Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System UwierzytelnianiaNie jesteś zalogowany | zaloguj się
katalog przedmiotów - pomoc

Etyka społeczna W1-DF-S2-ES
semestr letni 2021/2022
Wykład, grupa nr 1

powiększ
plan zajęć przedmiotu
zaznaczono (na zielono) terminy
aktualnie wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot Etyka społeczna W1-DF-S2-ES
Zajęcia semestr letni 2021/2022 (2021/2022L) (w trakcie)
Wykład (W), grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce:
co drugi czwartek (parzyste), 8:00 - 9:30
sala zajęcia zdalne
Bankowa 11 jaki jest adres?
Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (nieparzyste)" odbywają się w pierwszym tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (parzyste)" odbywają się w drugim tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Jeśli zajęcia wypadają w dniu wolnym, to nie odbywają się, natomiast nie ma to wpływu na terminy kolejnych zajęć - odbędą się one dwa tygodnie później.
Terminy najbliższych spotkań: Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Liczba osób w grupie: 35
Limit miejsc: 50
Zaliczenie: Egzamin
Prowadzący: Tomasz Czakon
Literatura:

Aldridge A., Rynek, Sic!, Warszawa 2006.

2. Aldridgr A., Konsumpcja, Sic!, Warszawa 2006.

3. Anzenbacher A., Wprowadzenie do chrześcijańskiej etyki społecznej, Kraków 2010.

4. Arendt H., Eichman w Jerozolimie: rzecz o banalności zła, tłum. A. Szostkiewicz, Kraków 1987.

5. Arendt H., Korzenie totalitaryzmu, Warszawa 1989.

6. Arystoteles, Etyka nikomachejska, tłum. D. Gromska, Warszawa 1982.

7. Arystoteles, Polityka, tłum. L. Piotrowicz, Warszawa 1964.

8. Arystoteles, Ustrój polityczny Aten, tłum. L. Piotrowicz, Kraków

9. Augustyn, O państwie Bożym. Przeciw poganom ksiąg XXII, tłum. Ks. W. Kubicki, Kęty 2002.

10. Baggini J., Fosl P., Przybornik etyka, Instytut Wydawniczy Pax, Warszawa 2010.

11. Barnes C., Mercer G., Niepełnosprawność, Sic!, Warszawa 2008.

12. Barney D., Społeczeństwo sieci, Sic!, Warszawa 2008.

13. Bauman Z., Nowoczesność i zagłada, Warszawa 1992.

14. Berlin I., Dwie koncepcje wolności, Warszawa 1991.

15. Bierwiaczonek K, Lewicka B, Nawrocki T., Rynki, malle i cmentarze. Przestrzeń publiczna miast śląskich w ujęciu socjologicznym, Kraków 2012.

