Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Pedagogika specjalna [W6-PP-SM-PSPEC] semestr zimowy 2021/2022
Ćwiczenia, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Pedagogika specjalna [W6-PP-SM-PSPEC]
Zajęcia: semestr zimowy 2021/2022 [2021/2022Z] (zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
każdy wtorek, 9:45 - 10:30
sala Zajęcia zdalne
Zdalny jaki jest adres?
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 17
Limit miejsc: (brak danych)
Prowadzący: Beata Skotnicka
Literatura:

Barnes C., Mercer G., Niepełnosprawność, Warszawa 2008

Chrzanowska I., Pedagogika specjalna, Kraków 2015.

Deutsch Smith Deborah, Pedagogika specjalna, t. I i II, Warszawa 2009.

Dykcik W. (red.): Pedagogika specjalna. Poznań 2008, Wyd. UAM.

Gajdzica Z.: Uczeń z lekką niepełnosprawnością intelektualną w szkole ogólnodostępnej. Nauczyciele o (nie)zmienianej sytuacji w kontekście kultury szkoły inkluzyjnej. Warszawa 2020, PWN.

Maciarz A., Dziecko przewlekle chore. Opieka i wsparcie, Wyd. Żak

Obuchowska I. (red.), Dziecko niepełnosprawne w rodzinie. Warszawa 2005.

Olechowska A., Specjalne potrzeby edukacyjne, PWN, Warszawa 2016.

Konwencja o Prawach Osób Niepełnosprawnych

Ustawa Prawo Oświatowe, Rozporządzenia MEN oraz inne akty prawne dotyczące osób z niepełnosprawnościami

Savoir vivre osób niepełnosprawnych

Zakres tematów:

1. Autonomia i podmiotowość - Prawa osób z niepełnosprawnościami, Savoir vivre osób niepełnosprawnych.

2. Dziecko niepełnosprawne w rodzinie - systemy wsparcia

3. Funkcjonowanie społeczne i edukacja osób z niepełnosprawnością intelektualną.

4. Funkcjonowanie społeczne i edukacja osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu.

5. Uczeń zdolny - metody pracy i wsparcia.

6. Funkcjonowanie społeczne i edukacja dziecka z chorobą przewlekłą.

7. Inkluzja społeczna osób z niepełnosprawnościami.

8. Praca z uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi i rozwojowymi.

9. Fazy przystosowania do niepełnosprawności.

10. Wsparcie społeczne osób z niepełnosprawnościami - sieci wsparcia.

Metody dydaktyczne:

metody problemowe, dyskusja, praca z tekstem, film, metody aktywizujące

Metody i kryteria oceniania:

Obecność na zajęciach (możliwa 1 nieobecność nieusprawiedliwiona),

- aktywny udział w zajęciach, praca w grupach, praca z tekstem,

- pisemne kolokwium, dotyczącego etiologii zaburzeń rozwojowych, specyfiki psychospołecznego funkcjonowania osób z niepełnosprawnością,

- opracowanie planu działań wspierających dla ucznia ze SPE.

Uwagi:

dr B. Skotnicka

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)