.

- Kirenko J.: Indywidualna i społeczna percepcja niepełnosprawności. Lublin 2007, Wydawnictwo Uniwersytetu Marie Curie-Skłodowskiej.

- Grochmal-Bach B., Czyż A., Skoczek A. (red.): Segregacja. Integracja. Inkluzja. Kraków 2013, Wydawnictwo WAM.

- Mitchell D.: Sprawdzone metody w edukacji specjalnej i włączającej. Strategie nauczania oparte badaniami. Gdańsk 2016, Harmonia Universalis.

- Klaczak M., Majewicz P. (red.): Diagnoza i rewalidacja indywidualna dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, Kraków 2006, Wyd. Impuls.

- Sękowska Z.: Wprowadzenie do pedagogiki specjalnej. Warszawa 1998, WSPS.

- Smith D.D.: Pedagogika specjalna. T.1-2. Warszawa 2009, PWN.

- Wyczesany J.: Pedagogika osób upośledzonych umysłowo. Kraków 2005, Impuls;

- Rozporządzenia i ustawy regulujące system edukacji i wsparcia osób z niepełnosprawnościami w Polsce;

- Artykuły z czasopism o problematyce niepełnosprawności i pedagogiki specjalnej.

Literatura uzupełniajaca:

- Chodkowska M. (red.): Interdyscyplinarność w teorii i praktyce pedagogiki specjalnej. Lublin 1999. Wyd. UMCS

- Cytowska B., Winczura B., Dziecko chore. Zagadnienia biopsychiczne i pedagogiczne, Kraków 2007, Wyd. Impuls

- Gajdzica Z.: Edukacyjne konteksty bezradności społecznej osób upośledzonych umysłowo. Katowice 2007. Wyd. UŚ

- Kosakowski Cz. (red.): Nauczanie i wychowanie osób upośledzonych umysłowo. Toruń 2001, Akapit

- Obuchowska I. (red.): Dziecko niepełnosprawne w rodzinie. Warszawa 1995, WSiP

- Palak Z. (red.): Pedagogika specjalna w zreformowanym ustroju edukacyjnym. Lublin 2001, Wyd. UMCS

- Szczepankowski B.: Niesłyszący- głusi – głuchoniemi. Warszawa 1999, WSiP

Zakres tematów:

1. Współczesne paradygmaty i podstawowe zasady w pedagogice specjalnej;

2. Koncepcja normalizacji i koncepcja praw osób z niepełnosprawnością;

3. Edukacja integracyjna i włączająca;

4. Postawy społeczne wobec osób z niepełnosprawnością;

5. Koncepcje wsparcia osób z niepełnosprawnością;

6. Rehabilitacja społeczna i zawodowa osób z niepełnosprawnością;

7. Arteterapia jako forma twórczości i metoda w pedagogice specjalnej;

Metody dydaktyczne:

dyskusja, film, praca z tekstem, praca w grupach, rozmowa kierowana, metody audiowizualne, metody aktywizujące

Metody i kryteria oceniania:

Ocena ciągła - sprawdzenie umiejętności wykorzystania wiedzy teoretycznej do analizowania i interpretowania teoretycznych i praktycznych problemów w zakresie koncepcji pedagogiki specjalnej - kolokwia pisemne.

• 90% obecności na zajęciach (dozwolona jedna nieobecność nieusprawiedliwiona);

• aktywny udział w zajęciach, wyrażający się przygotowaniem merytorycznym do omawiania danego zagadnienia;

• pozytywna ocena (co najmniej dostateczna) z przygotowanego projektu grupowego i kolokwium sprawdzającego wiedzę studenta;

• znajomość treści omawianych na ćwiczeniach;

• posiadanie wiedzy zaczerpniętej ze wskazanej literatury obowiązkowej.

Projekt grupowy:

• praca w grupach (2-3 os.)

• przygotowanie i zaprezentowanie grupie wybranego zagadnienia związanego z pedagogiką specjalną

• projekt może przyjąć postać prezentacji multimedialnej lub przekazu słownego, w każdej z form powinien zostać spisany i oddany prowadzącemu zajęcia wraz z prezentacją oraz ewentualnymi załącznikami

• studenci korzystają z literatury przedmiotu oraz przygotowują projekt

z wykorzystaniem metod aktywizujących grupę – można wykorzystać lub zaprezentować te, które znajdują zastosowanie w pracy rehabilitacyjnej czy rewalidacyjnej z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych, a także może zostać uzupełniony o prezentację. np. w formie filmików określonych ćwiczeń bądź dobrych praktyk z zakresu problematyki niepełnosprawności

• aktywny udział w wydarzeniach związanych z problematyką niepełnosprawności odbywających się na Wydziale (np. Teatr na schodach, Dzień Godności, Międzynarodowy Dzień Osób Niepełnosprawnych)

Kolokwium pisemne:

• sprawdzenie umiejętności wykorzystania wiedzy teoretycznej do analizowania i interpretowania teoretycznych i praktycznych problemów w zakresie koncepcji pedagogiki specjalnej. W zależności od rozwoju sytuacji epidemicznej kolokwium odbędzie się w formie online na platformie Teams lub zostanie zastąpione formą alternatywną. np. indywidualną pracą pisemną studenta na sprecyzowany temat.

Uwagi:

PON z surdo sem.1

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)