Profilaktyka i promocja zdrowia W6-PE-WZ-S1-1PPZ
semestr letni 2021/2022
Wykład,
grupa nr 1
![]() zaznaczono (na zielono) terminy aktualnie wyświetlanej grupy |
| |||||
Przedmiot | Profilaktyka i promocja zdrowia W6-PE-WZ-S1-1PPZ | |||||||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia |
semestr letni 2021/2022 (2021/2022L)
(w trakcie)
Wykład (W), grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
|||||||||||||||||||||||||||||||
![]() |
Termin i miejsce: | |||||||||||||||||||||||||||||||
![]() |
Terminy najbliższych spotkań: |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 12 | |||||||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | (brak danych) | |||||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Gabriela Piechaczek-Ogierman | |||||||||||||||||||||||||||||||
Strona domowa grupy: | http://www.us.edu.pl | |||||||||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
Demel M.: Pedagogika zdrowia. WSiP, Warszawa 1980. Jopkiewicz A., Schejbal J. (red.): Zdrowie dzieci i młodzieży w aspekcie fizycznym, psychicznym, społecznym i duchowym. KTN, Kielce 1998. Korporowicz V: Zdrowie i jego promocja: kształtowanie przyszłości. Szkoła Główna Handlowa w Warszawie, 2005. Sęk H.: Zdrowie behawioralne. (W:): J. Strelau (red.): Psychologia. Jednostka w społeczeństwie i elementy psychologii stosowanej. T. 3, GWP, Gdańsk 2000. Słońska Z., Woynarowska B.(red.): Programy dla zdrowia w społeczności lokalnej. Instytut Kardiologii im. Kardynała Stefana Wyszyńskiego, Warszawa 2002. Campbell T. C., Campbell T. M. Nowoczesne zasady odżywiania. Wyd. Galaktyka, 2011. Dąbek A. (red.): Służyć dziecku: profilaktyka i promocja zdrowia. Pełnomocnik Wojewody Zielonogórskiego d/s Zapobiegania Narkomanii, 1993. Gwizdek B., Sołtys E.: Gimnazjalny projekt profilaktyczno-wychowawczy. WSiP, Warszawa 2002. Heszen-Niejodek (red.): Promocja zdrowia. Psychologiczne podstawy wdrożeń. Wyd. Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 1997. Woynarowska B. (red.): Zdrowie i szkoła. PZWL, Warszawa 2000. |
|||||||||||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
1. Zdrowie jako kategoria pedagogiczna. 2. Pedagogiki zdrowia - przedmiot, kluczowe pojęcia. 3. Związek pedagogiki zdrowia z innymi dyscyplinami naukowymi. 4. Idea koncepcji promocji zdrowia. 5. Tworzenie środowisk sprzyjających zdrowiu. 6,7. Teoretyczne modele zdrowia (model medyczny i biopsychospołeczny). 8,9. Styl życia. Zasady zdrowego stylu życia. 10. Współczesna piramida żywieniowa. 11. Zaburzenia odżywiania (specyficzne i niespecyficzne). 12. Aktywność fizyczna i jej znaczenie w życiu człowieka. 13, 14. Zachowania ryzykowne (czynniki chroniące i czynniki ryzyka). 15. Kompetencje psychospołeczne w profilaktyce uzależnień. |
|||||||||||||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
Wykład informacyjno-problemowy z prezentacją mulitimedialną Wykłady zorganizowane w formie zdalnego kształcenia z wykorzystaniem platformy Microsoft Teams. |
|||||||||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest napisanie egzaminu na najniższym - dopuszczalnym poziomie ( uzyskanie 50% maksymalnej punktacji). Czas na napisanie odpowiedzi wynosi 45 minut. Termin egzaminu w sesji letniej. |
|||||||||||||||||||||||||||||||
Uwagi: |
dr Piechaczek-Ogierman |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.