16. Blaxter M., Zdrowie, Sic!, Warszawa 2009.

17. Bradley H., Płeć, Sic!, Warszawa 2008.

18. Brighouse H., Sprawiedliwość, Sic!, Warszawa 2007.

19. Burke E., Rozważania o rewolucji we Francji, Kraków 1994.

20. Constant B., O wolności starożytnych i nowożytnych. Mowa wygłoszona w Athénéé Royal, „Arka”, nr 42.

21. Cyceron, O państwie, O prawach, spolszczyła I. Żółtowska, Kęty 1999.

22. Czarnecki P., Dylematy etyczne współczesności, Difin, Warszawa 2008.

23. Dworkin R., Biorąc prawa poważnie, tłum. T. Kowalski, Warszawa 1998.

24. Dylus A., Globalizacja, refleksje etyczne, Wrocław 2005.

25. Elliot A., Koncepcje „Ja”, Warszawa 2007.

26. Foucault M., Nadzorować i karać, Warszawa 1998.

27. Gądecki J., Za murami. Osiedla grodzone w Polsce – analiza dyskursu, Wrocław 2009.

28. Hardin R., Zaufania, Sic!, Warszawa 2009.

29. Harvey D., Bunt miast. Prawo do miasta i miejska rewolucja

30. Hegel G. W. F., Wykłady z filozofii dziejów, Warszawa 1958.

31. Hernik-Pikulska B., Kara śmierci. Studium socjologiczne, Zakład Wydawniczy NOMOS, Kraków 2006.

32. Hobbes T., Lewiatan, Warszawa 1954.

33. Horkheimer M., Adorno Th., Dialektyka oświecenia, Warszawa 1994.

34. Ingham G., Kapitalizm, Sic!, Warszawa 2011.

35. Kant I., O wiecznym pokoju. Zarys filozoficzny, Wrocław 1993.

36. Kant I., Przypuszczalny początek ludzkiej historii i inne pisma historiozoficzne, Toruń 1995.

37. Kant I., Spór fakultetów: wznowione pytanie czy rodzaj ludzki stale zmierza ku temu, co lepsze?, Toruń 2003.

38. Kymlicka W., Współczesna filozofia polityczna, Fundacja ALETHEIA, Warszawa 2009.

39. Locke J., Dwa traktaty o rządzie, Warszawa 1992.

40. Machiavelli N., Książę, Warszawa 1984.

41. Machiavelli N., Rozważania nad pierwszym dziesięcioksięgiem historii Rzymu Liwiusza, Warszawa 1984.

42. MacIntyre A., Dziedzictwo cnoty, tłum. Chmielewski A., Warszawa 1996.

43. MacIntyre A., Etyka i polityka, red. nauk. A. Chmielewski, Warszawa, 2009.

44. Marks K., Dzieła wybrane (m.in. Rękopisy ekonomiczno-filozoficzne, Ideologia niemiecka, Manifest komunistyczny), Warszawa 1981.

