Psychologia- warsztaty [W6-EPPS-S2-PSYW]
semestr letni 2021/2022
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Psychologia- warsztaty [W6-EPPS-S2-PSYW] | ||||||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
semestr letni 2021/2022 [2021/2022L]
(zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 8 | ||||||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | (brak danych) | ||||||||||||||||||||||||||||||
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | ||||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Szymon Godawa | ||||||||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
1. Aronson E., Wilson T.D., Akert R.M., (1997) Psychologia społeczna. Serce i umysł, Poznań, Wydawnictwo Zysk i S-ka. 2. Brzezińska A. I., Appelt K., Ziółkowska B., (2016) Psychologia rozwoju człowieka, Sopot, Wydawnictwo GWP. 3. Hamer H., (2005) Psychologia społeczna, Warszawa, Wydawnictwo Difin. 4. Harwas-Napierała B., Trempała J. (red.), Psychologia rozwoju człowieka, t. 2-3, Wydawnictwo PWN, Warszawa, 2020 5. Kendall P. C., (2004) Zaburzenia okresu dzieciństwa i adolescencji, Gdańsk, GWP. 3. Dudek B., (2003) Zaburzenie po stresie traumatycznym, Gdańsk, GWP. 6. Mika S., (1998) Psychologia społeczna dla nauczycieli, Warszawa, Wydawnictwo Akademickie „Żak”. 7. Podstawowe zasady porozumiewania się z ludźmi i inne wybrane materiały ze strony bezpiecznaszkola.men.gov.pl https://bezpiecznaszkola.men.gov.pl/tematy/materialy-dydaktyczne/materialy-10/ Literatura uzupełniająca: 1. Aronson E., (2001) Człowiek – istota społeczna, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN. 2. Carr A., (2004) Depresja i próby samobójcze młodzieży: sposoby przeciwdziałania i reagowania, Gdańsk, GWP. 3. Czabała J. Cz., Zasępa E., (red.) (2006) Psychologia kliniczna okresu dzieciństwa i adolescencji, Warszawa, Wyd. Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej. 4. Dembo, M., (1997) Stosowana psychologia wychowawcza, Warszawa, Wydawnictwo Szkolne i Pedagogiczne. 5. Goleman D., Inteligencja emocjonalna. Media Rodzina of Poznań, Poznań 1997. 6. Grzegorzewska I., Cierpiałowska L., Borkowska (red.) A. (2020) Psychologia kliniczna dzieci i młodzieży, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN, SA 7. Józefik B., (red.) (2011) Anoreksja i bulimia psychiczna: rozumienie i leczenie zaburzeń odżywiania się, Kraków, Wyd. Uniwersytetu Jagiellońskiego. |
||||||||||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
1. Eksplorowanie edukacyjnych potrzeb i zainteresowań słuchaczy, samopoznanie 2. Stres i radzenie sobie z nim 3. Zachowania społeczne i ich uwarunkowania, sytuacja interpersonalna, empatia, reguły współdziałania, 4. Procesy komunikowania się, bariery w komunikowaniu się, porozumiewanie się ludzi w instytucjach 5. Zachowania asertywne, agresywne i uległe, postawy, stereotypy, uprzedzenia 6. Style komunikowania się uczniów i nauczyciela, bariery w komunikowaniu się w klasie, porozumiewanie się emocjonalne w klasie, porozumiewanie się w sytuacjach konfliktowych 7. Różne formy komunikacji - autoprezentacja, aktywne słuchanie, efektywne nadawanie, komunikacja niewerbalna, 8. Media i ich wpływ wychowawczy, zagrożenia i ich rola pozytywna (np. Szanse i możliwości)? 9. Proces rozwoju ucznia w okresie dzieciństwa, adolescencji i wczesnej dorosłości 10. Rozwój wybranych funkcji psychicznych (poznawczych, emocjonalno-społecznych), rozwój i kształtowanie osobowości, 11. Rozwój w kontekście wychowania, teorie integralnego rozwoju ucznia, norma rozwojowa, dysharmonie i zaburzenia rozwojowe u uczniów, 12. Zaburzenia zachowania, zaburzenia w rozwoju podstawowych procesów psychicznych. Zagadnienia: lęku, nieśmiałości i nadpobudliwości, 13. Zagadnienia szczególnych uzdolnień, rozpoznawania ich i rozwijania. 14. Dojrzewanie/dorastanie - krystalizowania się tożsamości, dorosłości, identyfikacji z nowymi rolami społecznymi, kształtowanie się stylu życia. Zaburzenia funkcjonowania w okresie dorastania |
||||||||||||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
dyskusja, pogadanka, opis, praca z tekstem; pokaz, pomiar; burza mózgów, sytuacyjna, inscenizacji, problemowa. |
||||||||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Metody i kryteria oceniania: 90% obecności na zajęciach, aktywny udział, przygotowanie konspektu z wybranego obszaru dziedziny. Kryteria oceny: bardzo dobry (bdb) -osiągnięcie zakładanych efektów kształcenia obejmujących wszystkie istotne aspekty ≥ 91 % dobry plus (db plus) - osiągnięcie zakładanych efektów kształcenia obejmujących wszystkie istotne aspekty z pewnymi błędami lub nieścisłościami 81-90% dobry (db) - osiągnięcie zakładanych efektów kształcenia z pominięciem niektórych mniej istotnych aspektów 71-80 % dostateczny plus (dst plus) - osiągnięcie zakładanych efektów kształcenia z pominięciem niektórych istotnych aspektów lub z istotnymi nieścisłościami 61-70 % dostateczny (dst)- osiągnięcie zakładanych efektów kształcenia z pominięciem niektórych ważnych aspektów lub z poważnymi nieścisłościami 51-60 % niedostateczny (ndst) brak osiągnięcia zakładanych efek-tów kształcenia ≤ 50 % |
||||||||||||||||||||||||||||||
Uwagi: |
brak |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.