Wybrane zagadnienia kultury i sztuki W6-EP-S1-WZKS2
semestr letni 2021/2022
Wykład,
grupa nr 1
![]() zaznaczono (na zielono) terminy aktualnie wyświetlanej grupy |
| |||||
Przedmiot | Wybrane zagadnienia kultury i sztuki W6-EP-S1-WZKS2 | |||||||||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia |
semestr letni 2021/2022 (2021/2022L)
(w trakcie)
Wykład (W), grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
|||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() |
Termin i miejsce: | |||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() |
Terminy najbliższych spotkań: |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 14 | |||||||||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | (brak danych) | |||||||||||||||||||||||||||||||||
Zaliczenie: | Egzamin | |||||||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Mirosława Pindór | |||||||||||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
Boć J. Miodek J. (konsultacja filologiczna), Jak pisać pracę magisterską, wyd. Kolonia Limited, Wrocław 2003 (wyd.4,popr.); [sygn.35626-7]. Bralczyk J., Jak mówić żeby nas słuchano? https://www.youtube.com/watch?v=TG4ZAGnlPOY CreswellJ.W. , Projektowanie badań naukowych, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2009. Gajda S., Styl naukowy (w:) Współczesny język polski, red. J. Bartmiński, Wydawnictwo UMSC, Lublin 2010, s. 173-189; [Oddział Biblioteki Uniwersytetu Śląskiego w Cieszynie, sygn. 97200]. Hajduk Z., Ogólna metodologia nauk, Wydaw. KUL, Lublin 2005; [sygn. BG 343826]. Heller M., Jak być uczonym?, Copernicus Center Press Sp. z o.o., Kraków 2017. Kamiński S., Nauka i metoda : pojęcie nauki i klasyfikacja nauk, Wydaw. Towarzystwo Naukowe KUL, Lublin 1992; [Oddział Biblioteki Uniwersytetu Śląskiego w Cieszynie, sygn. 71556]. Maćkiewicz J. , Jak pisać teksty naukowe?, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk 1995; [sygn.G161028]. Miodek J., "O sztuce rozmowy". https://www.youtube.com/watch?v=lNMOCfRSzF4. Metodologia pedagogiki zorientowanej humanistycznie[Biblioteka Cyfrowa UŚ], red. D. Kubinowski, M. Nowak, Wyd. Impuls, Kraków 2006. [Biblioteka Cyfrowa UŚ http://bc.bg.us.edu.pl/publication/4188 ]. Mikołajczak S., Składnia tekstów naukowych. Dyscypliny humanistyczne, Wydaw. Naukowe UAM, Poznań 1990; [sygn.N351/40].]. Rachwałowa M., Słownictwo tekstów naukowych, Zakład Narodowy im. Ossolińskich- Wydaw. Polskiej Akademii Nauk, Wrocław 1986; [Oddział Biblioteki Uniwersytetu Śląskiego w Cieszynie, sygn. 64956]. Solik R., Sztuka jako interpretacja. Z problemów dyskursu artystycznego, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2012. Sztumski J., Wstęp do metod i technik badań społecznych, Wyd. Śląsk, Katowice 1999. [Oddział Biblioteki Uniwersytetu Śląskiego w Cieszynie, sygn. 79010]. Szuścik U., Bazgrota w twórczości plastycznej dziecka, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2019. Wąchocka E., Współczesne metody badań teatralnych, Wydawnictwo Gnome, Katowice 2003; Oddział Biblioteki UŚ w Cieszynie, sygn. 12788/1br-12788/3br]. Weiner J., Technika pisania i prezentowania prac naukowych. Publikacja naukowa, praca seminaryjna, praca magisterska, referat, poster, Skrypty Uczelniane 667, UJ, Kraków 1992; Oddział Biblioteki Uniwersytetu Śląskiego w Cieszynie, sygn. 11386 br]. Zaczyński W., Poradnik autora prac seminaryjnych, dyplomowych i magisterskich, Wydaw. Żak, Warszawa1995; [Oddział Biblioteki UŚ w Cieszynie, sygn. 34688/1p - 34688/6p]. Netografia: http://www.poradniajezykowa.us.edu.pl/ https://sjp.pwn. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
problematyka wykładów obejmuje: • elementarną wiedzę z podstaw nauk humanistycznych i nauk społecznych i nauk o sztuce (zgodnie ze współcześnie przyjętą klasyfikacją nauk) • podstawowe kwestie z zakresu metodologii pracy naukowej ze szczególnym uwzględnieniem metodologii nauk humanistycznych, nauk społecznych i nauk o sztuce • poznanie strategii badawczych obowiązujących współcześnie w naukach humanistycznych, naukach społecznych i naukach o sztuce • komunikację ustną i komunikację pisanaą; zachowania etykietalne w kontaktach publicznych • rolę środków niewerbalnych w procesie komunikacji • poznanie mechanizmów komunikacji naukowej i językowych wykładników stylu naukowego • wdrażanie w samodzielną lekturę tekstów naukowych, stanowiących efekt badań podejmowanych w obszarach nauk humanistycznych, nauk społecznych i nauk o sztuce • wyposażanie w umiejętność poddawania tekstów naukowych z obszaru nauk humanistycznych, nauk społecznych i nauk o sztuce pogłębionej analizie i refleksji krytycznej • poznanie podstawowych metod i technik realizacji prac badawczych z obszaru nauk humanistycznych, nauk społecznych i nauk o sztuce • style funkcjonalne języka i normy stylistyczne • poznanie różnorodnych gatunków tekstu naukowego, • poznanie elementów warsztatu dotyczącego pisania tekstów naukowych, • wyposażenie w umiejętność przygotowania prac pisemnych o charakterze naukowym w obszarze rożnych dziedzin kultury, związków edukacji i kultury, praktyk kulturowych • autoprezentację i wystąpienia publiczne. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
metody prowadzenia zajęć metody podające – objaśnienie i/lub wyjaśnienie; metody problemowe –metody aktywizujące - dyskusja dydaktyczna, nagrania audialne. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
egzamin pisemny z otwartą książką. Wymagania merytoryczne: umiejętność rekonstrukcji toku myślenia autora, wyodrębnienia i przedstawienia zasadniczych tez czytanych tekstów, umiejętność krytycznej ich analizy, umiejętność prezentowania na piśmie w sposób poprawny i komunikatywny Kryteria oceny: zrozumienie przedstawianego tekstu, trafne uchwycenie konstrukcji wynikającej z toku myślenia autora, trafność i kompletność wskazanych tez tekstu, forma relacji logiczna i komunikatywna, poprawność językowa wypowiedzi. Przebieg procesu weryfikacji: Informacje dodatkowe: egzamin grupowy, pisemny, czas trwania 45 minut |
|||||||||||||||||||||||||||||||||
Uwagi: |
Zajęcia odbywają się za pośrednictwem platformy MS Teams. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.