PODSTAWY PEDAGOGIKI DLA NAUCZYCIELI I [W4-MT-S1-19-PPEDI]
semestr letni 2021/2022
Wykład,
grupa nr 1
Przedmiot: | PODSTAWY PEDAGOGIKI DLA NAUCZYCIELI I [W4-MT-S1-19-PPEDI] |
Zajęcia: |
semestr letni 2021/2022 [2021/2022L]
(zakończony)
Wykład [W], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
co drugi piątek (nieparzyste), 8:00 - 9:30
sala 420 Wydział Nauk Ścisłych i Technicznych (Katowice, ul. Bankowa 14) jaki jest adres?
Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (nieparzyste)" odbywają się w pierwszym tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (parzyste)" odbywają się w drugim tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Jeśli zajęcia wypadają w dniu wolnym, to nie odbywają się, natomiast nie ma to wpływu na terminy kolejnych zajęć - odbędą się one dwa tygodnie później.
|
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań. |
Liczba osób w grupie: | 22 |
Limit miejsc: | 40 |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Prowadzący: | Natalia Stankowska |
Strona domowa grupy: | https://teams.microsoft.com |
Literatura: |
Kwieciński Zbigniew, Śliwerski Bogusław.: Pedagogika. Podręcznik akademicki. PWN, Warszawa 2019. Hillenbrand Clemens.: Pedagogika zaburzeń zachowania, GWP, Gdańsk 2007. Vašek Štefan, Stankowski Adam.: Zarys pedagogiki specjalnej. Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2006. Stankowski Adam, Determinanty środowiskowe niedostosowania społecznego dzieci i młodzieży. Wydawnictwo Gnome, Katowice 2002. Urban Bronisław, Agresja młodzieży i odrzucenie rówieśnicze. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2012. oraz wybrana literatura dodatkowa np. Raport o stanie edukacji 2013 – Liczą się nauczyciele. Warszawa 2014; np. Rylke H. Pokolenie zmian. Czego boją się dorośli? Warszawa 1999. |
Zakres tematów: |
●Wprowadzenie do przedmiotu: wymogi, kryteria oceny, wymagania formalne, literatura przedmiotu. ● Pedagogika ogólna oraz pedagogika specjalna – teoria i praktyka. Przedmiot, zadania i cele pedagogiki. Systematyka naukowa i klasyfikacje w pedagogice specjalnej●Edukacja, kształcenie. ●Rozwój moralny i społeczny – implikacje dla procesu wychowania. ●Rodzina, jako środowisko wychowawcze. ●Kultura popularna, jako czynnik socjalizacji. ●Szkoła, jako środowisko wychowawcze (przystosowanie szkolne; klasa, jako grupa społeczna; wpływy rówieśnicze. ●Dysfunkcjonalność szkoły, niepowodzenia szkolne, negatywizm szkolny. ●Nauczyciel, pedagog, wychowawca – sylwetka. Zawód, czy postawa życiowa? Osobowość i kompetencje pedagoga ●Zaburzenia w zachowaniu, agresja, przemoc. ●Wpółczesne zagrożenia (wybór: niedostosowanie społeczne, zachowania suicydalne, prostytucja, grooming, uzależnienia, sekty, przestępczość). ●Szkolny program profilaktyczny. Projektowanie programu profilaktycznego – konstruowanie obszarów, scenariuszy i spotkań. ●Współczesne nurty w pedagogice. |
Metody dydaktyczne: |
wykład i konwersatorium (dyskusje, polemiki), metody poglądowe (prezentacje multimedialne), samodzielne studiowanie literatury przedmiotu. |
Metody i kryteria oceniania: |
Na ocenę końcową składają się: obecność i aktywność na zajęciach, praca kontrolna na wybrany temat (praca pisemna i prezentacja), kolokwium zaliczeniowe. |
Uwagi: |
Grupa wykładowa |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.