Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System UwierzytelnianiaNie jesteś zalogowany | zaloguj się
katalog przedmiotów - pomoc

Profilaktyka i promocja zdrowia W6-PE-WZ-S1-1PPZ
semestr letni 2021/2022
Wykład, grupa nr 1

powiększ
plan zajęć przedmiotu
zaznaczono (na zielono) terminy
aktualnie wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot Profilaktyka i promocja zdrowia W6-PE-WZ-S1-1PPZ
Zajęcia semestr letni 2021/2022 (2021/2022L) (w trakcie)
Wykład (W), grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce:
każdy wtorek, 13:45 - 14:30
sala zajęcia zdalne
Bielska 62 jaki jest adres?
Terminy najbliższych spotkań: Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Liczba osób w grupie: 12
Limit miejsc: (brak danych)
Prowadzący: Gabriela Piechaczek-Ogierman
Strona domowa grupy: http://www.us.edu.pl
Literatura:

Demel M.: Pedagogika zdrowia. WSiP, Warszawa 1980.

Jopkiewicz A., Schejbal J. (red.): Zdrowie dzieci i młodzieży w aspekcie fizycznym, psychicznym, społecznym i duchowym. KTN, Kielce 1998.

Korporowicz V: Zdrowie i jego promocja: kształtowanie przyszłości. Szkoła Główna Handlowa w Warszawie, 2005.

Sęk H.: Zdrowie behawioralne. (W:): J. Strelau (red.): Psychologia. Jednostka w społeczeństwie i elementy psychologii stosowanej. T. 3, GWP, Gdańsk 2000.

Słońska Z., Woynarowska B.(red.): Programy dla zdrowia w społeczności lokalnej. Instytut Kardiologii im. Kardynała Stefana Wyszyńskiego, Warszawa 2002.

Campbell T. C., Campbell T. M. Nowoczesne zasady odżywiania. Wyd. Galaktyka, 2011.

Dąbek A. (red.): Służyć dziecku: profilaktyka i promocja zdrowia. Pełnomocnik Wojewody Zielonogórskiego d/s Zapobiegania Narkomanii, 1993.

Gwizdek B., Sołtys E.: Gimnazjalny projekt profilaktyczno-wychowawczy. WSiP, Warszawa 2002.

Heszen-Niejodek (red.): Promocja zdrowia. Psychologiczne podstawy wdrożeń. Wyd. Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 1997.

Woynarowska B. (red.): Zdrowie i szkoła. PZWL, Warszawa 2000.

Zakres tematów:

1. Zdrowie jako kategoria pedagogiczna.

2. Pedagogiki zdrowia - przedmiot, kluczowe pojęcia.

3. Związek pedagogiki zdrowia z innymi dyscyplinami naukowymi.

4. Idea koncepcji promocji zdrowia.

5. Tworzenie środowisk sprzyjających zdrowiu.

6,7. Teoretyczne modele zdrowia (model medyczny i biopsychospołeczny).

8,9. Styl życia. Zasady zdrowego stylu życia.

10. Współczesna piramida żywieniowa.

11. Zaburzenia odżywiania (specyficzne i niespecyficzne).

12. Aktywność fizyczna i jej znaczenie w życiu człowieka.

13, 14. Zachowania ryzykowne (czynniki chroniące i czynniki ryzyka).

15. Kompetencje psychospołeczne w profilaktyce uzależnień.

Metody dydaktyczne:

Wykład informacyjno-problemowy z prezentacją mulitimedialną

Wykłady zorganizowane w formie zdalnego kształcenia

z wykorzystaniem platformy Microsoft Teams.

Metody i kryteria oceniania:

Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest napisanie egzaminu na najniższym - dopuszczalnym poziomie ( uzyskanie 50% maksymalnej punktacji).

Czas na napisanie odpowiedzi wynosi 45 minut. Termin egzaminu w sesji letniej.

Uwagi:

dr Piechaczek-Ogierman

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.