Kształcenie literackie w wychowaniu i edukacji [W6-PP-SM-KL]
semestr letni 2021/2022
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Kształcenie literackie w wychowaniu i edukacji [W6-PP-SM-KL] | ||||||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
semestr letni 2021/2022 [2021/2022L]
(zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 17 | ||||||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | (brak danych) | ||||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Izabela Łuc | ||||||||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
Adamczykowa Z., Literatura dziecięca. Funkcje – Kategorie – Gatunki, Warszawa 2004. Baluch A., Archetypy literatury dziecięcej, Wrocław 1993. Baluch A., Ceremonie literackie, a więc obrazy, zabawy i wzorce w literaturze dla dzieci, Kraków 1998. Baśń i dziecko, red. H. Skrobiszewska, Warszawa 1978. Bettelheim B., Cudowne i pożyteczne. O znaczeniach i wartościach baśni, Warszawa 2010. Cieślikowski J., Antologia poezji dziecięcej, Wrocław 1980. Cieślikowski J., Literatura osobna, Warszawa 1985. Lenartowska K., Świętek W., Lektura w klasach I-III, Warszawa 1987 Lenartowska K., Świętek W., Praca z tekstem w klasach I-III, Warszawa 1982 Papuzińska J., Inicjacje literackie. Problemy pierwszych kontaktów dziecka z książką. Warszawa 1980 Papuzińska J., Dziecko w świecie emocji literackich, Warszawa 1996. Poezja dla dzieci. Antologia form i tematów, oprac. R. Waksmund, Wrocław 1987. Słownik literatury dziecięcej i młodzieżowej, red. B. Tylicka, G. Leszczyński, Wrocław 2002. Sto lat baśni polskiej, red. G. Leszczyński, Warszawa 1995. Tyszkowa M., Baśń i jej recepcja z punktu widzenia psychologii rozwojowej, „Psychologia Wychowawcza”1978, nr 4. Waksmund, Od literatury dla dzieci do literatury dziecięcej, Wrocław 2000. Ziółkowska-Sobecka M., Hans Christian Andersen. Portrety autorów lektur szkolnych, Warszawa 2001. |
||||||||||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
1. Czym jest kształcenie literackie w wychowaniu i edukacji? 2. Zabawy w poezję, zabawy z poezją 3. Proza nigdy nie jest nudna, kiedy twórczo ją omówimy 4. Metody pracy z lekturą szkolną 5. Problemy dzieci można rozwiązać dzięki tekstom literackim 6. Poznanie i rozpoznanie świata dzięki literaturze 7. Dziecko w świecie literackich wartości 8. Twórcze walory literatury 9. Jak być kreatywnym nauczycielem? 10. Środki językowe w tekście – ich znaczenie i funkcje |
||||||||||||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
metoda asymilacji wiedzy metoda problemowa i waloryzacyjna gry dydaktyczne Projekt Prezentacja Analiza i interpretacja tekstu metaplan Burza mózgów Przekład intersemiotyczny |
||||||||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
1. Przygotowanie przez studenta (w formie pisemnej): a) dwóch indywidualnych projektów zajęć na wskazany przez prowadzącego temat z wykorzystaniem wskazanej literatury; b) jednego projektu zbiorowego (grupa dwuosobowa) 2. Czynny udział w dyskusji na temat przygotowanych przez studentów propozycji zajęć (scenariuszy) 3. Przygotowanie się do zajęć w postaci dyskusji na temat wskazanej uprzednio przez prowadzącego literatury do przestudiowania Spełnienie 3 warunków- ocena bardzo dobra; tylko 1 (obowiązkowy) - ocena dostateczna; dwóch - ocena dobra Oceniając projekt indywidualny i grupowy, w którym uczestniczy student, bierze się pod uwagę następujące kryteria: 1) zgodność wyboru tekst literackiego do realizowanych treści programowych i zaprezentowanie celu zajęć (ma być też w sposób przystępny zaprezentowany dzieciom) ; 2) wyeksponowanie funkcjonalności edukacyjnej tekstu; 3) kreatywność studenta związana ze sposobem realizacji zajęć oraz wyborem atrakcyjnych dla dziecka metod aktywizujących; 4) student ma prawo zmodyfikować przygotowany i zaprezentowany uprzednio projekt, kierując się wskazówkami prowadzącego, tym samym ma możliwość poprawy oceny |
||||||||||||||||||||||||||||||
Uwagi: |
forma zdalna |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.