Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Teoretyczne podstawy pedagogiki resocjalizacyjnej [W6-PE-SR-S1-TPPR] semestr letni 2021/2022
Ćwiczenia, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Teoretyczne podstawy pedagogiki resocjalizacyjnej [W6-PE-SR-S1-TPPR]
Zajęcia: semestr letni 2021/2022 [2021/2022L] (zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
każda środa, 15:30 - 17:00
sala B1.3B
Budynek B (Cieszyn, ul. Bielska 62) jaki jest adres?
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 11
Limit miejsc: (brak danych)
Prowadzący: Sebastian Mrózek
Literatura:

- W. Ambrozik: Pedagogika resocjalizacyjna. W stronę uspołecznienia systemu oddziaływań. Kraków 2016;

- M. Konopczyński: Metody twórczej resocjalizacji. Wyd. PWN. Warszawa 2006;

- B. Urban, J.M. Stanik (red.): Resocjalizacja. Tom 1 i 2. Wyd. PWN. Warszawa 2008;

- L. Pytka: Pedagogika resocjalizacyjna. Wyd. APS. Warszawa 2005;

- J. Siemionow: Niedostosowanie społęczne nieletnich: działania, zmiana, efektywność. Difin. Warszawa 2011;

- J. Jezierska, J. Siemionow: Teoretyczne i praktyczne wymiary procesu resocjalizacji nieletnich. Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk 2020.

- E. Wysocka: Diagnoza w resocjalizacji. Wyd. PWN. Warszawa 2008;

- P. Frąckowiak: Kierunki rozwoju resocjalizacji w polskich zakładach dla nieletnich, Polskie Towarzystwo Pedagogiczne, Poznań-Środa Wielkopolska 2006;

- A. Jaworska, Leksykon resocjalizacji, Impuls, Kraków 2012;

- A. Jaworska (red.), Resocjalizacja. Zagadnienia prawne, społeczne i metodyczne, Impuls, Kraków 2009;

- R. Opora, Resocjalizacja, wychowanie i psychokorekcja nieletnich niedostosowanych społecznie, Impuls, Kraków 2010;

- J. Górny: Elementy indywidualizacji i humanizacji karania w rozwoju penitencjarystyki, Wydawnictwo WSPS, Warszawa 1996;

- K. Pospiszyl: Resocjalizacja. Teoretyczne podstawy oraz przykłady programów oddziaływań, Wydawnictwo Akademickie ŻAK, Warszawa 1998;

- W.W. Szczęsny: Zarys resocjalizacji z elementami patologii społecznej i profilaktyki, Wydawnictwo Akademickie ŻAK, Warszawa 2003;

- I. Pospiszyl: Patologie społeczne, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2008;

- D. Raś: O poprawie winowajców w więzieniach i zakładach dla nieletnich, Wydawnictwo UŚ, Katowice 2007;

- B. Urban: Zachowania dewiacyjne młodzieży, Wydawnictwo UJ, Kraków 1999;

- B. Urban (red.): Społeczne konteksty zaburzeń w zachowaniu, Wydawnictwo UJ, Kraków 2001;

- J. Moczydłowska, I. Pełszyńska: Profilaktyka w szkole dla młodzieży niedostosowanej społecznie. Wydawnictwo Oświatowe Fosze,

- K. Sawicka (red.): Socjoterapia. Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej Ministerstwa Edukacji Narodowej. Warszawa 1998

Zakres tematów:

• Zajęcia organizacyjne - omówienie i przedstawienie podstawowych kwestii związanych z zaliczeniem ćwiczeń z przedmiotu, prezentacja przykładowej literatury;

• Pedagogika resocjalizacyjna i problematyka niedostosowania społecznego dzieci i młodzieży;

• Podstawy diagnozy resocjalizacyjnej

• Metody i techniki w resocjalizacji: antropotechnika, kulturotechnika, socjotechnika

• Wychowanie resocjalizujące - zasady

• Projektowanie działań resocjalizacyjnych oraz twórcza resocjalizacja

• Etyka w pracy pedagoga resocjalizacyjnego

• Resocjalizacja dzieci i młodzieży w środowisku instytucjonalnym: kuratela sądowa, pogotowie opiekuńcze, policyjne izby dziecka, rodzinne ośrodki diagnostyczno-konsultacyjne, państwowe młodzieżowe ośrodki /zakłady/ wychowawcze, młodzieżowe ośrodki adaptacji społecznej, ośrodki socjoterapii, zakłady poprawcze

• Zakłady penitencjarne, służba więzienna, programy resocjalizacyjne

• Zajęcia podsumowujące

Metody dydaktyczne:

Ćwiczenia, konwersacje, metody aktywizujące, zajęcia warsztatowe prowadzone z wykorzystaniem zespołowych i grupowych form organizacji pracy studentów oraz aktywizujących metod i technik kształcenia. Wykorzystanie narzędzi i programów do pracy zdalnej. Prezentacja pracy zaliczeniowej, projektu przez studentów. Udział aktywny podczas zajęć oraz przygotowanie się do nich i opracowanie pracy zaliczeniowej

Metody i kryteria oceniania:

- kolokwium - sprawdzenie wiedzy przedmiotowej studentów;

- aktywny udział w warsztatowej części zajęć – ocena ciągła - aktywny udział studentów w zajęciach realizowanych z wykorzystaniem aktywizujących metod i technik kształcenia;

- praca zaliczeniowa, prezentacja/projekt - sprawdzenie wiedzy i umiejętności studenta w zakresie rozpoznawania potrzeb zróżnicowania form oddziaływania i projektowania procesów resocjalizacji, readaptacji, reintegracji, działania od izolacji do środowiska otwartego, koncepcji twórczej resocjalizacji i podstaw teoretycznych metodyki pracy resocjalizacyjnej;

- obecność na zajęciach - dozwolona jedna nieobecność nieusprawiedliwiona.

Uwagi:

mgr S. Mrózek

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)