Pedagogika - warsztaty [W6-PE-S1-PEDW]
semestr letni 2021/2022
Ćwiczenia,
grupa nr 2
Przedmiot: | Pedagogika - warsztaty [W6-PE-S1-PEDW] |
Zajęcia: |
semestr letni 2021/2022 [2021/2022L]
(zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 2 [pozostałe grupy] |
Terminy i miejsca:
|
|
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań. |
Liczba osób w grupie: | 10 |
Limit miejsc: | (brak danych) |
Prowadzący: | Alicja Hruzd-Matuszczyk, Maria Misik |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1. Balbin M.: Twoja rola w zespole. GWP. Gdańsk 2003. 2. Brown R. : Procesy grupowe. GWP. Gdańsk 2006. 3. Dzierzgowska I.: Jak uczyć metodami aktywnymi? Warszawa 2005, Fraszka Edukacyjna. 4. Faber J., King J.: Jak mówić, żeby dzieci nas słuchały. Jak słuchać, żeby dzieci do nas mówiły. Media Rodzina 2012. 5. Fuchs B.: Gry i zabawy na dobry klimat w grupie. Jedność, Kielce 1999. 6. Hoffmann K.: Prowadzenie zebrań i prezentacji. Jak usprawnić komunikację. Jak zaktywizować uczestników. Wyd. BC Edukacja. Warszawa 2008. 7. Jedliński K. (pod red.): Trening interpersonalny. Wyd. W.A.B. Warszawa 2008. 8. Nęcka E.: Trening twórczości. GWP. Gdańsk 2008. 9. Rosenberg M.: Porozumienie bez przemocy. O języku życia. Czarna Owca 2016. 10. Sawiński J.P.: Sposoby aktywizowania uczniów w szkole XXI wieku. Pytania, refleksje, dobre rady. Poradnik dla nauczycieli. Warszawa 2014, Difin. 11. Thun S.F.: Sztuka rozmawiania. Wyd. WAM, 2001. Literatura uzupełniająca: 1. Brudnik E., Moszczyńska A., Owczarska B.: Ja i mój uczeń pracujemy aktywnie. Przewodnik po metodach aktywizujących. Kielce 2003, Oficyna Wydawnicza Nauczycieli. 2. Giza T.: Pedagogika twórczości w pracy nauczycielskiej. Kielce 1998, WSP im. J. Kochanowskiego. 3. Gordon T.: Wychowanie bez porażek w praktyce. Instytut Wydawniczy Pax, 2014. 4. Gordon T.: Wychowanie bez porażek w szkole. Instytut Wydawniczy Pax, 2014. 5. Jąder M.: Krok.. w kierunku kreatywności. Zabawy i ćwiczenia. Kraków 2005, Oficyna Wydawnicza „Impuls”. 6. Marzec H., Stolarczyk M., Szymczyk K.: Doskonalenie umiejętności interpersonalnych w pracy wychowawczej. Metody i techniki pracy z dziećmi w placówkach opiekuńczo-wychowawczych. Piotrków Trybunalski 2019, Uniwersytet Jana Kochanowskiego w Kielcach Filia w Piotrkowie Trybunalskim. |
Zakres tematów: |
1. Zasoby osobiste – budowanie własnego warsztatu pracy: - zasoby osobiste – jak widzę siebie, jak widzą mnie inni?, - zdolności, talenty, hobby, pasje – jak pracować z innymi wykorzystując swoje zainteresowania?, - wizerunek – marka osobista – sztuka autoprezentacji, - kilka słów o komunikacji – potrzeby komunikacyjne przyszłych nauczycieli vs bariery komunikacyjne. 2. Proces grupowy – praca z grupą – od poznania do współpracy: - cykl życia grupy, - ja w grupie – role grupowe, - sytuacje konfliktowe w grupie, - proces grupowy a aktywne metody pracy z uczniem (ćwiczenia). 3. Teoria vs praktyka zawodowa – „po drugiej stronie biurka” – prezentacja projektów studenckich. Praca w zespole z osobami o różnych potrzebach (integracja grupy, praca z grupą). 4. Ja w wielkim mieście – gdzie szukać informacji, wsparcia i pomocy? Organy publiczne, organizacje pozarządowe i potencjał miasta w służbie działań pedagoga. Przygotowanie propozycji miejsc wsparcia dzieci i młodzieży w środowisku lokalnym z uwzględnieniem ich zróżnicowanych potrzeb, projektowanie form pomocy psychologiczno-pedagogicznej w środowisku (działania projektowe). 5. Public relations w pedagogice/ w edukacji. 6. Vademecum pedagoga – podsumowanie zajęć. |
Metody dydaktyczne: |
Zajęcia prowadzone warsztatowo, praca indywidualna i zespołowa. |
Metody i kryteria oceniania: |
Na ocenę końcową składa się: 1) aktywny udział w warsztatowej części zajęć – ocena ciągła - aktywny udział studentów w zajęciach realizowanych z wykorzystaniem aktywizujących metod i technik kształcenia. W ramach aktywności studenci przygotowują w parach propozycję zajęć z wykorzystaniem wybranych metod aktywizujących adekwatnych do wybranego zagadnienia.; 2) praca zaliczeniowa - sprawdzenie wiedzy i umiejętności studenta w zakresie rozpoznawania potrzeb podopiecznych i budowania umiejętności wychowawczych pedagoga, obejmujących wspieranie rozwoju i kształtowania umiejętności społecznych, projektowania form pomocy wychowawczo-pedagogicznej dla dzieci i młodzieży, z uwzględnieniem zróżnicowanych uwarunkowań. Studenci przygotowują w zespołach projekt obejmujący analizę wybranego środowiska, analizę dostępności placówek według wybranych potrzeb oraz analizę SWOT. |
Uwagi: |
mgr Hruzd_Matuszczyk, mgr M. Misik (Korekcyjna) |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.