Poradnictwo w pracy opiekuńczo-wychowawczej [W6-PE-WZ-S1-3PPOW]
semestr letni 2021/2022
Wykład,
grupa nr 1
Przedmiot: | Poradnictwo w pracy opiekuńczo-wychowawczej [W6-PE-WZ-S1-3PPOW] | ||||||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
semestr letni 2021/2022 [2021/2022L]
(zakończony)
Wykład [W], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 12 | ||||||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | (brak danych) | ||||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Urszula Klajmon-Lech | ||||||||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
Skałbania B.: Poradnictwo. Przegląd wybranych zagadnien. Kraków 2009. Kluczyńska S.: Dziecko w sytuacji kryzysowej. Wspierajaca rola pracowników oświaty. Warszawa 2020. Wieja A.: Jak skutecznie pomagać innym. Ustroń 2014. Kargulowa A.: O teorii i praktyce poradnictwa. Podręcznik akademicki. Warszawa 2005 Piorunek M.: Poradnictwo. Kolejne przybliżenia. Toruń 2011. Re)konstruowanie tożsamości poradnictwa pedagogicznego w narracjach doradców / Barbara Skałbania. // Edukacja Ustawiczna Dorosłych 2012, nr 1, s. 113-123, bibliogr.. Ewaluacja wdrażania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkole / Jacek Stec. // Głos Pedagogiczny 2012, maj, s. 29-31. Fakty i mity w pracy psychologa i pedagoga / Beata Igielska. // Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze 2015, nr 10, s. 51-55. Formy pomocy psycholgiczno-pedagogicznej. // Doradca Dyrektora Szkoły 2012, wrzesień, s. 28-29. Formy pomocy psychologiczno-pedagogicznej oferowanej dziecku w wieku przedszkolnym / Joanna Awdziewicz. //W: Moje dziecko w przedszkolu Gdańsk : "Harmonia", 2009 S. 215-226. Integrowanie oddziaływań szkoły w ramach wsparcia psychologiczno-pedagogicznego / Marek Misztal. // Nowa Szkoła 2016, nr 5, s. 8-16. Jak sprostać wskazaniom i zaleceniom poradni psychologiczno-pedagogicznej / Małgorzata Łoskot. // Głos Pedagogiczny 2018, nr 2, s. 4-8. Katalog form pomocy psychologiczno-pedagogicznej // Głos Pedagogiczny 2018, nr 2, s. 42-44. |
||||||||||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
Poradnictwo jako proces pomagania. Pojęcie, zakres, cele pomocy. Zasady oddziaływań w sytuacji poradniczej. Metody, techniki i środki wykorzystywane w pracy poradniczej. 2. Udzielanie pomocy psychologicznej: potrzebne umiejętności, szacunek dla osoby, której pomagamy. 3. Współczucie jako umiejętność interpersonalna osób pomagających profesjonalnie. 4. Rodzaje poradnictwa w świetle psychologicznych koncepcji człowieka. 5. Cechy osobowe i umiejętności doradcy. 6. Poradnictwo opiekuńcze – zadania, cele, formy pomagania. 7. Poradnictwo medialne jako ważna forma pomocy dzisiaj. 8. Instytucje pomocowe w obszarze poradnictwa pedagogicznego. 9. Poradnictwo w szkole. Działania poradnicze w ocenie dojrzałości szkolnej. 10. Pomoc wobec problemu niepowodzeń szkolnych. 11. Współpraca doradcy z rodzicami. 12. Poradnictwo rehabilitacyjne jako forma pomocy dziecku choremu/z niepełnosprawnością i jego rodzinie. |
||||||||||||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
wykład prezentacja multimedialna |
||||||||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
egzamin ustny |
||||||||||||||||||||||||||||||
Uwagi: |
prof. Klajmon-Lech |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.