45. Mill J. S., O rządzie reprezentatywnym, Poddaństwo kobiet, Kraków 1995.

46. Mill J. S., Utylitaryzm, O wolności, Warszawa 2005.

47. Monteskiusz, O duchu praw, Warszawa 1957.

48. Nagórny J. ks., Derdziuk A. OFMCap, Moralne aspekty przemian cywilizacyjnych, Lublin 2001.

49. Nowak E., Cern K. M., Ethos w życiu publicznym

50. Nozick R., Anarchia, państwo, utopia, Warszawa 1999.

51. Ossowska M., Ethos rycerski i jego odmiany, Warszawa 1973.

52. Paszkowski Z., Miasto idealne w perspektywie europejskiej i jego związki z urbanistyką współczesną, Kraków 2011.

53. Phillips J., Troska, Sic!, Warszawa 2009.

54. Piątek Z., Eugenika. Zagrożenie czy nadzieja ludzkości? Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń 2019.

55. Pietrzykowski T., Etyczne problemy prawa, Naukowa Oficyna Wydawnicza, Katowice 2005.

56. Platon, Państwo, tłum. W. Witwicki, Warszawa 1956.

57. Platon, Prawa, tłum. M. Maykowska, Warszawa 1960.

58. Platon, Sofista, Polityk, tłum. W. Witwicki, Warszawa 1956.

59. Popper K.R., Społeczeństwo otwarte i jego wrogowie, Warszawa 1993.

60. Popper K.R.., Nędza historycyzmu, Warszawa 1984.

61. Preece J.J., Prawa mniejszości, Sic!, Warszawa 2007.

62. Przewodnik po etyce, pod red. Petera Singera

63. Przewodnik po współczesnej filozofii politycznej, pod red. R. E. Goodina i PH Pettita

64. Rand A., Cnota egoizmu, Poznań 2000.

65. Rawls J., Liberalizm polityczny, Warszawa 1998.

66. Rawls J., Prawo ludów, Warszawa 2001.

67. Rawls J., Teoria sprawiedliwości, Warszawa 1994.

68. Renzetii C.M., Curran D.J., Kobiety i mężczyźni, , Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2005.

69. Rorty R., Przygodność, ironia i solidarność, Warszawa 1996.

70. Rousseau J.J., Trzy rozprawy z filozofii społecznej, Warszawa 1956.

71. Rousseau J.J., Umowa społeczna, Kęty 2002.

72. Sandel M., Czego nie można kupić za pieniądze, Warszawa 2012.

73. Sandel M., Liberalizm a granice sprawiedliwości, Warszawa 2009.

74. Sen A., Rozwój i wolność, Poznań 2002.

75. Singer P, (red.), Przewodnik po etyce,Singera, Ksiązka i Wiedza, Warszawa 1998.

76. Singer P., Etyka praktyczna, Ksiażka i Wiedza, Warszawa 2003.

77. Singer P., O życiu i śmierci, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa.

78. Szahaj A., E Pluribus Unum? Dylematy wielokulturowości I politycznej poprawności, Uniwertas, Kraków 2004.

79. Tocqueville Alexis de, Dawny ustrój i rewolucja, Kraków 1996.

80. Tocqueville Alexis de, O demokracji w Ameryce, Kraków 1996.

81. Tomasz z Akwinu, Dzieła wybrane, (m. in.: O władzy), Kęty 1999.

82. Tukidydes, Wojna peloponeska, Warszawa 1957.

83. Walczak-Duraj D., Ład etyczny w gospodarce rynkowej. Doświadczenia polskiej transformacji

84. Walzer M., Polityka i namiętność. O bardziej egalitarny liberalizm, Warszawa 2006.

85. Walzer M., Wojny sprawiedliwe i niesprawiedliwe, Warszawa 2010.

Z powyższej listy na egzamin należy przygotować jedną lekturę. Można wybrać (zachęcam) własne propozycje, pod warunkiem, że osoba zdająca potrafi uzasadnić ich znaczenie dla etyki społecznej

Zakres tematów:

1. wprowadzenie do etyki społecznej

2. wolność,

3. równość,

4. sprawiedliwość,

5. prawa człowieka

6. dobro wspólne

7. sprawiedliwa wojna

Metody dydaktyczne:

wykład akademicki z elementami dyskusji

Metody i kryteria oceniania:

1. Test ma platformie Moodle;

Punktacja w przeliczeniu na ocenę:

Najwyższa Najniższa Nazwa oceny

100,00 % 92,00 % 5

91,99 % 84,00 % 4.5

83,99 % 76,00 % 4

75,99 % 68,00 % 3.5

67,99 % 60,00 % 3

59,99 % 0,00 % 2

2. Rozmowa o jednej lekturze wybranej przez studenta/studentkę. Celem rozmowy jest uzyskanie odpowiedzi na pytanie o myśl przewodnią przeczytanego tekstu oraz przedstawienie uzasadnienia przedstawionej interpretacji.

kryteria oceny:

a. bdb -studentka/student samodzielnie przedstawia ideę przewodnią lektury, samodzielnie przedstawia uzasadnienie swojej interpretacji oraz potrafi przywołać inne interpretacje,

b. db - studentka/student samodzielnie przedstawia ideę przewodnią lektury, ma problemy z uzasadnieniem swojej interpretacji, nie zna innych interpretacji omawianej lektury,

c. dst - studentka/student nie potrafi samodzielnie przedstawić myśli przewodniej lektury, czyni to po otrzymaniu dodatkowych pytań, nie zna innych interpretacji,

d. ndst - studentka/student albo nie przygotowała/ nie przygotował odpowiedniej lektury albo - nawet po otrzymaniu dodatkowych pytań nie potrafi przedstawić idei przewodniej lektury, nie zna innych interpretacji.

Ocena z egzaminu jest średnią arytmetyczną oceny z testu i rozmowy o lekturze.

OKM – średnia arytmetyczna oceny z zaliczenia i oceny z egzaminu

Uwagi:

2 sem. doradztwo filozoficzne i coaching /stacjonarne II stopnia/

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.