Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Pedagogika - warsztaty [W6-PE-S1-PEDW] semestr letni 2021/2022
Ćwiczenia, grupa nr 2

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Pedagogika - warsztaty [W6-PE-S1-PEDW]
Zajęcia: semestr letni 2021/2022 [2021/2022L] (zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 2 [pozostałe grupy]
Terminy i miejsca: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
każdy poniedziałek, 13:45 - 14:30
sala B1.12
Budynek B (Cieszyn, ul. Bielska 62) jaki jest adres?
każdy poniedziałek, 14:30 - 15:15
sala B1.12
Budynek B (Cieszyn, ul. Bielska 62) jaki jest adres?
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 10
Limit miejsc: (brak danych)
Prowadzący: Alicja Hruzd-Matuszczyk, Maria Misik
Literatura:

Literatura obowiązkowa:

1. Balbin M.: Twoja rola w zespole. GWP. Gdańsk 2003.

2. Brown R. : Procesy grupowe. GWP. Gdańsk 2006.

3. Dzierzgowska I.: Jak uczyć metodami aktywnymi? Warszawa 2005, Fraszka Edukacyjna.

4. Faber J., King J.: Jak mówić, żeby dzieci nas słuchały. Jak słuchać, żeby dzieci do nas mówiły. Media Rodzina 2012.

5. Fuchs B.: Gry i zabawy na dobry klimat w grupie. Jedność, Kielce 1999.

6. Hoffmann K.: Prowadzenie zebrań i prezentacji. Jak usprawnić komunikację. Jak zaktywizować uczestników. Wyd. BC Edukacja. Warszawa 2008.

7. Jedliński K. (pod red.): Trening interpersonalny. Wyd. W.A.B. Warszawa 2008.

8. Nęcka E.: Trening twórczości. GWP. Gdańsk 2008.

9. Rosenberg M.: Porozumienie bez przemocy. O języku życia. Czarna Owca 2016.

10. Sawiński J.P.: Sposoby aktywizowania uczniów w szkole XXI wieku. Pytania, refleksje, dobre rady. Poradnik dla nauczycieli. Warszawa 2014, Difin.

11. Thun S.F.: Sztuka rozmawiania. Wyd. WAM, 2001.

Literatura uzupełniająca:

1. Brudnik E., Moszczyńska A., Owczarska B.: Ja i mój uczeń pracujemy aktywnie. Przewodnik po metodach aktywizujących. Kielce 2003, Oficyna Wydawnicza Nauczycieli.

2. Giza T.: Pedagogika twórczości w pracy nauczycielskiej. Kielce 1998, WSP im. J. Kochanowskiego.

3. Gordon T.: Wychowanie bez porażek w praktyce. Instytut Wydawniczy Pax, 2014.

4. Gordon T.: Wychowanie bez porażek w szkole. Instytut Wydawniczy Pax, 2014.

5. Jąder M.: Krok.. w kierunku kreatywności. Zabawy i ćwiczenia. Kraków 2005, Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

6. Marzec H., Stolarczyk M., Szymczyk K.: Doskonalenie umiejętności interpersonalnych w pracy wychowawczej. Metody i techniki pracy z dziećmi w placówkach opiekuńczo-wychowawczych. Piotrków Trybunalski 2019, Uniwersytet Jana Kochanowskiego w Kielcach Filia w Piotrkowie Trybunalskim.

Zakres tematów:

1. Zasoby osobiste – budowanie własnego warsztatu pracy:

- zasoby osobiste – jak widzę siebie, jak widzą mnie inni?,

- zdolności, talenty, hobby, pasje – jak pracować z innymi wykorzystując swoje zainteresowania?,

- wizerunek – marka osobista – sztuka autoprezentacji,

- kilka słów o komunikacji – potrzeby komunikacyjne przyszłych nauczycieli vs bariery komunikacyjne.

2. Proces grupowy – praca z grupą – od poznania do współpracy:

- cykl życia grupy,

- ja w grupie – role grupowe,

- sytuacje konfliktowe w grupie,

- proces grupowy a aktywne metody pracy z uczniem (ćwiczenia).

3. Teoria vs praktyka zawodowa – „po drugiej stronie biurka” – prezentacja projektów studenckich. Praca w zespole z osobami o różnych potrzebach (integracja grupy, praca z grupą).

4. Ja w wielkim mieście – gdzie szukać informacji, wsparcia i pomocy? Organy publiczne, organizacje pozarządowe i potencjał miasta w służbie działań pedagoga. Przygotowanie propozycji miejsc wsparcia dzieci i młodzieży w środowisku lokalnym z uwzględnieniem ich zróżnicowanych potrzeb, projektowanie form pomocy psychologiczno-pedagogicznej w środowisku (działania projektowe).

5. Public relations w pedagogice/ w edukacji.

6. Vademecum pedagoga – podsumowanie zajęć.

Metody dydaktyczne:

Zajęcia prowadzone warsztatowo, praca indywidualna i zespołowa.

Metody i kryteria oceniania:

Na ocenę końcową składa się:

1) aktywny udział w warsztatowej części zajęć – ocena ciągła - aktywny udział studentów w zajęciach realizowanych z wykorzystaniem aktywizujących metod i technik kształcenia. W ramach aktywności studenci przygotowują w parach propozycję zajęć z wykorzystaniem wybranych metod aktywizujących adekwatnych do wybranego zagadnienia.;

2) praca zaliczeniowa - sprawdzenie wiedzy i umiejętności studenta w zakresie rozpoznawania potrzeb podopiecznych i budowania umiejętności wychowawczych pedagoga, obejmujących wspieranie rozwoju i kształtowania umiejętności społecznych, projektowania form pomocy wychowawczo-pedagogicznej dla dzieci i młodzieży, z uwzględnieniem zróżnicowanych uwarunkowań. Studenci przygotowują w zespołach projekt obejmujący analizę wybranego środowiska, analizę dostępności placówek według wybranych potrzeb oraz analizę SWOT.

Uwagi:

mgr Hruzd_Matuszczyk, mgr M. Misik (Korekcyjna)

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)