Pedagogika specjalna [W6-PP-SM-PSPEC]
semestr zimowy 2021/2022
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Pedagogika specjalna [W6-PP-SM-PSPEC] | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
semestr zimowy 2021/2022 [2021/2022Z]
(zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 17 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | (brak danych) | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Beata Skotnicka | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
Barnes C., Mercer G., Niepełnosprawność, Warszawa 2008 Chrzanowska I., Pedagogika specjalna, Kraków 2015. Deutsch Smith Deborah, Pedagogika specjalna, t. I i II, Warszawa 2009. Dykcik W. (red.): Pedagogika specjalna. Poznań 2008, Wyd. UAM. Gajdzica Z.: Uczeń z lekką niepełnosprawnością intelektualną w szkole ogólnodostępnej. Nauczyciele o (nie)zmienianej sytuacji w kontekście kultury szkoły inkluzyjnej. Warszawa 2020, PWN. Maciarz A., Dziecko przewlekle chore. Opieka i wsparcie, Wyd. Żak Obuchowska I. (red.), Dziecko niepełnosprawne w rodzinie. Warszawa 2005. Olechowska A., Specjalne potrzeby edukacyjne, PWN, Warszawa 2016. Konwencja o Prawach Osób Niepełnosprawnych Ustawa Prawo Oświatowe, Rozporządzenia MEN oraz inne akty prawne dotyczące osób z niepełnosprawnościami Savoir vivre osób niepełnosprawnych |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
1. Autonomia i podmiotowość - Prawa osób z niepełnosprawnościami, Savoir vivre osób niepełnosprawnych. 2. Dziecko niepełnosprawne w rodzinie - systemy wsparcia 3. Funkcjonowanie społeczne i edukacja osób z niepełnosprawnością intelektualną. 4. Funkcjonowanie społeczne i edukacja osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu. 5. Uczeń zdolny - metody pracy i wsparcia. 6. Funkcjonowanie społeczne i edukacja dziecka z chorobą przewlekłą. 7. Inkluzja społeczna osób z niepełnosprawnościami. 8. Praca z uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi i rozwojowymi. 9. Fazy przystosowania do niepełnosprawności. 10. Wsparcie społeczne osób z niepełnosprawnościami - sieci wsparcia. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
metody problemowe, dyskusja, praca z tekstem, film, metody aktywizujące |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Obecność na zajęciach (możliwa 1 nieobecność nieusprawiedliwiona), - aktywny udział w zajęciach, praca w grupach, praca z tekstem, - pisemne kolokwium, dotyczącego etiologii zaburzeń rozwojowych, specyfiki psychospołecznego funkcjonowania osób z niepełnosprawnością, - opracowanie planu działań wspierających dla ucznia ze SPE. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Uwagi: |
dr B. Skotnicka |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.