Podstawy psychologii rozwojowej i społecznej [W6-PE-S1-PPRS]
semestr zimowy 2021/2022
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Podstawy psychologii rozwojowej i społecznej [W6-PE-S1-PPRS] | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
semestr zimowy 2021/2022 [2021/2022Z]
(zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 29 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | (brak danych) | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Jolanta Krzyżewska | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
podstawowa: Birsch A., Malin T., Psychologia rozwojowa w zarysie: od niemowlęctwa do dorosłości, PWN, Warszawa, 2001 Harwas-Napierała B., Trempała J. (red.), Psychologia rozwoju człowieka, t. 1, 2, i 3, WSiP, Warszawa, 1999 Brzezińska A., Pojęcie zmiany rozwojowej, [w:] Strelau J. (red.), Psychologia. Podręcznik akademicki, t. 1, GWP, Gdańsk, 2000, s. 229-238 Trempała J., Koncepcje rozwoju jednostki, [w:] Strelau J. (red.), Psychologia. Podręcznik akademicki, t. 1, GWP, Gdańsk, 2000, s. 256-283 Aronson E., Aronson J., Człowiek istota społeczna, Wydawnictwo Naukowe PWN Cialdini R., Wywieranie wpływu na ludzi (dowolne wydanie), bądź dowolna inna książka tego autora Doliński D., Techniki wpływu społecznego, Wydawnictwo Scholar, 2006 (prawdopodobnie istnieje już wersja elektroniczna w formacie pdf) uzupełniająca: Bee H., Psychologia rozwoju człowieka, wydanie 1., ZYSK i S-KA, Poznań, 2004. Brzezińska A., Społeczna psychologia rozwoju, „Scholar”, Warszawa, 2004 Gałdowa A., Powszechność i wyjątek. Rozwój człowieka dorosłego, Gałdowa A. (red.), Wybrane koncepcje osobowości, Wydawnictwo UJ, Kraków, 1995 Jankowski A., (red.), Przełom w psychologii [dowolne wydanie] Jankowski A. (red.), Psychologia w działaniu [dowolne wydanie] Socha P. (red.), Duchowy rozwój człowieka: fazy życia, osobowość, wiara, religia; stadialne koncepcje rozwoju w ciągu życia, Wyd. UJ, Kraków, 2000 Turner J. S., Helms D. B., Rozwój człowieka, WSiP, Warszawa, 1999 Tyszkowa M. (red.), Rozwój psychiczny człowieka w ciągu życia [dowolne wydanie] [do śledzenia na bieżąco i wykorzystania do indywidualnych opracowań]: „Kwartalnik Psychologii rozwojowej” (do 2001) „Psychologia Rozwojowa” (od 2002) „Zeszyty Naukowe KUL” [oraz wiele innych] |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
1) próba interpretacji nazwy realizowanego przedmiotu 2) a/czy dwie psychologie rozwoju? (krótka charakterystyka i analiza porównawcza): - klasyczna psychologia rozwojowa - psychologia rozwoju człowieka w ciągu życia b/wybrane zagadnienia teoretyczne psychologii rozwoju: - teorie, czynniki, mechanizmy, prawa rozwoju - periodyzacja rozwoju (wielość propozycji, sprawa stadialności/niestadialności rozwoju) c/psychologia społeczna jako dziedzina teoretyczna i jako dziedzina stosowana 3) próba interpretacji wpływu czynników społecznych na rozwój myślenia: a/koncepcja rozwoju J. Piageta: - rozwój myślenia - rozwój ocen moralnych - czy i co dzieje się „po adolescencji”? b/postpiagetowskie ujęcia rozwoju człowieka: - rewolucja czy kontynuacja? - co nie jest psychologią rozwoju? (o pokusie nadinterpretacji formuły life span) 4) rozwój zachowania ze szczególnym uwzględnieniem jego aspektów społecznych: - standardy regulacji - od zachowania reaktywnego do emitowanego - rozwój struktury czynności - rozwój zachowania w sytuacjach trudnych 5) rozwój motywacji ze szczególnym uwzględnieniem jego aspektów społecznych: - przydatność modeli motywacji K. B. Madsena - polimotywacyjność zachowania a konflikt motywacyjny - (rozwój?) mechanizmów obronnych - techniki samokontroli 6) rozwój procesów poznawczych ze szczególnym uwzględnieniem jego aspektów społecznych: - poziomy orientacji w otoczeniu - rozwojowy charakter konfliktu poznawczego a twórczość 7) rozwój myślenia ze szczególnym uwzględnieniem jego aspektów społecznych: - dlaczego myślenie jest najlepszym sposobem rozwiązywania problemów? - od eksploracji otoczenia do myślenia twórczego (propozycja Berlyne’a) 8) rozwój emocji ze szczególnym uwzględnieniem jego aspektów społecznych: - od labilności do samokontroli emocjonalnej - koszty samokontroli emocjonalnej - między treningiem asertywności a treningiem wrażliwości 9) rozwój mowy ze szczególnym uwzględnieniem jego aspektów społecznych: - od fazy melodii do fazy zdania - zabawy (z) językiem a twórczość 10) rozwój osobowości ze szczególnym uwzględnieniem jego aspektów społęcznych: - rola kryzysów rozwojowych (Erikson vs Dąbrowski) - tzw. dojrzała osobowość - zdrowie psychiczne - kres (najwyższe stadium?) rozwoju 11) zabawa - ujęcie rozwojowe ze szczególnym uwzględnieniem jego aspektów społęcznych: - stadia, formy - funkcje zabawy 12) rozwój religijności ze szczególnym uwzględnieniem jego aspektów społecznych: - stadia, formy - funkcje 