Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Wychowanie i terapia przez sztukę [W3-PE-OWITP4-N1-7] semestr letni 2021/2022
Wykład, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Wychowanie i terapia przez sztukę [W3-PE-OWITP4-N1-7]
Zajęcia: semestr letni 2021/2022 [2021/2022L] (zakończony)
Wykład [W], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
co druga sobota (nieparzyste), 8:00 - 9:30
sala 113
Wydział Nauk Społecznych (Katowice, ul. Grażyńskiego 53) jaki jest adres?
Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (nieparzyste)" odbywają się w pierwszym tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (parzyste)" odbywają się w drugim tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Jeśli zajęcia wypadają w dniu wolnym, to nie odbywają się, natomiast nie ma to wpływu na terminy kolejnych zajęć - odbędą się one dwa tygodnie później.
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 16
Limit miejsc: 17
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Prowadzący: Edyta Nieduziak
Literatura:

1) Art in education and therapy = Sztuka w wychowaniu i terapii / ed. by Mirosława Furmanowska, Wrocław 2014

2) Arteterapia, red. Łoza, Chmielnicka, Rudowski, Warszawa 2013.

3) Arteterapia. Podręcznik, red. C. Malchiodi, Gdańsk 2012

4) Bogdan Suchodolski - osoba i myśl : zbiór studiów, red. I. Wojnar, Warszawa 2014

5) Dewey J. Sztuka jako doświadczenie Wrocław ; Warszawa 1975

6) Dorfles G. Człowiek Warszawa 1973

7) Edukacja i kultura : idea i realia interakcji : zbiór studiów = Education and culture : idea and realisty of interrelation / pod red. Ireny Wojnar, Warszawa 2006

8) Gloton R. Clero C. Twórcza aktywność dziecka, Warszawa 1985

9) Janion M., Humanistyka: poznanie i terapia, Warszawa 1982

10) Łobocki M., Teoria wychowania w zarysie, Kraków 2010.

11) Pielasińska W. Ekspresja - jej wartość i potrzeba Warszawa 1983

12) Read H Wychowanie przez sztukę Wrocław 1976

13) Read H., Sens sztuki, Warszawa 1994

14) Sztuka jako wartość w edukacji i przestrzeni życia / red. E. Kochanowska, R. Majzner, Kraków 2018

15) Szuman S O sztuce i wychowaniu estetycznym Warszawa 1990

16) Szuman S Sztuka dziecka : psychologia twórczości rysunkowej dziecka Warszawa 1990

17) Szuman S. Wybór pism estetycznych Kraków 2008

18) Teoria wychowania estetycznego – wybór tekstów, Warszawa 1994

19) Wilkoszewska K. Sztuka jako rytm życia : rekonstrukcja filozofii sztuki Johna Deweya Kraków cop. 2003

20) Wojnar I., Estetyczna samowiedza człowieka, Warszawa 1981

21) Wojnar I., Estetyka i wychowanie, Warszawa 1970.

22) Wojnar I., Humanistyczne przesłanki niepokoju, Warszawa 2016

23) Wojnar I., Sztuka jako "podręcznik życia", Warszawa 1984

24) Wojnar I., Teoria wychowania estetycznego : zarys problematyki, Warszawa 1984

25) Wojnar I., Witalewska H., Lipowski M.Ł, O humanistyczną wrażliwość nauczycieli : przesłanie i przypomnienia, Warszawa 2009

26) Wychowanie estetyczne młodego pokolenia : polska koncepcja i doświadczenia, red. I Wojnar, W. Pielasińska, Warszawa 1990

27) Wychowanie przez sztukę / wybór, wstęp i red. Irena Wojnar, warszawa 1965

Zakres tematów:

1 Wychowanie estetyczne i arteterapia – podobieństwa i różnice

2 Wychowanie estetyczne w podglądach wybranych przedstawicieli: I. Wojnar, H. Read, W. Pielasińska, L. Witkowski, Z. Melosik

3 Terapia przez sztukę – wybrane podejścia kliniczne i możliwości ich zastosowania w praktyce terapeuty pedagogicznego

4 Kultura popularna i sztuka współczesna jako czynniki wychowania i terapii

Metody dydaktyczne:

podające, wykład interaktywny, problemowy, uzupełniany materiałami wizualnymi i audiowizualnymi

Metody i kryteria oceniania:

zaliczenie pisemne w formie testu na platformie Moodle

Skala ocen

91 – 100% bdb,

81 – 90% +db

71 – 80% db

61 – 70% +dst

51 – 60% dst

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)