Profilaktyka, promocja zdrowia [W6-PE-SR-S1-PPZ]
semestr zimowy 2021/2022
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Profilaktyka, promocja zdrowia [W6-PE-SR-S1-PPZ] | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
semestr zimowy 2021/2022 [2021/2022Z]
(zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 13 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | (brak danych) | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Gabriela Piechaczek-Ogierman | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Strona domowa grupy: | http://www.us.edu.pl | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
Jakubowska H.: Promocja zdrowia i profilaktyka uzależnień (przewodnik nauczyciela szkoły podstawowej i gimnazjum). PWN, Warszawa-Łódź 2001. Szewczyk T.: Pedagogika zdrowia. W: B. Śliwerski (red): Pedagogika. Subdyscypliny wiedzy pedagogicznej. T. 3, GWP, Gdańsk 2006. B. Woynarowska: Jak tworzymy szkołę promującą zdrowie: doświadczenia z realizacji projektu "Szkoła Promująca Zdrowie" w latach 1992-1995. PZP, Warszawa 1995. Woynarowska B.,Edukacja zdrowotna w podstawie programowej kształcenia ogólnego, jako fundament dla szkolnego programu profilaktykiOśrodek Rozwoju Edukacji. Warszawa Woynarowska B. (red): Organizacja i realizacja.Poradnik dla dyrektorów szkół i nauczycieli szkół podstawowych.Ośrodek Rozwoju Edukacji. Warszawa 2012 Kurzępa J.: Falochron. Zintegrowany profilaktyki wczesnej wobec zachowań ryzykownych dzieci i młodzieży, Dolnośląski Ośrodek Polityki społecznej, Wrocław 2006. Piechaczek-Ogierman G.: Postawy zdrowotne uczniów i ich socjokulturowe uwarunkowania. Wyd. Adam Marszałek, Toruń 2009. Skulicz D. (red.): Zdrowie w edukacji elementarnej. Wprowadzenie do konstruowania programów autorskich. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2004. Słońska Z., Woynarowska B.(red.): Programy dla zdrowia w społeczności lokalnej. Instytut Kardiologii im. Kardynała Stefana Wyszyńskiego, Warszawa 2002. J. Szymborski, K. Jakóbik: Zdrowie dzieci i młodzieży w Polsce. Biuro Rzecznika Praw Obywatelskich, Warszawa 2008. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
1-2. Kluczowe pojęcie w edukacji zdrowotnej (definicja zdrowia wg WHO, rozumienie pojęć promocja zdrowia, zachowania zdrowotne, postawy zdrowotne. 3-4. Modele i metody pracy warsztatowej w edukacji zdrowotnej - trening umiejętności psychospołecznych, ćwiczenia koncepcyjne. 5-14. Tworzenie środowiska sprzyjającego zdrowiu – studenci przygotowują i realizują na ćwiczeniach warsztaty z zakresu kształtowania umiejętności psychospołecznych i profilaktyki uzależnień. Adresatami warsztatów jest wybrana grupa – uczniowie lub rodzice. • Zdrowie psychiczne – sposoby walki ze stresem; umiejętność pozytywnego myślenia – optymizm i nadzieja. • Zdrowie psychospołeczne: kształtowanie poczucia własnej wartości . • Komunikacja społeczna: trening asertywności ; rozwiązywanie konfliktów; współpraca w grupie, empatia, rozumienie innych. • Profilaktyka wobec zagrożeń w cyberprzestrzeni . • Profilaktyka uzależnień: warsztaty dla uczniów z wybranego zakresu profilaktyki uzależnień. 15. Zaliczenie – wpisy do indeksu |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
dyskusja, metoda warsztatowa, metoda projektu |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Przygotowanie warsztatu na podstawie literatury przedmiotu i najnowszych raportów. Ocena bardzo dobra – warsztat na bardzo dobrą oraz udzielenie pełnej odpowiedzi na pytania dodatkowe; Dobra – warsztat na co najmniej ocenę dobrą, udzielenie pełnej odpowiedzi na pytania dodatkowe, Dostateczna – warsztat na co najmniej ocenę dobrą, udzielenie niepełnej odpowiedzi na pytania dodatkowe. Studenci prezentują warsztat w parach w sposób interesujący i klarowny w czasie od 35-40 minut. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.