Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Poradnictwo w pracy opiekuńczo-wychowawczej [W6-PE-WZ-S1-3PPOW] semestr letni 2021/2022
Wykład, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Poradnictwo w pracy opiekuńczo-wychowawczej [W6-PE-WZ-S1-3PPOW]
Zajęcia: semestr letni 2021/2022 [2021/2022L] (zakończony)
Wykład [W], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
każdy wtorek, 10:30 - 11:15
sala Zajęcia zdalne
Zdalny jaki jest adres?
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 12
Limit miejsc: (brak danych)
Prowadzący: Urszula Klajmon-Lech
Literatura:

Skałbania B.: Poradnictwo. Przegląd wybranych zagadnien. Kraków 2009.

Kluczyńska S.: Dziecko w sytuacji kryzysowej. Wspierajaca rola pracowników oświaty. Warszawa 2020.

Wieja A.: Jak skutecznie pomagać innym. Ustroń 2014.

Kargulowa A.: O teorii i praktyce poradnictwa. Podręcznik akademicki. Warszawa 2005

Piorunek M.: Poradnictwo. Kolejne przybliżenia. Toruń 2011.

Re)konstruowanie tożsamości poradnictwa pedagogicznego w narracjach doradców / Barbara Skałbania. // Edukacja Ustawiczna Dorosłych 2012, nr 1, s. 113-123, bibliogr..

Ewaluacja wdrażania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkole / Jacek Stec. // Głos Pedagogiczny 2012, maj, s. 29-31.

Fakty i mity w pracy psychologa i pedagoga / Beata Igielska. // Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze 2015, nr 10, s. 51-55.

Formy pomocy psycholgiczno-pedagogicznej. // Doradca Dyrektora Szkoły 2012, wrzesień, s. 28-29.

Formy pomocy psychologiczno-pedagogicznej oferowanej dziecku w wieku przedszkolnym / Joanna Awdziewicz. //W: Moje dziecko w przedszkolu Gdańsk : "Harmonia", 2009 S. 215-226.

Integrowanie oddziaływań szkoły w ramach wsparcia psychologiczno-pedagogicznego / Marek Misztal. // Nowa Szkoła 2016, nr 5, s. 8-16.

Jak sprostać wskazaniom i zaleceniom poradni psychologiczno-pedagogicznej / Małgorzata Łoskot. // Głos Pedagogiczny 2018, nr 2, s. 4-8.

Katalog form pomocy psychologiczno-pedagogicznej // Głos Pedagogiczny 2018, nr 2, s. 42-44.

Zakres tematów:

Poradnictwo jako proces pomagania. Pojęcie, zakres, cele pomocy. Zasady oddziaływań w sytuacji poradniczej. Metody, techniki i środki wykorzystywane w pracy poradniczej.

2. Udzielanie pomocy psychologicznej: potrzebne umiejętności, szacunek dla osoby, której pomagamy.

3. Współczucie jako umiejętność interpersonalna osób pomagających profesjonalnie.

4. Rodzaje poradnictwa w świetle psychologicznych koncepcji człowieka.

5. Cechy osobowe i umiejętności doradcy.

6. Poradnictwo opiekuńcze – zadania, cele, formy pomagania.

7. Poradnictwo medialne jako ważna forma pomocy dzisiaj.

8. Instytucje pomocowe w obszarze poradnictwa pedagogicznego.

9. Poradnictwo w szkole. Działania poradnicze w ocenie dojrzałości szkolnej.

10. Pomoc wobec problemu niepowodzeń szkolnych.

11. Współpraca doradcy z rodzicami.

12. Poradnictwo rehabilitacyjne jako forma pomocy dziecku choremu/z niepełnosprawnością i jego rodzinie.

Metody dydaktyczne:

wykład

prezentacja multimedialna

Metody i kryteria oceniania:

egzamin ustny

Uwagi:

prof. Klajmon-Lech

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)