13) twórczość - ujęcie rozwojowe ze szczególnym uwzględnieniem jego aspektów społecznych komentarz: - pierwsze 3 zajęcia poświęcone będą wprowadzeniu w problematykę oraz specyfikę metodologiczno-terminologiczną omawianych dyscyplin psychologicznych; zajęcia te mają więc inny charakter niż pozostałe - stanowią okazję do dyskusji nad podstawowymi zagadnieniami teoretyczno-metodologicznymi; jest to prezentacja swoistej „próbki” pomysłów teoretycznych, metodologicznych i terminologicznych, obecnych zarówno w klasycznej psychologii rozwojowej, jak i nowoczesnej jej wersji life-span oraz w psychologii społecznej; - pozostałe ćwiczenia przeznaczone są na ustne wystąpienia przygotowane przez studentów; na podstawie powyższej propozycji programowej należy wybrać/sformułować własny temat, realizowany jako praca o charakterze empirycznym; po przedstawieniu poszczególnych prac przewidziana jest dyskusja; na pierwszych zajęciach powinien powstać przynajmniej „ramowy” i orientacyjny zestaw tematów wystąpień studenckich wraz z ich terminarzem; - w wyniku wstępnych uzgodnień tematów wystąpień studenckich powyższy program może ulec modyfikacji; - sformułowania w programie należy traktować jako „ogólne hasła wywoławcze” i pewien „szkielet”, zapewniający niepogubienie najistotniejszych kwestii: to, na jakim poziomie ogólności zostaną one omówione, zależeć będzie od konkretnych treści, pojawiających się w wystąpieniach studentów - może się zdarzyć, że niektóre tematy staną się tylko tłem dla bardziej szczegółowych zagadnień, zaprezentowanych obszerniej przez autorów wystąpień i pojawią się wyłącznie w dyskusji nad nimi; - tematy 1-3 ze względu na swój teoretyczny charakter nadają się na schemat analizy zgromadzonych danych i niech pozostaną „poza wyborem” szczegółowego omawiania w ramach wystąpień. sugestie/propozycje dotyczące struktury wystąpień: - ramy teoretyczne: - przegląd pomysłów teoretycznych, zaistniałych w historii myśli psychologicznej w związku z wybranym przedmiotem oraz problematyką – koncepcje/systemy hipotez, pojedyncze hipotezy, propozycje terminologiczne itp.) - próba szczególnego uwzględnienia specyfiki metodologicznej - stosowanych programów/strategii badawczych, metod, technik, pojedynczych narzędzi - charakterystyka własnej metodologii (ten punkt jest nieobowiązkowy, a na pewno do uzgodnienia podczas zajęć wprowadzających: - szczegółowy schemat przebiegu badania - opis skonstruowanego narzędzia własnego - charakterystyka osób badanych (grup badanych) - analiza wyników (ilościowa – na tyle, na ile to możliwe i sensowne - oraz jakościowa) - dyskusja |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
- indywidualne/zespołowe (w zależności od liczebności grupy, a także preferencji studentów) wystąpienia studentów na sformułowany/wybrany z propozycji programowej temat; - czas wystąpienia nie powinien przekraczać 40 minut (trzeba dodać kilka minut na dyskusję i - w razie potrzeby - lokalizację zaprezentowanej problematyki w całości problematyki psychologii komentarz: - w wyniku poszczególnych wyborów tematów i terminów wystąpień zarówno kolejność, jak i zakres poruszanych w ramach poszczególnych bloków tematycznych może ulec zmianie |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
procedura oceniania: - zasadniczo podczas zajęć, na których grupa myślenia twórczego (zespół badawczy) prezentuje swe wystąpienie; - recenzja ustna prowadzącego (uwzględniająca kryteria – por. wyżej) sformułowana tuż po wystąpieniu oraz dyskusji w sposób „szacunkowy”, tj. z możliwością korekty na poziomie oceny ostatecznej; kryteria oceniania: ogólne: - stopień „wyczerpania” tematu; - jasność przekazu; - oryginalność ujęcia; - obecność podczas wystąpienia (w szczególnym przypadku – możliwość przekazania części własnej materiałów pozostałym członkom grupy do zreferowania); - udział w dyskusji nad wystąpieniami pozostałych grup; - obecność na zajęciach (zgodnie z regulaminem studiów) szczegółowe - skala ocen standardowa (2,0-5,0): - niedostatecznie (2,0)– niespełnienie praktycznie żadnych warunków (kryteriów) ogólnych; - dostatecznie (3,0) – wykonanie wszystkich zadań zaliczeniowych pod względem przedmiotowym na poziomie standardowym (na podstawie literatury obowiązkowej); - dobrze (4,0) – standardowe wykonanie wszystkich zadań zaliczeniowych na poziomie przedmiotowym i metodologicznym (na podstawie literatury obowiązkowej); - bardzo dobrze (5,0) – ponadstandartowe wykonanie wszystkich zadań zaliczeniowych na poziomie przedmiotowym, metodologicznym i metateoretycznym (wyjście poza literaturę obowiązkową) |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Uwagi: |
mgr J. Krzyżewska istnieje możliwość konsultacji w trybie kontaktowym (w uzgodnionym ze studentami terminie) |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.