Biomedyczne podstawy rozwoju i wychowania dzieci w wieku przedszkolnym i młodszym szkolnym [W3-PE-MJN-PPiW-BIOM]
semestr zimowy 2021/2022
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Biomedyczne podstawy rozwoju i wychowania dzieci w wieku przedszkolnym i młodszym szkolnym [W3-PE-MJN-PPiW-BIOM] | ||||||||||||
Zajęcia: |
semestr zimowy 2021/2022 [2021/2022Z]
(zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||
Termin i miejsce:
|
co druga sobota (parzyste), 8:00 - 11:15
sala 209 Wydział Nauk Społecznych (Katowice, ul. Grażyńskiego 53) jaki jest adres?
Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (nieparzyste)" odbywają się w pierwszym tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (parzyste)" odbywają się w drugim tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Jeśli zajęcia wypadają w dniu wolnym, to nie odbywają się, natomiast nie ma to wpływu na terminy kolejnych zajęć - odbędą się one dwa tygodnie później.
|
||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 38 | ||||||||||||
Limit miejsc: | 39 | ||||||||||||
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | ||||||||||||
Prowadzący: | Alina Dworak | ||||||||||||
Literatura: |
Bartkowiak Z., Biomedyczne podstawy rozwoju i wychowania. W-wa 1981r. - Doleżych B., Łaszczyca P. (red.), Biomedyczne podstawy rozwoju i wychowania z elementami higieny szkolnej. Toruń 2003. - Jaczewski A. (red.), Biologiczne i medyczne podstawy rozwoju i wychowania. W-wa 2001 r. - Jaczewski A., Biologiczne i medyczne podstawy rozwoju i wychowania. Cz. 1 i 2 W-wa 1998 - Jopkiewicz A., Suliga E.; Biologiczne podstawy rozwoju człowieka. Kielce 1995r. - Jopkiewicz A., Suliga E.; Biomedyczne podstawy rozwoju i wychowania Radom-Kielce 2006. - Komosińska K., Biomedyczne podstawy rozwoju i wychowania. Olsztyn 1995r. - Malinowski A. Biomedyczne podstawy rozwoju. Poznań WSPiA 2013 - Świderska M., Budzyńska - Jewtuch I., Biomedyczne podstawy rozwoju i wychowania. Łódź 2008 - Traczyk W., Trzebski A., Fizjologia człowieka z elementami fizjologii stosowanej i klinicznej, Warszawa 2015. - Wojtowicz S. Zarys anatomii i fizjologii człowieka. Kraków 1985. - Wolański N., Biomedyczne podstawy rozwoju i wychowania. W-wa 1983. - Wolański N., Rozwój biologiczny człowieka, Warszawa 2012. - Woynarowska B., Edukacja zdrowotna, W-wa 2016. - Woynarowska B., Zdrowie i szkoła. W-wa 2000. - Woynarowska B., Kowalewska A., Izdebski Z., Komosińska K., Biomedyczne podstawy kształcenia i wychowania. W-wa 2010. |
||||||||||||
Zakres tematów: |
1.Wprowadzenie do tematyki rozwoju i biomedycznych podstaw rozwoju: - Rozwój- rozważania ogólne; rozwój osobniczy, rozwój biologiczny, rozwój motoryczny; - Czynniki wpływające na rozwój; - Charakterystyka rozwoju w poszczególnych etapach ontogenezy; - Dyskusja na temat: „Po co pedagogom przedmiot biomedyczne podstawy rozwoju?” w oparciu o pojęcie holizmu pedagogicznego. 2.Wybrane funkcje i układy organizmu ważne dla procesów uczenia się; - Układ nerwowy; - Układ wzrokowy i słuchowy; - Biologiczne mechanizmy procesów uczenia się; - Emocje i ich znaczenie dla procesów uczenia się; 3.Podstawowe potrzeby biologiczne i sposoby ich zaspokajania: - Aktywność fizyczna; - Żywienie; - Sen i odpoczynek; - Ochrona przed szkodliwymi dla rozwoju czynnikami środowiskowymi. 4.Sytuacja zdrowotna dzieci i młodzieży i związki między zdrowiem a edukacją. - Pojęcie zdrowia i warunków zdrowotnych; - Profilaktyczna opieka nad uczniami; - Zdrowotne przyczyny niepowodzeń w nauce; - Wybrane problemy zdrowotne dzieci i młodzieży. 5. Wady postawy jako rozwojowe zagrożenie cywilizacyjne dzieci i młodzieży. |
||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
Metody aktywizujące: mapa myśli; dyskusja; burza mózgów; metoda uczenia się we współpracy; metoda problemowa. Praca indywidualna i grupowa. |
||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Studenci przygotowują się samodzielnie i/lub w grupach ze wskazanych pozycji bibliograficznych i/lub materiałów przekazanych przez prowadzącego. Następnie podczas zajęć wspólnie omawiają przygotowany temat oraz dyskutują z pozostałymi osobami z grupy ćwiczeniowej (metoda uczenia się we współpracy). Odpowiadają na pytania prowadzącego. Za zaangażowanie w pracę podczas zajęć studenci zdobywają oceny lub "plusy". Za zadania realizowane w grupach, studenci otrzymują oceny. Na koniec odbędzie się także kolokwium sprawdzające. Ocena końcowa stanowi średnią ocen za aktywność, zadania grupowe oraz kolokwium. Do oceny końcowej uwzględniona zostanie także obecność podczas zajęć. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.