Placówki pedagogiczne we wsparciu rozwoju dziecka (zajęcia terenowe) [W3-PE-MJN-PPiW-PPDZ]
semestr zimowy 2021/2022
Praktyka,
grupa nr 3
Przedmiot: | Placówki pedagogiczne we wsparciu rozwoju dziecka (zajęcia terenowe) [W3-PE-MJN-PPiW-PPDZ] |
Zajęcia: |
semestr zimowy 2021/2022 [2021/2022Z]
(zakończony)
Praktyka [PRAKT], grupa nr 3 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
(brak danych) |
Liczba osób w grupie: | 10 |
Limit miejsc: | 10 |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Prowadzący: | Agata Cabała, Ewelina Kawiak |
Literatura: |
Literatura jest zróżnicowana i prezentuje specyfikę pracy w wybranej placówce edukacyjnej. Jest to literatura zarówno kierowana do dzieci (przykłady środków dydaktycznych), jak i książki metodyczne pokazujące specyfikę pracy z dzieckiem. Literatura jest polecana Studentom podczas zajęć w poszczególnych placówkach. Literatura w Śląskim Ogrodzie Botanicznym, np.: R. Louv: Ostatnie dziecko lasu. Wydawnictwo Relacja. Warszawa 2014. A. Bąk, A. Leśny, E. Palmer-Kabacińska: Przygoda w edukacji i edukacja w przygodzie. Warszawa 2014. R. Ryszka: Pedagogika przeżyć praktycznie. Kraków 2016. Literatura w CSW Kronika w Bytomiu, np.: Pępek świata. Zeszyt edukacyjny https://www.kronika.org.pl/publikacje/item/1039-pepek-swiata Lekcja przyrody https://www.kronika.org.pl/publikacje/item/953-lekcja-przyrody Kronika idei dla dzieci https://www.kronika.org.pl/publikacje/item/834-kronika-idei Literatura w Muzeum Narodowym w Krakowie, np.: R. Pater: Edukacja muzealna - muzea dla dzieci i młodzieży. Kraków 2016. É.Triquet: Relacja szkoła-muzeum. W: Edukacja muzealna. Antologia tłumaczeń. Poznań 2010. J.Gumińska-Oleksy: Opowieści przedmiotów czyli bajki podsłuchane w muzeum. Kraków 2018. K. Maziarz: Trochębajki o Stanisławie Wyspiańskim. Kraków 2019. Literatura w poradni psychologiczno-pedagogicznej - wybór: 1. R. Naprawa, A. Tanajewska, C. Mach, K. Szczepańska, Dostosowanie wymagań edukacyjnych do indywidualnych potrzeb rozwojowych i możliwości psychofizycznych uczniów – I etap edukacyjny, Gdańsk 2017. 2. K. Słupek, Uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna, dostosowanie wymagań, Gdańsk 2018. 3. M. Czarnocka, Udzielanie i dokumentowanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkole i przedszkolu, Warszawa 2019. 4. A. Tanajewska, R. Naprawa, J. Stawska, Praca z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Poradnik nauczyciela, Warszawa 2014. Literatura w Bibliotece Pedagogicznej oraz RODN "WOM" Katowice przekazywana na bieżąco podczas trwania zajęć terenowych. |
Zakres tematów: |
Zapoznanie się ze specyfiką pracy różnych placówek wspomagających rozwój dziecka. Pokazanie różnych form i metod pracy z zakresu edukacji równoległej. Omówienie możliwości i zalet realizacji zapisów podstawy programowej poza terenem szkoły. Ukazanie czynników sprzyjających i utrudniających systematyczną współpracę instytucji reprezentujących edukację równoległą z przedszkolami, szkołami. Zapoznanie się ze specyfiką pracy edukatora sztuki, edukatora muzealnego i edukatora przyrodniczego z małym dzieckiem. Zapoznanie się z dostępną dla nauczyciela przedszkolnego i wczesnoszkolnego ofertą biblioteki publicznej oraz pedagogicznej. Zapoznanie się z zakresem możliwej współpracy nauczyciela przedszkola oraz klas I-III z poradnią psychologiczno-pedagogiczną. Zapoznanie się z zakresem możliwej współpracy nauczyciela przedszkola oraz klas I-III z ośrodkiem doskonalenia nauczycieli. Poszerzenie wiedzy na temat metod i form pracy z dzieckiem w wieku przedszkolnym oraz uczniem w wieku wczesnoszkolnym. |
Metody dydaktyczne: |
Zastosowane metody pracy uzależnione są od miejsc, w których będą odbywały się praktyki. Dominujące metody: metody praktyczne, obserwacja, gra terenowa, wykład konwersatoryjny, metody eksponujące. W Bibliotece pedagogicznej, RODN "WOM" Katowice oraz w poradni psychologiczno-pedagogicznej dominującymi formami pracy są: wykład konwersatoryjny, obserwacja, dyskusja oraz metody praktyczne i aktywizujące. Zajęcia terenowe prowadzone są w bezpośrednim kontakcie oraz w formie zajęć zdalnych (w zależności od specyfiki pracy każdej placówki oraz od zaplanowanych w danej placówce aktywności). Zajęcia prowadzone przy pomocy metod i technik kształcenia na odległość. |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena z pobytu w poszczególnych placówkach jest ustalana na podstawie obecności studenta na zajęciach, jego aktywnym w nich udziale, realizacji prac zaplanowanych w danej instytucji do wykonania oraz wypełnienia i przekazania prowadzącemu dokumentacji z przebiegu zajęć terenowych. Podczas każdej wizyty w placówce Student jest zobligowany do wypełnienia Arkusza oceny zajęć terenowych wraz z własnymi spostrzeżeniami i refleksjami. Na podstawie wypełnionego Arkusza oceny zajęć terenowych Opiekun (nauczyciel akademicki) w placówce wystawia ocenę cząstkową. Oceny cząstkowe są zbierane przez Studentów na Karcie zaliczenia zajęć terenowych. Po odbyciu zajęć terenowych we wszystkich placówkach przewidzianych w ramach realizacji modułu ocenę końcową wystawia osoba odpowiedzialna za moduł (nauczyciel akademicki). Ocena końcowa jest ustalana na postawie ocen cząstkowych zawartych w Karcie zaliczenia zajęć terenowych. |
Uwagi: |
Brak. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.