Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Edukacja wizualna [W6-EP-S2-EW2] semestr letni 2021/2022
Ćwiczenia, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Edukacja wizualna [W6-EP-S2-EW2]
Zajęcia: semestr letni 2021/2022 [2021/2022L] (zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Terminy i miejsca: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
co drugi czwartek (parzyste), 15:30 - 17:00
sala 108
Budynek C (Cieszyn, ul. Niemcewicza 6) jaki jest adres?
co drugi czwartek (parzyste), 17:00 - 18:30
sala 108
Budynek C (Cieszyn, ul. Niemcewicza 6) jaki jest adres?
Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (nieparzyste)" odbywają się w pierwszym tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (parzyste)" odbywają się w drugim tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Jeśli zajęcia wypadają w dniu wolnym, to nie odbywają się, natomiast nie ma to wpływu na terminy kolejnych zajęć - odbędą się one dwa tygodnie później.
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 14
Limit miejsc: (brak danych)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Prowadzący: Aleksander Ostrowski
Literatura:

Literatura podstawowa:

1. Jerry Beck [red.], Sztuka animacji. Od ołówka do piksela. Historia filmu animowanego, Wydawnictwo Arkady , Warszawa 2006 22.

2. Aleksandra Kremer, Przypadki poezji konkretnej. Studia pięciu książek. PAN,

3. Visual Storytelling. Jak opowiadać językiem video, Monika Górska, PWN, 2019, Wydawnictwo Muza SA, 2015,

4. Lev Manovich, Język nowych mediów, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2006

5. Ryszard W. Kluszczyński, Sztuka interaktywna, WAiP Warszawa 2010

6. Warszawa 2006 r.;

7. Sztuki w przestrzeni transmedialnej. Wydawnictwo pod redakcją T. Załuskiego. ASP Łódź 2010 r.;

8. Intermedia. Dick Higgins, Nowoczesność od czasu postmodernizmu oraz inne eseje, red. P. Rypson.;

9. przekład zbiorowy, Gdańsk 2000 r.;

10. Obrazy na wolności, Studia z historii sztuk medialnych w Polsce. R.W. Kluszczyński. Instytut Kultury, Warszawa 1998 r.;

11. Sztuka instalacji – zagadnienie związku przestrzeni i obecności w sztuce współczesnej” Łukasz Guzek. Wydawnictwo Neriton. Warszawa 2007.;

12. Intermedialność jako fenomen ponowoczesnej kultury. K. Chmielecki, Kultura Współczesna 2007.;

13. System graficzny w projektowaniu okładek książek. W poszukiwaniu języka parametrów, Wyd 2D2.pl, 2021 r;

14. Hans Rudolf Bosshard, Reguła i intuicja, Wyd d2d.pl, 2017;

15. Mogilnicki Patryk, Książka po okładce. O współczesnym polskim projektowaniu okładek książkowych, Wyd. Karakter, 2021;

16. Ambrowe G., Harris P., Twórcze projektowanie, Warszawa 2008,

17. Ambrowe G., Harris P., Layout. Zasady, kompozycja, zastosowanie, Warszawa 2008,

18. Twemlow A., Czemu służy grafika użytkowa?, Warszawa, 2005,

19. Bringhurst R., Elementarz stylu w typografii, Warszawa 2008,

20. Hardy Gareth, Podręcznik projektantów logo. Smashing Magazine, Wyd. Helion, 2021

21. Banach A. „O ilustracji”, Wydawnictwo M.KOT Kraków,

22. Szantó T., Pismo i styl, Wrocław 1986,

23. Frutiger A. „Człowiek i jego znaki”, Wyd.Do,2003,

24. Sheybal S. „Kompozycja plastyczna. Podstawowe zasady” PZWS W-wa 1964,

25. Zeegen L., Twórcze ilustrowanie, Warszawa 2008,

26. Ilić Mirko, Heller Steven „Anatomia Projektu”, Dom Wydawniczy ABE 2014,

27. Arnheim R. „Sztuka i percepcja wzrokowa” Wyd. Słowo, Obraz, Terytoria 2005,

28. Strzemiński W. „Teoria widzenia” Wyd. Literackie Kraków 1974,

29. Multimedia . Estetyka – dźwięk (tom1) Chopin University Press, Warszawa 2017

30. Multimedia . Obraz – interakcje (tom2) Chopin University Press, Warszawa 2017

31. Józefowski E., (2009). Edukacja artystyczna w działaniach warsztatowych. AHE. Łódź.

32. Hochuli J., (1995) Projektowanie książki w Szwajcarii. Wydawnictwo Baran i Suszczyński. Kraków

33. Kalczyńska A., (1992) Sztuka książki - The Art of the Book” Libri Scheiwiller Milano.

34. Karolak W., (2016). Książka artystyczna w twórczym rozwoju. Difin. Warszawa.

35. Rypson P., (2000) Książki i strony- Polska książka awangardowa i artystyczna w XX wieku. Warszawa.

Literatura uzupełniająca:

Czasopisma artystyczne, katalogi wystaw poświęcone sztuce projektowania graficznego, takie jak m. in.: “Ryms”, “Novum”, “Idea”, “U&lc”, “2+3 D”. Katalogi wystaw.

pisma:

2+3D, Arteon, Obieg, Magazyn Sztuki, Komputer Art., bieżąca prasa

strony internetowe:

http://culture.pl/pl

http://www.obieg.pl

http://www.nina.gov.pl

http://www.dwutygodnik.com

http://magazynszum.pl

http://www.glissando.pl

http://exit.art.p

Zakres tematów:

Różnice pomiędzy komunikacją werbalną a komunikacja wizualną

Wizualne oddziaływanie.

Retoryka wizualna.

Obraz wizualny.

Narracja wizualna.

Student wybiera tematy do realizacji z następujących obszarów:

książka artystyczna, liberatura, poezja konkretna, multimedia, intermedia,

instalacja, interwencja w przestrzeni publicznej, found-footage , instalacja intermedialna z wykorzystaniem współczesnych ready made, fotografia i rysunek w komunikacie intermedialnym.

Metody dydaktyczne:

Korekta artystyczna.

Burza mózgów.

Ćwiczenia praktyczne.

Metody i kryteria oceniania:

Student realizuje cykl prac na określony temat.

Kryteria oceny:

- adekwatność koncepcji artystycznej do tematu i założeń pracy

- inwencja twórcza

- jakość artystycznej artykulacji

- poziom autorskiej prezentacji

- poziom autorskiego komentarza dotyczącego pracy

Uwagi:

Proponowana literatura dotyczy szerokiego zakresu. Student w zależności od realizowanego tematu dokonuje właściwego doboru literatury.

Ocena końcowa jest średnią arytmetyczną ocen cząstkowych.

Student realizuje pracę na wybrany temat oraz prezentację dokumentującą proces twórczy i efekt końcowy.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)