Teoretyczne podstawy pedagogiki resocjalizacyjnej [W6-PE-SR-S1-TPPR]
semestr letni 2021/2022
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Teoretyczne podstawy pedagogiki resocjalizacyjnej [W6-PE-SR-S1-TPPR] |
Zajęcia: |
semestr letni 2021/2022 [2021/2022L]
(zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
|
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań. |
Liczba osób w grupie: | 11 |
Limit miejsc: | (brak danych) |
Prowadzący: | Sebastian Mrózek |
Literatura: |
- W. Ambrozik: Pedagogika resocjalizacyjna. W stronę uspołecznienia systemu oddziaływań. Kraków 2016; - M. Konopczyński: Metody twórczej resocjalizacji. Wyd. PWN. Warszawa 2006; - B. Urban, J.M. Stanik (red.): Resocjalizacja. Tom 1 i 2. Wyd. PWN. Warszawa 2008; - L. Pytka: Pedagogika resocjalizacyjna. Wyd. APS. Warszawa 2005; - J. Siemionow: Niedostosowanie społęczne nieletnich: działania, zmiana, efektywność. Difin. Warszawa 2011; - J. Jezierska, J. Siemionow: Teoretyczne i praktyczne wymiary procesu resocjalizacji nieletnich. Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk 2020. - E. Wysocka: Diagnoza w resocjalizacji. Wyd. PWN. Warszawa 2008; - P. Frąckowiak: Kierunki rozwoju resocjalizacji w polskich zakładach dla nieletnich, Polskie Towarzystwo Pedagogiczne, Poznań-Środa Wielkopolska 2006; - A. Jaworska, Leksykon resocjalizacji, Impuls, Kraków 2012; - A. Jaworska (red.), Resocjalizacja. Zagadnienia prawne, społeczne i metodyczne, Impuls, Kraków 2009; - R. Opora, Resocjalizacja, wychowanie i psychokorekcja nieletnich niedostosowanych społecznie, Impuls, Kraków 2010; - J. Górny: Elementy indywidualizacji i humanizacji karania w rozwoju penitencjarystyki, Wydawnictwo WSPS, Warszawa 1996; - K. Pospiszyl: Resocjalizacja. Teoretyczne podstawy oraz przykłady programów oddziaływań, Wydawnictwo Akademickie ŻAK, Warszawa 1998; - W.W. Szczęsny: Zarys resocjalizacji z elementami patologii społecznej i profilaktyki, Wydawnictwo Akademickie ŻAK, Warszawa 2003; - I. Pospiszyl: Patologie społeczne, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2008; - D. Raś: O poprawie winowajców w więzieniach i zakładach dla nieletnich, Wydawnictwo UŚ, Katowice 2007; - B. Urban: Zachowania dewiacyjne młodzieży, Wydawnictwo UJ, Kraków 1999; - B. Urban (red.): Społeczne konteksty zaburzeń w zachowaniu, Wydawnictwo UJ, Kraków 2001; - J. Moczydłowska, I. Pełszyńska: Profilaktyka w szkole dla młodzieży niedostosowanej społecznie. Wydawnictwo Oświatowe Fosze, - K. Sawicka (red.): Socjoterapia. Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej Ministerstwa Edukacji Narodowej. Warszawa 1998 |
Zakres tematów: |
• Zajęcia organizacyjne - omówienie i przedstawienie podstawowych kwestii związanych z zaliczeniem ćwiczeń z przedmiotu, prezentacja przykładowej literatury; • Pedagogika resocjalizacyjna i problematyka niedostosowania społecznego dzieci i młodzieży; • Podstawy diagnozy resocjalizacyjnej • Metody i techniki w resocjalizacji: antropotechnika, kulturotechnika, socjotechnika • Wychowanie resocjalizujące - zasady • Projektowanie działań resocjalizacyjnych oraz twórcza resocjalizacja • Etyka w pracy pedagoga resocjalizacyjnego • Resocjalizacja dzieci i młodzieży w środowisku instytucjonalnym: kuratela sądowa, pogotowie opiekuńcze, policyjne izby dziecka, rodzinne ośrodki diagnostyczno-konsultacyjne, państwowe młodzieżowe ośrodki /zakłady/ wychowawcze, młodzieżowe ośrodki adaptacji społecznej, ośrodki socjoterapii, zakłady poprawcze • Zakłady penitencjarne, służba więzienna, programy resocjalizacyjne • Zajęcia podsumowujące |
Metody dydaktyczne: |
Ćwiczenia, konwersacje, metody aktywizujące, zajęcia warsztatowe prowadzone z wykorzystaniem zespołowych i grupowych form organizacji pracy studentów oraz aktywizujących metod i technik kształcenia. Wykorzystanie narzędzi i programów do pracy zdalnej. Prezentacja pracy zaliczeniowej, projektu przez studentów. Udział aktywny podczas zajęć oraz przygotowanie się do nich i opracowanie pracy zaliczeniowej |
Metody i kryteria oceniania: |
- kolokwium - sprawdzenie wiedzy przedmiotowej studentów; - aktywny udział w warsztatowej części zajęć – ocena ciągła - aktywny udział studentów w zajęciach realizowanych z wykorzystaniem aktywizujących metod i technik kształcenia; - praca zaliczeniowa, prezentacja/projekt - sprawdzenie wiedzy i umiejętności studenta w zakresie rozpoznawania potrzeb zróżnicowania form oddziaływania i projektowania procesów resocjalizacji, readaptacji, reintegracji, działania od izolacji do środowiska otwartego, koncepcji twórczej resocjalizacji i podstaw teoretycznych metodyki pracy resocjalizacyjnej; - obecność na zajęciach - dozwolona jedna nieobecność nieusprawiedliwiona. |
Uwagi: |
mgr S. Mrózek |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.