Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metodyka edukacji matematycznej w edukacji wczesnoszkolnej (sem.3) [W3-PE-MJN-PPIW2-MEM] semestr zimowy 2021/2022
Ćwiczenia, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Metodyka edukacji matematycznej w edukacji wczesnoszkolnej (sem.3) [W3-PE-MJN-PPIW2-MEM]
Zajęcia: semestr zimowy 2021/2022 [2021/2022Z] (zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
co druga sobota (nieparzyste), 8:00 - 11:15
sala Zajęcia zdalne
Zdalny jaki jest adres?
Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (nieparzyste)" odbywają się w pierwszym tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (parzyste)" odbywają się w drugim tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Jeśli zajęcia wypadają w dniu wolnym, to nie odbywają się, natomiast nie ma to wpływu na terminy kolejnych zajęć - odbędą się one dwa tygodnie później.
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 42
Limit miejsc: 44
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Prowadzący: Magdalena Marekwia
Literatura:

1. Z. Semadeni, E. Gruszczyk-Kolczyńska, G. Treliński, B. Bugajska-Jaszczołt, M. Czajkowska, Matematyczna edukacja wczesnoszkolna. Teoria i praktyka, Kielce 2015, Wyd. Pedagogiczne ZNP.

2. Z. Semadeni, Nauczanie początkowe matematyki, T. 1-4, Warszawa 1991.

3. J. Nowik, Kształcenie matematyczne w edukacji wczesnoszkolnej. Opole 2010.

4. E. Gruszczyk-Kolczyńska, Dziecięca matematyka, Warszawa 1997.

5. Z. Krygowska, Zarys dydaktyki matematyki, Warszawa 1977.

6. H. Siwek, Dydaktyka matematyki, Warszawa 2005.

7. H. Siwek, Czynnościowe nauczanie matematyki, Warszawa 1998.

8. J. Hanisz, Matematyka. Metoda pracy w klasach I-III. Warszawa 2016, WSiP.

9. E. Stucki, Metodyka nauczania matematyki w klasach niższych, Bydgoszcz 1992.

10. J. Filip, T. Rams, Dziecko w świecie matematyki, Kraków 2000.

11. D. Klus- Stańska, A. Kalinowska, Rozwijanie myślenia matematycznego młodszych uczniów, Warszawa 2004.

12. M. Dąbrowski, Pozwólmy dzieciom myśleć, Warszawa 2008.

13. H. Moroz, Rozwijanie pojęć matematycznych u dzieci w wieku przedszkolnym, WSiP, Warszawa 1982.

14. A. Kalinowska, Matematyczne zadania problemowe w klasach początkowych – między wiedzą osobistą a jej formalizacją, Kraków 2010.

15. E. Gruszczyk-Kolczyńska, Dzieci ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się matematyki, Warszawa 1997.

16. E. Gruszczyk-Kolczyńska, Dlaczego dzieci nie potrafią uczyć się matematyki, Warszawa 1989.

17. E. Gruszczyk-Kolczyńska, Wspomaganie rozwoju umysłowego trzylatków i dzieci starszych wolniej rozwijających się, Warszawa 2000.

18. E. Gruszczyk-Kolczyńska, Edukacja matematyczna w klasie I, Kraków 2014.

19. E. Gruszczyk-Kolczyńska (red.) O dzieciach matematycznie uzdolnionych. Warszawa 2012, Nowa Era.

20. M. Skura, Dziecięce strategie rozwiązywania zadań matematycznych w przedszkolu

i w pierwszych latach nauczania szkolnego, Warszawa, 2008.

Zakres tematów:

Ćwiczenia:

1. Zajęcia organizacyjne. Organizacja pracy na najbliższy semestr. Przegląd literatury.

2. Odporność emocjonalna a matematyka. Gry i zabawy matematyczne – wybór.

3. Kształtowanie pojęć w zakresie stosunków przestrzennych. Ćwiczenia praktyczne.

4. Rytmy w edukacji matematycznej. Rytmiczna organizacja czasu. Ćwiczenia

praktyczne.

5. Kształtowanie pojęcia zbioru. Klasyfikowanie, definiowanie, szeregowanie.

Wyodrębnianie i opisywanie cech wielkościowych i jakościowych. Ćwiczenia

praktyczne z klockami Dienesa, kartami logicznymi, guzikami, itp.

6. Ćwiczenia praktyczne – operacyjne rozumowanie na poziomie konkretnym

7. Ćwiczenia praktyczne– orientacja w przestrzeni

8. Ćwiczenia praktyczne – rytmy

9. Ćwiczenia praktyczne – rytmiczna organizacja czasu

10. Ćwiczenia praktyczne– zbiory i klasyfikowanie

11. Innowacyjne metody pracy na zajęciach matematycznych w przedszkolu i w klasach I-

III.

12. W krainie baśni – bajki matematyczne

13. Internetowe portale edukacyjne w kształtowaniu umiejętności matematycznych dzieci

– wybór.

Metody dydaktyczne:

Dyskusja, metoda uczenia się we współpracy, metoda działań praktycznych.

Metody i kryteria oceniania:

Ocena z kolokwium zaliczeniowego.

Przedstawienie projektu zaliczeniowego na temat wskazanego zagadnienia.

Aktywność na zajęciach.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.3.0-2 (2024-04-26)